همشهری آنلاین: مراسم اختتامیه هشتمین دوسالانه ملی نقاشی ایران با حضور هنرمندان و معرفی برگزیدگان روز گذشته 27 دی ماه در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

به گزارش همشهری آنلاین، در اختتامیه هشتمین دوسالانه نقاشی با حضور هنرمندان پیشکسوت از جمله علی اکبر صادقی، محمود جوادی پور، احمد اسفندیاری، صادق تبریزی، همایون سلیمی، کاظم چلیپا، رضوان صادق‌زاده، واحد خاکدان و .. برگزار شد، کتاب هشتمین دوسالانه نقاشی رونمایی شد.

محمود شالویی؛ مدیر کل هنرهای تجسمی در این مراسم با قدردانی از هنرمندان گفت: هشتمین دوسالانه ملی نقاشی ایران با استقبال قابل توجه هنرمندان نسبت به دوره های قبل رشد کمی داشت و آثار از لحاظ کیفی نیز در سطح بالایی بود.

شالویی با اشاره به روند برگزاری دوره های دوسالانه نقاشی گفت: نخستین دوسالانه نقاشی سال 1370 برگزار شد و تا دوره چهارم به طور منظم برگزار شد اما پس از آن بی نظم شد.

با توجه به علاقه و استقبال هنرمندان بی نظمی در برگزاری دوسالانه مایه عبرت است و باید تلاش کنیم تا دوسالانه نقاشی دیگر روی تاخیر و بی نظمی نبیند، بنابراین امروز که دفتر هشتمین دوسالانه بسته می‌شود دفتر نهمین دوسالانه نقاشی گشوده می‌شود.

مدیر کل هنرهای تجسمی ادامه داد: از شورای سیاستگذاری دوسالانه درخواست دارم که برنامه ریزی و امور نهمین دوسالانه ملی نقاشی را با توجه و تاکید بر دو نکته آغاز کنند.

ابتدا هشتمین دوسالانه نقاشی را مورد نقد و بررسی قرار دهند و نقاط ضعف و قوت آن بررسی شود تا ضعف های دوسالانه برطرف شود و دیگر اینکه زمینه ای ایجاد شود تا همه هنرمندان نقاش در دوره آینده دوسالانه حضور پررنگ و فعالی داشته باشند.

شالویی افزود: دوسالانه‌های نقاشی در پیش از انقلاب اسلامی و بعد از انقلاب قابل مقایسه نیست و در دوسالانه‌های پس از انقلاب شاهد رشد قابل توجهی هستیم که بیانگر بسترها و شرایطی است که توسط هنرمندان و دستگاهها و نهادها فراهم شده است.

مدیر کل هنرهای تجسمی در پایان از پیشکسوتان و هنرمندان، همکاران دهشتمین دوسالانه ملی نقاشی ایران، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور و موسسه صبا برای همکاری در برگزاری دوسالانه قدردانی کرد.

در ادامه مراسم کتاب هشتمین دوسالانه ملی نقاشی ایران توسط محمود جوادی پور، احمد وکیلی و مدیر کل هنرهای تجسمی رونمایی شد.

هشتمین دوسالانه نقاشی به نقد کشیده شود

احمد وکیلی؛ دبیر هشتمین دوسالانه ملی نقاشی ایران در ادامه مراسم گفت: هشتمین دوسالانه نقاشی در تهران و مشهد و نیشابور برگزار شد که این تمرکز زدایی اتفاق خوشایندی است که می باست تداوم پیدا کند و نمایشگاه آثار دوسالانه استان های مختلف برگزار شود.

وکیلی ادامه داد: انتخاب تم مشخصه دیگر این دوسالانه بود که با نگاهی نو و معاصر به مکتب هرات پرداخت تا نقاشی امروز ایران به سوی هویت ملی گام بردارد چنانکه دوسالانه ها بستری برای معرفی تفکر ملی و هویت است.

دبیر هشتمین دوسالانه ملی نقاشی ایران افزود: خدا را هزاران بار شاکرم که در اختتامیه هشتمین دوسالانه ملی نقاشی ایران در مقابل وجدان خود شرمسار نیستم و با تمام بضاعت خود مسوولیتی را که به من محول شده بود به سرمنزل مقصود رساندم.

در این دوسالانه تلاش کردم صحت، صداقت، سلامت و صمیمیت چراغ راه باشد و دو شعار اساسی را دنبال کردم؛ اول احترام و عزت هنرمند و دوم قانون مداری و احترام به آن.من نقاش هستم و به نقاش بودن خود افتخار می کنم.

گواه این مدعا 35 سال نقاشی و 30 سال تدریس در این وادی است که 20 سال از این تدریس در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی سپری شد. من هم مثل شما زیباترین رایحه را بوی تربانتین و رنگ روغن می‌دانم و بالاترین لذت ها را در حرکت قلم مو و مداد روی بوم و کاغذ.

وکیلی گفت: مهمترین رخداد تجسمی هر کشور در بی ینال ها تعریف شده و شکل می گیرد و آخرین دستاوردهای تجسمی در این اتفاق به جامعه و جهان معرفی می‌گردد، استعدادهای جوان خلاق، با جسارت، خلاق و جست و جوگر در این مهم کشف می‌شوند و همه منتظر بی ینال بعدی هستند تا چهره های جدید و خلاق چگونه تعاریف زیبایی شناسانه خود را دنبال کرده و آن را گسترش داده اند.

در این میان توجه به مولفه‌های ملی برای ایجاد ساختار نوین مدنظر تمام بی ینال‌های معتبر جهانی است. از این رو تلاش دارند با رشد کیفی و کمی ارزش‌های تجسمی کشورشان را به جهانیان معرفی کرده و آن را از حوزه ملی به بین‌المللی ارتقا دهند.

وی در ادامه افزود: این دوسالانه در آستانه اتمام است و امیدواریم این رخداد مهم متعلق به تمام هنرمندان تجسمی باشد چه در این دوره و یا دوره های بعد.

اگر این مسئولیت مهم را پذیرفتم برای این بود که همه در این مهم شرکت داشته باشند و نسبت به آن احساس مسئولیت کنند.

برای تمام عزیزانی که سهمی در فضای تجسمی ایفا کرده اند و حرفه ای هستند نامه ای شخصی فرستادم تا دست در دست یکدیگر دهند و مرا یاری کنند.

تلاش کردم تا رابطه بر ضابطه چیره نشود و قانون حرف اول و آخر باشد و این به قیمت خدشه دار شدن دوستی‌های 30ساله ام بود. تلاش کردم احترام و عزت هنرمند به جای آورده شودتا چهره واقعی نقاشی به نمایش درآید در مقابل دیدگان داوران جهانی که می‌دانم سفیران ارزش های نقاشی ایران به دیگر کشورها هستند.

وکیلی در پایان گفت: اگر قصوری دیده شد امیدوارم با بزرگواری خود آن را به نقد بکشند و باور داشته باشیم که نقد سازنده آغاز حرکت است و خرد جمعی پویاتر و بالنده تر از تفکر انفرادی است. این دوسالانه را حق خود بدانیم و در رشد آن سهیم باشیم.

برای نقد این دوسالانه خواهشمندم روزی در نظر گرفته شود تا تمام کسانی که نقدهای سازنده دارند حرف های خود را در میان بگذارند تا چالشی ایجاد شود در اجرای هر چه بهتر نهمین دوسالانه.

در ادامه مراسم بیانیه هیات داوران متشکل از اشتفان اروش، یوری دولان، واحد خاکدان، مصطفی گودرزی، شهلا حبیبی و یعقوب عمامه پیچ قرائت شد و برگزیدگان دوسالانه معرفی شدند.

برگزیدگان بخش رقابتی( نگاهی نو به مکتب هرات)

در بخش رقابتی هشتمین دوسالانه ملی نقاشی ایران با تم نگاهی نو به مکتب هرات هفت هنرمند برگزیده شدند که جوایز آنان توسط همایون سلیمی، واحد خاکدان و احمد وکیلی اهدا شد.

دیپلم افتخار، تندیس دوسالانه و مبلغ سی میلیون ریال /// از استان زنجان شهر ابهر /////به وحیده اکبریان

دیپلم افتخار، تندیس دوسالانه و مبلغ سی میلیون ریال/ //از استان تهران ///////به مریم ابطحی

دیپلم افتخار، تندیس دوسالانه و مبلغ سی میلیون ریال /// از استان تهران ////به فرنوش احمدی شیرازی

دیپلم افتخار، تندیس دوسالانه و مبلغ سی میلیون ریال /// از استان تهران به مریم توکلی

دیپلم افتخار، تندیس دوسالانه و مبلغ سی میلیون ریال/// از استان تهران به سپیده سحر

دیپلم افتخار، تندیس دوسالانه و مبلغ سی میلیون ریال/// از استان گیلان شهر رشت به سلیم کرمی خولکی

دیپلم افتخار، تندیس دوسالانه و مبلغ سی میلیون ریال /// از استان گیلان شهر رشت به ندا غیوری متعصب

جایزه مردمی در بخش آزاد

در بخش غیر رقابتی دوسالانه با موضوع آزاد نیز دو اثر به انتخاب مخاطبان و بازدید کنندگان برگزیده شد که جایزه مردمی این دو اثر توسط کاظم چلیپا و احمد وکیلی اهدا شد.

لوح سپاس و مبلغ بیست میلیون ریال /// از استان تهران /////به سالومه گل نراقی

لوح سپاس و مبلغ بیست میلیون ریال /// از استان تهران ///////به محمدعلی خلجی

اختتامیه هشتمین دوسالانه ملی نقاشی ایران با معرفی برگزیدگان برگزار شد، اما نمایشگاه دوسالانه به منظور اکسپو و فروش آثار تا سوم بهمن ماه ادامه دارد.

 

کد خبر 157644

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز