همشهری آنلاین: معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه هم‌اکنون قیمت‌های جدید بلیت قطار نهایی شده زمان اعمال قیمت‌های جدید و میزان افزایش را به اعلام ستاد هدفمندی یارانه‌ها منوط کرد.

عبدالعلی صاحب‌محمدی با تأکید بر اینکه راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران قطعاً در اجرای قانون هدفمندی با بخش خصوصی همکاری‌های لازم را خواهد داشت، اظهار داشت: راه‌آهن باید در راستای استفاده شرکت‌های خصوصی ریلی اعم از بار و مسافر، از خط‌آهن کشور، از آنها حق دسترسی دریافت کند.

وی ادامه داد: اما شرکت راه‌آهن در بخش مسافری و در راستای حمایت از این بخش ریلی، هیچ مبلغی بابت حق دسترسی از آنها دریافت نمی‌کند.

صاحب‌محمدی یادآور شد: همچنین تعرفه‌های حق دسترسی به شبکه‌های ریلی که از شرکت‌های باری دریافت می‌شود طی چند سال اخیر افزایش چندانی نداشته است.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه امکانات موجود در راه‌آهن و تسهیلاتی که در اختیار بخش خصوصی قرار می‌گیرد در گام دوم هدفمندسازی یارانه‌ها نیز دراختیار بخش خصوصی خواهد بود، گفت: بخشی از هزینه‌های شرکت‌های مسافری ریلی، پس از گام دوم هدفمندسازی از این طریق جبران می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: راه‌آهن سالانه حدود 180 میلیارد تومان هزینه خدماتی به بخش مسافری ارائه می‌دهد، بنابراین سعی می‌کنیم که این میزان خدمات را حفظ کنیم تا بخش خصوصی به راحتی از گام‌های هدفمندسازی یارانه‌ها عبور کند.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه قبل از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها قیمت‌های بلیت قطار در برخی از مسیرها بسیار پایین بود، ادامه داد: به عنوان مثال قطار مسافران را در مسیری طولانی با قیمت 5 هزار ریال جابه‌جا می‌کرد ضمن آنکه در همان مسیر حتی یک بطری آب معدنی به ارزش 2 هزار ریال ارائه می‌شد بنابراین از نظر اقتصادی جابه‌جایی اینچنینی مسافر هیچ منطقی ندارد و تنها در راستای ارائه خدمت به مردم این جابه‌جایی صورت می‌گرفته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: پس از واگذاری شرکت‌های دولتی ریلی به بخش خصوصی لازم بود که این قیمت‌ها اصلاح شود تا این بخش نیز توجیه اقتصادی مطلوبی برای جابه‌جایی مسافر داشته باشد.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به افزایش قیمت بلیت قطار در قالب دو سناریو پیشنهادی به ستاد هدفمندی یارانه‌ها تصریح کرد: راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران سناریوهای مختلفی برای واقعی شدن قیمت‌ها درنظر دارد؛ اینکه شرکت‌های خصوصی ریلی مسافری باید طوری تنظیم برنامه داشته باشند که درآمدها و هزینه‌های آنها متناسب باشد، امری اجتناب‌ناپذیر است؛ دولت زمانی که اجرای قانون هدفمندسازی را اجرا می‌کند بدان معناست که بالاخره قرار نیست یارانه‌ای پرداخت شود زیرا یارانه‌ها را مستقیم به دست مردم می‌رسانیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه کشش جامعه نیز باید در افزایش قیمت‌ها مدنظر قرار گیرد، گفت: بنابراین با رعایت این دو نکته پیشنهاداتی تهیه شده است و در دست بررسی است تا با تمهیداتی که از سوی ستاد هدفمندسازی صورت می‌گیرد، افزایش قیمت عملیاتی و اجرا می‌شود.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در خصوص زمان احتمالی افزایش قیمت بلیت قطار خاطرنشان کرد:‌ اجازه دهید زمان افزایش قیمت‌های بلیت قطار و میزان افزایش قیمت‌ها را در زمان مشخصی که تعیین می‌شود، اعلام کنم.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: هم‌اکنون تعیین قیمت‌های جدید نهایی شده است، اما زمان و میزان افزایش قیمت را در موعد مقرر اعلام می‌کنیم.

صاحب‌محمدی قبلاً در این‌باره ضمن اشاره به تدوین دو پیشنهاد برای افزایش قیمت بلیت قطار و ارائه آن به ستاد هدفمندی یارانه‌ها به فارس گفته بود: افزایش قیمت سوخت تأثیر مستقیم و غیرمستقیم بر هزینه‌های شرکت‌ها و به دنبال آن قیمت‌های خدمات دارد که در این راستا راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در بسته‌های پیشنهادی خود دو حالت را درنظر گرفته است.

بنا به گفته مدیرعامل راه‌آهن، در حالت اول پیشنهاد داده‌ایم دولت به بخش ریلی کشور کمک کند تا به مرور و به صورت تدریجی از این مرحله عبور کنیم بدین ترتیب که قسمتی از درآمد بخش خصوصی، از محل تغییر قیمت‌های بلیت و تغیر هزینه‌ جابه‌جایی کالا حاصل شود و در کنار آن ‌دولت و راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران یارانه و تسهیلاتی را برای بخش خصوصی قائل شود؛ همچنین در گزینه‌ دوم پیشنهاد راه‌آهن این است که جبران هزینه‌های بخش خصوصی و افزایش قیمت سوخت، صرفاً با تغییر متناسب قیمت‌های بلیت، صورت گیرد.
کد خبر 157089
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز