مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۰ - ۰۵:۳۴
۰ نفر

ساری- بتول سلطانی: ساعت‌ها در ترافیک ماندن، تحمل بوق گوشخراش خودروها و صدای اگزوز موتورها مهم‌ترین معضل شهرنشینان است که موجب افزایش استرس در زندگی شهرنشینی شده است.

ترافیک - ساری

 ساری به‌عنوان مرکز مازندران و با جمعیتی بالغ بر 400هزار نفر روزانه پذیرای گردشگران سایر استان‌ها و شهروندان دیگر شهرهای مازندران بوده و همین عامل باعث ترافیک بیشتر و مشکل مرکز استان شده و این شهر را به بحران کشانیده؛ هرچند مسئولان هر روز در پی چاره‌اند اما کمتر در اجرایش قاطعیت به خرج داده‌اند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی مازندران با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین مشکل شهروندان دقایق زیاد پشت ترافیک ماندن است گفت: علاوه بر اینکه ترافیک موجب می‌شود تا مردم به‌موقع به مقصد نرسند، زمینه‌های مشکلات روحی که در اثر اعتراض مدیران و کارفرمایان به‌وجود می‌آید، فراهم شده و وقتی فرد با فشار عصبی وارد منزلش می‌شود با اعضای خانواده رفتار مناسبی نخواهد داشت.

سرهنگ رمضانعلی سوادکوهی برای کاهش آثار این مشکل از مردم استان به ویژه شهروندان ساروی خواست تا در مسافت‌های کوتاه از دوچرخه استفاده کنند و مسافت‌های کمتر از یک‌کیلومتر را پیاده طی کنند.

وی افزود: استفاده از دوچرخه و پیاده‌روی می‌تواند از بروز بسیاری از بیماری‌های روحی و جسمی مانند بیماری‌های قلبی- عروقی، دیابت، چاقی و استرس پیشگیری کند. همچنین میزان تصادفات منجر به مرگ‌ومیر و خسارت‌های ناشی از افزایش خودروها و ترافیک نیز کاهش خواهد یافت و از نزاع‌های خیابانی می‌توان پیشگیری کرد. سرهنگ سواد کوهی ترویج فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه عمومی به‌جای خودروهای شخصی تک‌سرنشین را نیز بسیار ضروری دانست و افزود: این امر علاوه بر اینکه موجب کاهش ترافیک می‌شود آلودگی هوا و آلودگی صوتی را نیز کاهش می‌دهد.

عدم نظارت بر میدان امام

به گزارش همشهری، آن چیزی که در نگاه نخست برای هر شخص که وارد میدان امام ساری می‌شود به‌راحتی قابل مشاهده است، نابسامانی‌های متعددی بوده که در گوشه و کنار این میدان بزرگ و مهم استان به چشم می‌خورد که این امر نبود مدیریت صحیح جامع شهری را حداقل در این میدان از شهرستان ساری به وضوح نشان می‌دهد. حضور فراوان مسافربرهای شخصی که همواره سبب ایجاد سروصدا و ترافیک شدید در این میدان شده و انواع دستفروش‌ها، معتادان و... تنها گوشه‌ای از معضلات این میدان است. از سویی با وجود کیوسک راهنمایی و رانندگی در این میدان و نزدیکی مقر نیروی انتظامی به آن متأسفانه آنقدر جسارت مسافربرهای شخصی زیاد شده که نه‌تنها در این میدان آزادانه و بدون هیچ‌گونه نظارتی نسبت به جابه‌جایی مسافر به تمام نقاط استان و حتی خارج استان اقدام می‌کنند بلکه شاهد درگیری شدید و به‌کارگیری انواع الفاظ رکیک در میان این افراد هم هستیم.

به اطراف میدان ساعت که مرکز شهر ساری است هم که نگاه کنیم متوجه اوج فاجعه می‌شویم که طی چند سال اخیر ساختمان‌های بلند مرتبه‌ای بدون اندکی عقب‌نشینی از حریم خیابان ساخته شده‌اند. رانندگان تاکسی هم ضمن پارک کردن خودروهای خود در کنار خیابان، اقدام به گرفتن مسافر دربستی می‌کنند و هیچ نظارتی از سوی مسئولان و بازرسان سازمان تاکسیرانی روی آنها وجود ندارد. به گفته رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر ساری، متأسفانه احداث پل ولیعصر که یکی از اهداف مهم آن کاهش ترافیک بوده سبب افزایش دوبرابری ترافیک شده است؛ به‌طوری که ترافیک حدفاصل میدان خزر تا سه‌راه جویبار آزار دهنده است. علی بهروش دیگر معضلات ترافیکی در شهر ساری را آبگرفتگی معابر در ایام بارندگی دانست و افزود: در ایام بارندگی قسمت‌هایی از خیابان‌های ساری به قدری دچار آبگرفتگی می‌شوند که رفت و آمد را برای مردم دشوار می‌کند. بهروش یکی از گلایه‌های مردم ساری را وجود کنده‌کاری‌های فراوان در سطح شهر عنوان کرد و از شهرداری خواست تا نسبت به رفع آن اقدام کند.

امروزه وضعیت ساری چنان است که اگر هر انسان غیرکارشناسی وارد مرکز مازندران شود به توسعه نیافتگی این شهر پی خواهد برد. حال سؤال از فرماندهی شهرستان ساری، راهنمایی رانندگی، شهرداری و دیگر ارگان‌های مربوطه این است که آیا تاکنون این مشکلات به چشم آنها نیامده یا گزارشی نشده است؟

و نکته اساسی اینجاست که برای رفع مشکل ترافیک ساری که اعتبار استان مازندران است باید همه مسئولان استانی با جدیت و اراده عملی وارد کارزار شوند تا این معضل به پایان برسد و اگر غیر از این باشد شهروندان ساروی باید همچنان شاهد ترافیک و پیامدهای ناشی از ترافیک سنگین شهری و بین‌شهری در ساری باشند و در آینده نزدیک نیز شاهد آلودگی زیست محیطی مرکز مازندران خواهیم بود.

کد خبر 156903

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز