همشهری آنلاین: وزرای خارجه روسیه، هند و چین در پایان دیدار سه جانبه خود در دهلی روز چهارشنبه 14 فوریه بیانیه مشترکی منتشر کردند.

به گزارش خبرگزاری نووستی، در بیانیه ای نهایی که روز چهارشنبه در پایان دیدار وزرای امور خارجه روسیه، هند و چین در دهلی نو منتشر شد آنها خواستار کارآیی بیشتر و آشکار بودن فعالیت های سازمان ملل متحد شدند.

در این سند تاکید شده" روسیه، هند و چین بر اهمیت انجام اصلاحات در سازمان ملل متحد از جمله در شورای امنیت سازمان، بمنظور واکنش دادن موثرتر نسبت به چالش های متعدد جهان معاصر تاکید می نمایند و در این خصوص که کشورهای عضو باید سعی داشته باشند که سازمان ملل سازمانی با کارآیی و شفافیت بیشتری بوده و بازتاب دهنده حقایق کنونی باشد، هم عقیده هستند ".

در این بیانیه آمده است که تروریسم بین المللی همانند سابق  تهدیدی بزرگ برای تمامی کشورها بوده و در رابطه باجدیدترین اشکال این تهدید ابراز نگرانی نمودند.

در این سند تاکید شده است که به اجرا در آمدن کنوانسیون بین المللی مبارزه با تروریسم هسته ای و نیز تصویب پیش نویس کنوانسیون پیشنهادی هند درباره تروریسم بین المللی از سوی سازمان ملل متحد و درصورت امکان در کوتاه ترین مدت، منجر به تسهیل پایه های حقوقی-بین المللی مبارزه با تروریسم در آینده می شود.

وزرای امور خارجه سه کشور خاطر نشان نمودند که در عملیات ضد تروریستی برخوردهای تبعیض آمیز نمی توانند به نتایجی مطمئن منجر شده و باید بدون استانداردهای دوگانه با تروریسم مبارزه شود.

وزرای امور خارجه روسیه، چین و هند توافق نمودند که اقدامات خود برای رفع عوامل ایجاد کننده فضای پرورش دهنده تروریسم بین المللی را هماهنگ کنند که در شما این اقدامات از تامین مالی تروریسم، قاچاق مواد مخدر و جنایات سازمان یافته فراملیتی نامبرده شد.

 از سوی دیگر سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه پس از دیدار با همتایان چینی و هندی خود اعلام  کرد وزرای خارجه کشورهای روسیه، هند و چین خواستار حل تمامی مناقشات بین المللی از طریق گفتگو و بدون رویارویی هستند.

لاوروف در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از پایان این دیدار سه جانبه اعلام کرد "ما در این هم عقیده هستیم که تمامی مناقشات بین المللی را باید از طریق گفتگو و بدون رویارویی حل نمود. در این راستا ما اوضاع در خاور نزدیک، افغانستان، عراق و اوضاع پیرامون برنامه هسته ای ایران و مشکل کره شمالی را بررسی نمودیم".

به گفته وی، وزرا همچنین به بررسی دورنمای همکاری های ژرف تر در چارچوب سازمان همکاری های شانگهای از جمله تلاش برای کمک به برقراری ثبات در آسیای میانه "ضمن احترام به استقلال کشورهای منطقه و بدون تلاش برای تنش زایی ساختگی" پرداختند.

لاوروف همچنین گفت " وزرای امور خارجه روسیه، هند و چین از موفقیت بدست آمده در مذاکرات شش جانبه پکن استقبال می کنند."

کد خبر 15747

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز