جمعه ۱۹ خرداد ۱۳۸۵ - ۰۸:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین : خبرکشته شدن ابومصعب الزرقاوی تروریست اردنی الاصل وسردسته تروریستهای القاعده در عراق که روز پنج شنیه توسط نوری المالکی، نخست وزیر عراق در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با ژنرال جورج کیسی، فرمانده‌ نیروهای آمریکایی درعراق اعلام شد با استقبال گسترده جهانیان رویروشده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، پس از اعلام این خبر مردم عراق با شادی به خیابان‌ها آمده و به نشانه‌ی شادمانی اقدام به شلیک تیرهای هوایی کردند.
رادیو و تلویزیون عراق نیز به طور دائم اقدام به پخش اطلاعیه‌ها و بیانیه‌های مختلف از سوی گروه‌ها و احزاب عراقی کرد و شادی آنها را از این واقعه بیان داشت.
مالکی در کنفرانس خبری در جمع خبرنگاران گفت: زرقاوی در نتیجه‌ حمله‌  هوایی نیروهای آمریکایی به شمال بعقوبه، واقع در شمال شرق بغداد، به همراه 7 تن از هم دستانش کشته شده است. به گفته‌  وی محل اختفای زرقاوی پیش از این مورد شناسایی قرار گرفته بود.  
مالکی کشته شدن زرقاوی را نتیجه‌ی همکاری مشترک نیروهای آمریکایی و عراقی به درخواست مردم کشورش که همگی با ارائه‌ی اطلاعات به تسهیل در رسیدن به این هدف هم‌یاری کرده بودند، دانست.

نخست وزیر عراق، گفت: کمک مردم عراق در ارایه‌ اطلاعات، کار را برای نیروهای آمریکایی و عراقی برای کشتن زرقاوی ساده‌تر کرد. این پاسخی است به همه‌ی کسانی که خواهان توقف خشونت‌ها و کشتارها در عراق هستند.

ژنرال جورج کیسی، فرمانده‌ی نیروهای آمریکایی در عراق نیز اعلام کرد که جسد زرقاوی را شناسایی کرده است. وی گفت، به رقم کشته شدن زرقاوی، طرفداران وی هنوز هم تهدید امنیتی محسوب می‌شوند.
زلمای خلیل زاد، سفیر آمریکا در عراق نیز که در کنفرانس خبری مشترک مالکی و ژنرال کیسی حضور داشت کشتن زرقاوی را گامی صحیح در مسیر اقدامات و تلاش‌های مبارزه با تروریسم دانست.
وی در یک کنفرانس مطبوعاتی در بغداد به ژنرال کیسی تبریک گفت و از تلاش‌های مردم و دولت عراق به ریاست مالکی تقدیر کرد. خلیل‌زاد هشدار داد که نباید کشته شدن زرقاوی را به منزله‌ی پایان خشونت‌ها در عراق دانست.
 درهمین حال به گزارش شبکه‌ الجزیره، جلال طالبانی، رییس جمهور عراق، بار دیگر از گروه‌های مقاومت در عراق خواست به روند سیاسی کشور بپیوندند.
وی گفت: بار دیگر دعوت خود را از گروه‌های تروریستی در عدم دخالت در جنایت‌ها و خشونت‌های عراق و پرهیز از روش‌های خشونت آمیز تکرار کرده و از آنها می‌خواهم با استفاده از حقوق قانونی خود از طریق مسالمت‌آمیز و دموکراتیک به حل اختلافات پرداخته و در روند سیاسی عراق شرکت کنند.
وی تاکید کرد: تمامی این کشته شدن‌ها درس عبرتی برای همگان است تا بدانند خشونت امری کاملا مردود است و گروه‌های سیاسی می‌توانند از طریق مسالمت‌آمیز و با رقابت‌های سالم با حضور در پای صندوق‌های رای در روند سیاسی کشور شرکت کنند چرا که با ترور و عملیات مسلحانه نمی‌توانند به حقوق خود دست یابند.
طالبانی تاکید کرد: کشتن جنایتکار بزرگی هم‌چون زرقاوی به همه ثابت کرد که دست‌هایی که به خون مردم عراق آغشته شود، کوتاه خواهد شد. وی از نیروهای عراقی و ائتلاف به دلیل همکاری در این پیروزی بزرگ تبریک گفت و ابراز اطمینان کرد که همکاری مردم و شهروندان عراقی در این پیروزی سهیم بوده است.

هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه‌ عراق، نیز ضمن تایید خبر کشته شدن زرقاوی  این امر را بسیار خوب و سعید برای مردم عراق دانست.

وی در تماس تلفنی با شبکه‌ الجزیره گفت:  کشته شدن رهبر بزرگ القاعده در عراق، ضربه‌ای محکم بر گروه‌های تروریستی بود.
زیباری تاکید کرد: کشتن زرقاوی به منزله‌ی پایان یافتن پرونده‌های امنیتی دولت عراق نیست، بلکه دولت و نیروهای چند ملیتی طرح‌های بیشتری برای مبارزه با ترور دارند.
در همین حال پایگاه اینترنتی متعلق به شبکه‌ القاعده خبر کشته شدن ابومصعب الزرقاوی را تایید کرد.
به گزارش خبرگزاری شینهوا، این تایید در پی خبر اعلام کشته شدن ابومصعب الزرقاوی، رهبر القاعده در عراق توسط نوری المالکی صورت گرفت.
گروه "جهاد در سرزمین بین النهرین"، شاخه تشکیلات القاعده در عراق، که رهبری آن را ابومصعب الزرقاوی برعهده داشت، با صدور بیانیه‌ای خبر کشته شدن زرقاوی را تایید کرد.
در بیانیه‌‌ این گروه خطاب به اسامه بن لادن، رهبر تشکیلات القاعده، آمده است: سرباز شما در تشکیلات القاعده در سرزمین بین النهرین به شهادت رسید و ما به راه مبارزاتی وی ادامه خواهیم داد.
گروه القاعده در این بیانیه وعده داده عملیات‌هایش را در عراق افزایش دهد.
هم‌چنین به گزارش خبرگزاری فرانسه، ملا عمر، رهبر طالبان در بیانیه‌ای که روز جمعه منتشر کرد اعلام کرد: مرگ زرقاوی به معنای پایان و تضعیف "مقاومت" در عراق نیست و هزاران تن هستند که جای زرقاوی را پر کنند.
با انتشار خبر مرگ زرقاوی شخصیت‌ها و مقامات کشورهای مختلف با اظهار نظرهایشان از این امر استقبال کردند.
تونی بلر، نخست وزیر انگلیس، کشته شدن زرقاوی را لحظه‌ بسیار مهمی برای مردم عراق و ضربه‌ای کاری به القاعده در عراق و سراسر جهان خواند.
نخست وزیر انگلیس در جمع اعضای کابینه‌اش گفت: این برای عراقی‌ها لحظه‌ای بسیار مهم است. خبر امروز خبری بسیار خوب و ضربه‌ای برای القاعده در عراق و همه‌ی جهان بود.
وی هم‌چنین به مردم عراق، آمریکا و نیروهای انگلیسی و دیگر نیروهای ائتلاف در عراق تبریک گفت و اظهار داشت: من به همه‌ی کسانی که از دولت دموکراتیک و منتخب جدید عراق حمایت می‌کنند، تبریک می‌گویم.
جان هاوارد، نخست‌وزیر استرالیا با ابراز شادمانی از خبر کشته شدن زرقاوی این خبر را برای مردم عراق خبری مهم و بزرگ توصیف کرد.
هاوارد گفت: مرگ زرقاوی حتی برای نیروهای ضد تروریست در عراق خبری مهم و نویدبخش بود.
وی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: مرگ ابومصعب الزرقاوی خبری بزرگ برای مردم عراق، اصلی‌ترین قربانیان اقدامات تروریستی او بود. زرقاوی معمار اصلی تروریسم در عراق بود. با مرگ او نه تنها یک تروریست جانی از بین رفت بلکه نیرویی بزرگ درون نیروهای ضد ترور در عراق تزریق شد.
وی هم‌چنین از نوری المالکی به دلیل عزمش در مقابله با تروریسم و مهاجمان تقدیر کرد.
مارگارت بکت، وزیر امورخارجه‌ انگلیس نیز در واکنش به این خبر اظهار داشت: به خاطر بیاورید که زرقاوی اخیرا از اقدامات تازه علیه مردم مسلمان از جناح‌ها و فرقه‌های مختلف گفته بود. حالا با کشته شدن او این خطرات نیز از بین رفته است که این امر بسیار خوبی است.
دولت ژاپن نیز ابراز امیدواری کرد که مرگ رهبر القاعده در عراق به بهبود اوضاع امنیتی در عراق کمک کند.
معاون اول وزیر امورخارجه‌ ژاپن در یک کنفرانس خبری گفت: امیدوارم مرگ زرقاوی به بهبود امنیت در عراق کمک کند. زرقاوی سمبل حضور تروریست‌های خارجی در عراق بود.
وی افزود: این تحولات نتیجه‌ی تلاش‌های دولت عراق برای تقویت نیروهای امنیتی و ریشه‌کنی مهاجمان بود.
سخنگوی وزارت امورخارجه‌ پاکستان نیز کشته شدن زرقاوی را تحولی مهم و جدی در عراق توصیف کرد.
برهم صالح، معاون نخست‌وزیر عراق، کشته شدن زرقاوی را یک پیروزی مهم توصیف کرد و بر ضرورت ادامه‌ مبارزات در برابر تحریکات تروریستی تاکید کرد.
وی در جمع خبرنگاران در حاشیه‌ نشست اقتصادی ترکیه - اعراب گفت: زرقاوی نماینده‌ شرور تروریست در عراق و مسوول کشتارها و قتل‌عام‌های مردم بود. بنابراین کشتن وی پیروزی بزرگی محسوب می‌شود.
وی تاکید کرد: نمی‌توان طرفداران و هم دستان زرقاوی را نادیده گرفت. باید برای دستگیری همه‌ آنها مصمم شد.
ناصر جوده، سخنگوی رسمی دولت اردن نیز گفت که کشتن زرقاوی نتیجه‌ی تبادل اطلاعات میان وزارت اطلاعات اردن و آمریکایی‌ها بوده است.

جورج بوش، رییس جمهور آمریکا نیز کشته شدن زرقاوی را یک پیروزی مهم برای مردم عراق و آمریکا دانست و بر ضرورت ادامه‌ی مبارزات در برابر تهدیدهای تروریستی تاکید کرد.
به گزارش شبکه‌ الجزیره، بوش در سخنانی پس از اعلام خبر کشته شدن ابومصعب الزرقاوی، رهبر القاعده در عراق، گفت: کشته شدن زرقاوی ضربه‌ای کاری به تشکیلات القاعده و تحولی بزرگ برای دولت جدید عراق محسوب می‌شود.
رییس جمهور آمریکا خاطر نشان کرد: خبر کشته شدن زرقاوی که با همکاری نیروهای عراقی و عزم و اراده‌ی نوری المالکی، نخست وزیر این کشور، در امر مبارزه با تروریسم تحقق یافت، نشانه‌ی پیروزی بزرگ ما در جنگ علیه ترور در عراق است.
وی با اشاره به تکمیل کابینه‌ دولت عراق با اعطای رای اعتماد از سوی پارلمان این کشور به وزرای پیشنهادی المالکی برای پست وزارت دفاع ، کشور و امنیت ملی عنوان داشت: این وزرا نیز اعضای دولت دموکراتیک و متحد عراق محسوب می‌شوند.
وی در ادامه بر ضرورت بازسازی عراق و برقراری صلح و آشتی در میان اقشار مردم این کشور تاکید کرده و افزود: کشته شدن زرقاوی به معنای پایان یافتن وظایف و مسوولیت ما در عراق نیست. ما باید هم‌چنین به مبارزات خود ادامه دهیم و در این زمینه آمریکا به طور کامل از دولت عراق حمایت خواهد کرد.
وی با اشاره به دیدارش با هیات‌های امنیتی و فرماندهان نظامی آمریکا در عراق تاکید کرد که در جریان مهم‌ترین تحولات سیاسی و امنیتی این کشور قرار گرفته است.
بوش با این حال معترف شد که آمریکا روزهای سختی را در عراق پیش رو دارد و در این میان مردم آمریکا را به صبر و بردباری بیشتر فرا خواند. 

کد خبر 157

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز