همشهری آنلاین: رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس مجلس ملی ترکیه در دیدار صمیمانه‌ای تاکید کردند: همکاری های تهران - آنکارا ثبات و امنیت را در منطقه درپی خواهد داشت.

به گزارش واحد مرکزی خبر از آنکارا، «علی لاریجانی» در دیدار با « جمیل چیچک » رئییس مجلس ترکیه با اشاره به رایزنی های مقامات دو کشور درباره مسایل مختلف منطقه ای اظهارداشت: برداشت ما این است که گفت وگو های مقامات ایران و ترکیه رویه درستی است چرا که دیدگاه های مشترک مقامات دو کشور ثبات و امنیت را در منطقه در پی خواهد داشت.

وی با ابراز خرسندی از اهداف مشترک و نزدیک دو کشورگفت: ممکن است که تکنیک‌های دو کشور متفاوت باشد ولی گاهی اوقات این تکنیک‌های متفاوت می تواند مکمل یکدیگر باشند، به همین خاطر باید رایزنی ها بین مقامات دو کشور ادامه داشته باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حضور در کشور دوست ترکیه به مثابه حضور در کشور خودم است و همه ما این احساس را داریم، بر ضرورت گسترش روابط دو کشور ایران و ترکیه تاکید کرد و گفت: دو کشور برادر از سابقه بسیار کهن، ریشه دار و از جمعیت جوانی برخوردارند و مقامات دو کشور در زمینه های مختلف منطقه ای همگرایی فکری دارند.

لاریجانی همچنین با اشاره به امنیت مرزهای دو کشور در 400 سال گذشته، ظرفیت‌های اقتصادی ایران و ترکیه را مطلوب دانست و گفت: طی سال های اخیر تبادلات تجاری دو کشور به بیش از 15 میلیارد دلار رسیده که این امر نشان دهنده روابط خوب دو کشور در بخش اقتصادی است و به نظر من دو کشور می توانند مکمل یکدیگر باشند.

لاریجانی از اراده مجلس ایران برای گسترش روابط اقتصادی با ترکیه سخن گفت و افزود : مجلس ایران همچون گذشته که شرایط گسترش روابط اقتصادی دو کشور را فراهم کرد اکنون نیز آماده مساعدت در بخش های مختلف از جمله حوزه نفت و گاز است.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: مجالس دو کشور باید از تجربیات یکدیگر در این خصوص بهره گیرند و این امر در سایه رایزنی های متقابل نمایندگان پارلمان ها تحقق خواهد یافت.

لاریجانی خواستار گسترش روابط پارلمانی دو کشور شد و گفت : پارلمان های دو کشور ایران و ترکیه می توانند در حل مسایل مهم منطقه ای نقش آفرین باشند.

رئیس مجلس ترکیه نیز با ابراز خرسندی از سفر رئیس مجلس شورای اسلامی و هیات همراه به این کشور، ابراز امیداری کرد که این سفر در گسترش روابط دو کشور تاثیرگذار باشد.

«جمیل چیچک» روابط تهران - آنکارا را فراتر از دو کشور همسایه دانست و افزود: ایران و ترکیه دو کشور مهم و تاثیرگذار در منطقه هستند، گسترش روابط دو کشور صرفا به معنی روابط دوجانبه محسوب نمی شود بلکه این روابط به توسعه و تحکیم صلح و ثبات در منطقه منجر خواهد شد.

وی در ادامه اضافه کرد: توسعه مناسبات دو کشور در هرزمینه ای ، آرزوی دولت و مجلس ترکیه است و بدون شک سفر هیات ایرانی به آنکارا به توسعه مناسبات دو کشور کمک خواهد کرد.

چیچک همچنین با اشاره به دیدارهای مقامات ایران و ترکیه گفت : این دیدارها اساسا درباره مسایل منطقه ای مهم و بسیار حائز اهمیت است.

رئیس مجلس ترکیه تاکید کرد: ما خواستار توسعه روابط با ایران در هر زمینه ای هستیم ، بدون تردید اراده سیاسی کامل در ترکیه در این زمینه وجود دارد.

مخالفان نیز خیلی تلاش کردند روابط دو کشور دچار مشکل شود که نباید به آنان چنین فرصتی را داد.

وی ضمن ابراز خرسندی از دیدارهای مقامات دو کشور اظهارداشت: دیدگاه‌های دو کشور می‌باید از طریق رو در رو به یکدیگر منتقل شود و واسطه ای در این خصوص نیاز نیست .

چیچک اضافه کرد: من به عنوان رئیس مجلس ترکیه تلاش خواهم کرد که روابط دو کشورگسترش یابد و زمینه دیدارهای نمایندگان گروه های دوستی دوکشور فراهم شود.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد روابط پارلمانی ایران و ترکیه پس از برگزاری نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گسترش یابد.

پس از دیدار رئیسان مجالس ایران و ترکیه، تعدادی از نمایندگان عضو گروه دوستی مجالس دو کشور به گفت وگو با یکدیگر خواهند پرداختند.

درادامه دیدار روسای جمهور مجالس اسران و ترکیه لاریجانی و هیئت همراه پارلمانی درضیافت نهاری که به دعوت چیچک ترتیب داده شده بود حضور یافتند .

رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروزهم با «احمد داوداوغلو»، وزیرامورخارجه ترکیه دیدار و گفتگو کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی درصدرهیاتی چهارشنبه شب برای گفت گو با مقامات ترکیه وارد آنکارا شد.

لاریجانی به هنگام ورود در فرودگاه آنکارا مورد استقبال «عثمان آشکین باک»، رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ترکیه، مقامات استان آنکارا و بهمن حسین پور سفیر و کارکنان نمایندگی های رسمی ایران در ترکیه قرار گرفت.

وی پس از دیدار با  جمیل چیچک  رییس مجلس، با  عبدالله گل رئیس جمهوری و رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه درباره توسعه روابط سیاسی و اقتصادی دوجانبه، همکاری‌های منطقه‌ای و پارلمانی در حوزه بین المللی نیز دیدار و گفتگو خواهد کرد.

اسدالله بادامچیان، جمشید انصاری، جواد جهانگیرزاده، محمدعلی رضایی، محسن کوهکن و لاله افتخاری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، حسن قشقاوی معاون امور کنسولی مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه ، رییس مجلس را در این سفر همراهی می‌کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین قرار است با مقامات ترکیه درباره همکاری‌های منطقه‌ای، سوریه، عراق و فلسطین تبادل نظرکند.

ازدیگرموارد مورد بحث علی لاریجانی با مقام های ترکیه موضوع برگزاری مجمع عمومی بین المجالس اسلامی در دهم و یازدهم بهمن ماه آینده در اندونزی خواهد بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان دیدارهای خود قرار است امشب (پنجشنبه) 22 دی در یک کنفرانس خبری با حضور خبرنگاران ترکیه و ایران شرکت کند.

کد خبر 157042
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز