همشهری آنلاین: ایالات متحده با همکاری اتحادیه اروپا در تلاش است تا قانونی بین المللی را برای عملیات فرازمینی ارائه کند، قانونی که بتواند فعالیت‌های فضایی کشورها را مدیریت کرده و خطر زباله‌های فضایی را بکاهد

زباله های فضایی

هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا روز سه شنبه اعلام کرد زباله‌های فضایی و فعالان غیر مسئول در زمینه فعالیت‌های فضایی ثبات طولانی مدت محیط فضا را به خطر می‌اندازند، چنین خطری را می‌توان با همکاری کشورهای مختلف و تصویب قوانینی که همه از آن پیروی خواهند کرد، مدیریت کرده و کاهش داد.

کلینتون گفت: این قانون اجرایی می‌تواند ثبات طولانی مدت، ایمنی، پایداری و امنیت فضا را به واسطه ارائه راهکاری برای استفاده مسئولانه از فضا تضمین کند. اتحادیه اروپا نیز سال‌ها است که در فکر ارائه چنین قانونی است، با این همه اروپایی‌ها پیشنویس قانون ارائه شده توسط آمریکا را امضا نکردند زیرا آن را بسیار دست و پا گیر و محدود کننده می‌دانند.

به گزارش خبرگزاری مهر، وی تصریح کرد: قانونگذران مسیر همکاری و مشارکت برای ارائه نسخه‌ای قابل قبول‌تر از این قانون را باز گذاشته‌اند، این حرکت با سیاست ملی فضایی باراک اوباما که در سال 2010 ارائه شده و بر همکاری بین المللی در قلمرو فضا تاکید داشت همخوانی دارد.

کلینتون از زباله‌های فضایی به عنوان یکی از خطرناک‌ترین تهدیدهایی که در کمین سیستم‌های ماهواره‌ای و فعالیت‌های فضایی انسانی قرار دارند، یاد کرد. ب

بر اساس تخمین‌های ناسا ابری از زباله‌های فضایی که زمین را در بر گرفته شامل بیش از 22 هزار قطعه به بزرگی توپ بیس بال و بیش از 500 هزار قطعه بزرگ‌تر از یک تیله است، تنها هزار و 100 عدد از این قطعات ماهواره‌های فعال هستند.

این ابر از قطعات دست ساز انسان در مدار زمین با توسعه فعالیت‌های فضایی انسان‌ها متراکم‌تر شده و احتمال برخورد آنها با یکدیگر افزایش پیدا می‌کند. به تازگی چندین رویداد پر سر و صدا باعث شده تا بحث زباله‌های فضایی عمومیت بیشتری پیدا کند که از نمونه این رویدادها می‌توان به سقوط فضاپیمای فوبوس-گرانت روسیه اشاره کرد. همچنین در 13 ژآنویه 2012 ایستگاه فضایی بین المللی مورد تهدید زباله فضایی به بزرگی یک توپ تنیس قرار گرفت.

البته زباله‌های فضایی تنها نگرانی نیستند که در آنسوی مدار زمین وجود دارند. توسعه سیستم‌های تقابل فضایی توسط دولت‌های مختلف خطر دیگری است که محیط فضا را تهدید می‌کند.

برای مثال در سال 2007 چین به صورت عامدانه و به منظور آزمودن سلاح ضد ماهواره‌ای یک ماهواره آب و هوایی از کار افتاده را در فضا منهدم کرد. مقامات ارتش هند نیز در پی این رویداد نسبت به توسعه فناوری ضد ماهواره ابراز علاقمندی کردند.

کد خبر 157663
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز