مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۳
۰ نفر

اردبیل - ساناز لطیفی: صدای گوشخراش برخورد آهن و صدای شکستن شیشه‌ها و چراغ‌ها وقتی که یکباره خیابان را در هم می‌پیچد انگار تا مغز استخوان آدمی تیر می‌کشد؛ صدایی که نشان از خبری ناگوار را به همراه دارد.

چهارراه سعدی - اردبیل

 اینها صداهایی است که هرروز می‌شنویم و هرروزشاهد برخورد چندین خودرو برسر این چهارراه هستیم.
چهارراه سعدی یکی از تقاطع‌های نه چندان قدیمی اردبیل است که اخیرا به چهارراه حادثه ساز این شهرتبدیل شده است به‌طوری که برخی از رانندگان هراس این را دارند که نتوانند بدون تصادف از این چهارراه عبور کنند.

چند سال پیش مسئولان شهری با احداث پلی روگذر تلاش کردند قدری از ازدحام این چهارراه را بکاهند اما بعد از بهره‌برداری از این پل اگر ترددها افزایش نیافته باشد کاهش هم نیافته است، زیرا این خیابان پل ارتباطی و عبور و مرور بین خیابان‌های باغمیشه، کشاورز، معجز، غریبان، ایستگاه سرعین و حافظ است. دلایل دیگر شلوغی این نقطه از شهر می‌تواند وجود مدارس متعدد و بافت قدیمی موجود در محل باشدکه با افزایش تردد، مشکلاتی را در این زمینه ایجاد کرده است.

یکی از کسبه محل که مغازه صافکاری اتومبیل دارد در پاسخ به سؤال ما در مورد وضعیت بغرنج این چهارراه و خیابان‌های اطراف آن به مزاح می‌گوید: شما که باید خوشحال باشید که هر روز چندین تصادف در این جا اتفاق می‌افتد و کار خبری شما پررونق می‌شود!

آقای به‌نژاد ادامه می‌دهد: هرگز گله‌مندی از روان‌شدن این وضعیت نخواهم داشت چرا که روزی رسان خداست با این تصادفات که اینجا اتفاق می‌افتد دیگر اعصابی برایمان باقی نمی گذارد و هر روز تصادفات مکرر آرامش ما را به‌هم زده است. وی ادامه می‌دهد: نمی‌دانم شاید چون ما در این خیابان زندگی می‌کنیم و از خیابان‌های دیگر درباره وقوع تصادفات خبر نداریم این همه تصادف می‌بینیم یا اینکه فقط این چهارراه دردسر سازشده است. امیدواریم در این خیابان با کمک مسئولان دیگر شاهد تصادف نباشیم.

خانم مسنی که درست نبش خیابان خانه دارد هم می‌گوید: درست است که من پیر شده‌ام و گوش‌هایم دیگر مانند قبل نمی‌شنود ولی صدای به هم خوردن ماشین‌ها را که می‌شنوم قلبم فرو می‌ریزد. دیگر از صدای به‌هم‌خوردن تیرآهن هم می‌ترسم. شما را به خدا به مسئولان بگویید در این مورد کاری انجام دهند.

راننده، مقصر اصلی است

رئیس پلیس راهور استان اردبیل معتقد است مقصر اصلی در تصادفات دروهله اول خودراننده است.
سرهنگ علی مریخی ادامه می‌دهد: اگر‌رانندگان با سرعت مطمئنه در خیابان‌ها حرکت کنند و به تمامی علائم راهنمایی و‌ رانندگی توجه داشته باشند به هیچ عنوان تصادفی ایجاد نخواهد شد که باعث نگرانی خانواده‌ها باشد.

وی در خصوص علل ترافیک پرحجم در برخی از ساعت روز در چهارراه سعدی اظهار می‌کند: پرحجم‌بودن ترافیک یا پیک ترافیک در بعضی از ساعات روز در اینگونه چهارراه‌ها می‌تواند امری طبیعی باشد ولی این هم بستگی به ظرفیت پذیرش در آن نقطه دارد و چون در حال حاضر خیابان‌های فعلی نه‌تنها در تقاطع سعدی بلکه در کل شهر ظرفیت این همه خودرو را ندارند نیازمند تعریض و اعمال برخی محدود یت‌ها در روان‌سازی‌ ترافیک هستیم تا مشکلات برطرف شود.

وی با اشاره به چراغ چشمک‌زن موجود در این تقاطع ادامه می‌دهد: بی‌توجهی رانندگان به فرمان چراغ راهنمایی و رانندگی و رعایت‌نکردن معنی و مفهوم رنگ‌های چراغ راهنمایی می‌تواند از دیگر علل این حادثه در این خیابان باشد.

سرهنگ مریخی اضافه می‌کند: از وقتی عبور از تقاطع به‌صورت غیرهمسطح شده در خود تقاطع تصادف خیلی کم رخ می‌دهد و تصادفی که منجر به جرح گردد منفی است ولی متأسفانه درروی پل به‌رغم اینکه موانعی هم برای کاهش سرعت ایجاد شده است باز هم رانندگان محترم سرعت مطمئنه را رعایت نمی‌کنند و گاه برخورد با گارد بتنی و یا نرده روی پل اتفاق می‌افتد که این هم برمی‌گردد به بی‌توجهی رانندگان. رئیس پلیس راهور استان در مقایسه تقاطع سعدی با چهارراه امام حسین(ع) که یکی از شلوغ‌ترین نقاط شهر اردبیل است اما شدت تصادفات به اندازه چهارراه سعدی نیست، می‌گوید: چهارراه امام حسین(ع) به‌علت وجود میوه و سبزی‌فروشی‌ها جزو مراکز خرید مردم محسوب می‌شود. مردم بیشتر در این محل به‌علت شلوغی و ازدحام زیاد ناچار به عدم‌استفاده از وسیله نقلیه می‌شوند.

پیشنهادهای پلیس به مسئولان شهری

سرهنگ مریخی درخصوص راهکارهای جلوگیری از گره‌های کور ترافیکی شهر می‌گوید: دربرخی از نقاط پرتردد شهر که باعث ایجاد ترافیک می‌گردد می‌توان پارکینگ‌هایی را به‌صورت رایگان احداث کرد تا مردم بتوانند از آن استفاده کنند. متأسفانه امروزه ساخت پارکینگ رایگان معنی ندارد.

وی ادامه می‌دهد: انتقال برخی مراکز خرید مثل میدان امام حسین(ع) به حاشیه شهر و تعریض خیابان‌ها از دیگر راهکارهای مؤثر در کاهش ترافیک سنگین شهری است. خیابان‌های اردبیل همان خیابان‌های 50سال پیش است.

حذف اتوبوس به شکل فعلی از طول خیابان امام(ره) و یا ایجاد BRT (مسیر ویژه اتوبوس) ایجاد پارک سوار و حذف ایستگاه‌های متعدد اتوبوس از سطح شهر از دیگر مواردی است که مریخی به مسئولان شهری توصیه می‌کند. رئیس پلیس راهور استان اردبیل همچنین از تمام رانندگان و مردم تقاضا کرد مقررات و قوانین راهنمایی و رانندگی رارعایت کرده و از هرگونه عجله و شتاب در تردد در گذرگاه‌ها و معابر شهری پرهیز کنند.

کد خبر 157468
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز