یکشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۷:۱۵
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: پنجاه و هشتمین شماره فصلنامه گفت و گو که به اقلیم کردستان عراق اختصاص دارد با مطالب متنوع و مقالات خواندنی و گفت‌ وگوهایی عمقی بر پیشخوان مطبوعات نشست.

فصلنامه گفت وگو 58

فصلنامه گفت‌ وگو آخرین شماره(58) خود را به مسئله اقلیم کردستان عراق اختصاص داده است.مسئله‌ای که درنشریات ایران کمتر بدان توجه شده است . در حالی که با توجه به وجود پیوند‌ها ومشترکات فرهنگی ، تاریخی، اجتماعی و...نگاه به کردستان عراق و پرداختن به مباحث آن  ضروری به نظر می‌رسد.

فصلنامه گفت و گو در شماره‌های پیشین ویژه‌نامه‌هایی در زمینه مسایل قومی ایران به ویژه کردستان 1-جمهوری مهاباد (53 )، 2-کرد و کردستان( 40 )،3-قومیت و مسایل قومی (43) منتشر کرده است که بی‌ارتباط با اقلیم کردستان عراق نیست .اما این شماره به گواه عنوان سرمقاله‌ای که احسان هوشمند جامعه‌شناس و پژوهشگر مسایل قومی و سردبیر مهمان فصلنامه نوشته است.

گفت وگو با مقامات ، صاحبنظران و روشنفکران کرد عراقی که از دیدگاه ومواضع سیاسی متفاوت وموافقان ومخالفان جناح حاکم صورت گرفته است . در مجموع چهارده گفتگو وتنها دومقاله که یکی در آغاز نوشتة زرار حاجی میرخان از پایه‌گذاران مرکز آمار اقلیم کردستان که آماری از تغییرات بافت جمعیتی کردستان، قربانیان بمب های شیمیایی و انفال توسط حکومت صدام در مناطق کرد نشین ارایه می کند ومی تواند مورد استناد دیگر پژوهشگران قرار گیرد. همچنین وضعیت پارلمان ، قوانین وسه دوره انتخابات در اقلیم کردستان ،تعداد کرسی ها و احزاب را بررسی میکند.دومین وآخرین مقاله با عنوان یک دولت کوچک ایرانی نژاد؟ از کاوه بیات مورخ بر جسته ایرانی است در پایان روزشمار تحولات کردستان عراق از سال 1918 تا2011 آمده است . گفتگوها توسط احسان هوشمند انجام شده ونکته جالب این است که بیشتر به زبان فارسی صورت گرفته است.

اولین گفتگو با جعفر ابراهیم از مسئو لان بلند‌پایه حزب دمکرات کردستان عراق است که به نقش ایران به عنوان میانجی در بین گروه های عراقی اشاره می کند . اما یکی از مهمترین بخش های این ویژه‌نامه گفتگو با رهبر اپوزسیون «گوران» نوشیروان مصطفی است که که به انتقاد از دو حزب حاکم اتحادیه میهنی و حزب دمکرات کردستان عراق می‌پردازد و از نا کارآمدی پارلمان می‌گوید و برنامه‌های آینده حزب مطبوعش را بیان می‌کند . از دیگر منتقدین حکومت فاروق رفیق، روشنفکر و استاد دانشگاه است که درمصاحبه‌ای دیدگاه‌های انتقادی خود درباره  حکومت اقلیم کردستان را مطرح می‌کند.

یکی دیگر از کسانی که نامش در میان گفت و گوشوندگان قرار گرفته شاعر کرد، فرهاد پیربال است.پیربال برای کتاب خوان‌های ایران ناشناخته نیست . او سال‌ها در ایران زندگی کرده است با ادبیات وفرهنگ این کشور آشناست واکنون استاد دانشگاه در اربیل است . او در این گفتگو از پیوند فرهنگی وادبیات فارسی و کردها می‌گوید و خود را ایرانی می‌داند:«آری بنده افتخار می‌کنم از این که در اربیل ایرانی و مسلمان هستم . این مسئله برای بنده بسیار اهمیت دارد که در عین ایرانی بودنم ، کردبودنم را نیز درک کنند.»

گفتگو‌هایی هم با رهبران احزاب سیاسی کردستان عراق مانند قادر عزیز رییس حزب زحمتکشان ،آسوکمال عضو حزب کمونیست ، سوران عمر عضو شورای میدان آزادی و  همچنین با مقام‌های حکومتی از جمله احمد توانا،فرید اسه سرد،چنار سعد عبدالله ،عزت عیسی ،نجدت آکری، آزادجندیانی و شیرزاد نجار انجام شده که به غنای این ویژه‌نامه افزوده است

کد خبر 157008
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز