مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۰ - ۰۶:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک بررسی جدید بوسیله جورنال پزشکی بریتانیا (BMJ) نشان می‌دهد بیش از یک نفر از هر دانشمند مقیم بریتانیا شاهد تغییردادن یا جعل کردن عامدانه داده‌های علمی در طول پژوهش‌شان بوده است

scientific

به گزارش رویترز این نظرخواهی که در آن پاسخ‌های بیش از 2700 نفر جمع‌آوری شده است، همچنین نشان داد شش درصد دانشمندان از سوءرفتار پژوهشی در موسسه‌شان آگاهی داشته‌اند که به طور مناسبی مورد بازرسی قرار نگرفته است.

BMJ می‌نویسد این نتایج بیانگر این است که "سوءرفتار پژوهشی" در بریتانیا زنده و فعال است و بر نیاز به نظام‌های بهتر برای طرد، شناسایی و بازرسی این سوءرفتارها تاکید می‌کند.

به گفته سردبیر BMJ، فیونا گادلی، در مقاله‌ای تفسیری درباره این یافته‌ها، موارد سطح بالای سوءرفتار علمی بسیار کشورهای دیگر مانند آمریکا، کانادا، سوئد، نروژ و لهستان به ایجاد سازوکارهای رسمی برای نظارت بر اعتبار پژوهش‌ها وادار کرده است.

او می‌نویسد: "چرا بریتانیا تا به حال کار مشابهی نکرده است؟"

این نظرخواهی که از طریق ای‌میل انجام شد و هنوز هم ادامه دارد، تا به حال 31 درصد پاسخ‌دهی یا 2782 ای میل از 9036 ای میل ارسالی به پژوهشگران رسیده است.

این پزشکان مورد این سوال قرار گرفته بودند که آیا "تغییر، حذف، تنظیم نامناسب یا جعل کردن داده‌ها در حین پژوهش یا به مقصود به چاپ رساندن آنها را بوسیله دانشمندان مقیم بریتانیا شاهد بوده‌اند یا از آین موارد آگاهی دست اولی داشته‌اند یا نه" و پاسخ 13 درصد از افراد مشارکت‌کننده به این سوال مثبت بوده است.

گادلی، که جورنال تحت سرپرستی‌اش مدت‌ها است در جهت بازبینی دقیق‌تر پژوهش‌های علمی و شفافیت بیشتر در کارآزمایی‌های بالینی فعال بوده است، می‌گوید این نتایج این باور را که سوءرفتار پژوهشی در بریتانیا بسیار نادر است، غیرقابل می‌کند.

کد خبر 157456

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز