سه‌شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۰ - ۱۸:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک پایگاه هشدار اولیه راداری که بخشی از سامانه موشکی ناتو به شمار می آید، در شرق ترکیه عملیاتی شده است.

ناتو

به گزارش پرس تی وی، سامانه راداری به عنوان یک سامانه متحرک روز دوشنبه (۲۶ دی، ۱۶ ژانویه ) روی وسایل نقلیه در یک پایگاه نظامی واقع در منطقه کورچیک در استان ملطیه نصب شده است و بعدا به عنوان سامانه ثابت در این پایگاه به کار گرفته خواهد شد.

رادار هشدار اولیه موسوم به ایکس-بند ای‌ان/تی‌پی‌وای-۲ بخشی از سامانه دفاع موشکی تی‌اچ‌ای‌ای‌دی (THAAD) است که با هدف متوقف کردن موشک‌های میان برد در ارتفاعات بسیار بالا طراحی شده است.

بر پایه این گزارش، حدود ۸۰ کارمند آمریکایی در پایگاه ترکیه‌ای برای هدایت این سامانه مستقر خواهند شد.

طبق گزارش‌ها، حدود ۴۰ تا ۵۰ چادر در این پایگاه نظامی در کورچیک برای افرادی که وظیفه هدایت این سامانه را دارند، بر پا شده است.

از سوی دیگر، ساکنان استان ملطیه روز شنبه با برپایی تظاهرات مقابل این پایگاه نظامی، مراتب اعتراض و مخالفت خود را به تصمیم آنکارا مبنی بر میزبانی رادار ساخت آمریکا ابراز کردند.

سلچوک اونال سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه، ۲ سپتامبر ۲۰۱۱ تصمیم دولت این کشور را مبنی بر موافقت با استقرار سامانه دفاع موشکی ساخت آمریکا برای ناتو در خاک ترکیه، اعلام کرد.

فعالان ضد ناتو در ترکیه و احزاب مخالف دولت در این کشور تصمیم دولت را به چالش کشیده و گفته‌اند که این اقدام در راستای منافع رژیم اسرائیل است.

احمد داود اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه گفته است این سامانه علیه هیچ کشوری نیست، با وجود این، نظریه پردازان بر این باورند که ترکیه با هیچ تهدید موشکی از سوی همسایگان خود روبرو نبوده و نیازی نداشته است این سامانه را در خاک خود بپذیرد.

ایران، هفته گذشته ضمن انتقاد از ترکیه برای موافقت با استقرار سامانه موشکی ناتو در خاک خود، از آنکارا خواست از تصمیم خود صرفنظر کند.

کد خبر 157578
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز