مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۰ - ۰۷:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: فضاپیمای بدون سرنشین و 13 تنی فوبوس-گرانت روس‌ها که در 9 نوامبر از پایگاه بیکنور به فضا پرتاب شده بود پس از مدت‌ها سرگردانی در مدار زمین ،در اتمسفر زمین سوخته و بخش‌هایی از آن در میان اقیانوس سقوط کرد

فوبوس-گرانت روسها

مقامات روسی خبر سقوط این فضاپیما را در روز یکشنبه، 15 ژانویه 2012 و راس ساعت 17:45 به وقت گرینویچ اعلام کردند این فضاپیما طی ورود خارج از کنترل به اتمسفر زمین در هزار و250 کیلومتری غرب شیلی در درون اقیانوس آرام سقوط کرد.

آژانس فضایی روسیه پیش بینی کرده بود که بر خلاف ابعاد بزرگی که این فضاپیما دارد، تنها تکه‌هایی کوچک از آن از اتمسفر سالم عبور کند و آن تکه‌های سالم نیز اکنون در اعماق اقیانوس آرام قرار گرفته‌اند. به این شکل تهدید سوخت مسمومی که همواره مقامات و ساکنان مناطق مختلف را نگران می‌کرد اکنون با سقوط در میان اقیانوس برطرف شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، فوبوس گرانت در تاریخ 9 نوامبر 2011 کمی بعد از پرتاب به فضا دچار نقص فنی ناشناخته‌ای شده و در مدار کوتاه زمین به دام افتاد. با وجود تلاش‌های پی در پی روس‌ها فضاپیما نتوانست تماس خود را با زمین برقرار سازد و در نهایت به زمین سقوط کرد.

سرنوشت بلند پروازانه ترین ماموریت آژانس فضایی روسیه

این فضاپیما یکی از جاه طلبانه‌ترین ماموریت‌های آژانس فضایی روسیه طی 15 سال گذشته بود. هدف از این ماموریت ورود فضاپیما به قمر فوبوس سیاره مریخ و نمونه برداری از خاک و سنگ‌های آن بود. سپس باید فضاپیمای مریخ نورد دوباره به سمت زمین باز می‌گشت تا 200 گرم نمونه جمع آوری شده آن مورد مطالعه محققان قرار گیرد. این پروژه همچنین شامل آزمایش‌های بیولوژیکی در فضای میان سیاره‌ای بر روی میکروارگانیزم‌ها بود.

فوبوس-گرانت 163 میلیون دلاری از زمان پرتاب کاوشگر کاسینی آمریکا در سال 1997 تا کنون بزرگ‌ترین کاوشگر اعماق فضای روس‌ها بود به امید اینکه روسیه را دوباره به دوران طلایی اکتشافات فضایی‌اش بازگرداند اما در مقابل به جدیدترین شکستی تبدیل شد که روسیه در سال 2011 و 2012 در زمینه اکتشافات فضایی تجربه کرده است.

کد خبر 157361
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز