سه‌شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۰ - ۱۷:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: سازمان نظارت بر رسانه‌های انگلیس (آفکام) به بهانه آن ‌چه ادعا می‌کند نقض قوانین این سازمان است، جریمه ۱۰۰ هزار پوندی بر شبکه پرس تی‌وی تحمیل کرده است.

خبر نگار پرس تی وی


همچنین، آفکام تصمیم گرفته است پخش برنامه‌های شبکه پرس تی‌وی از طریق ماهواره اسکای را به بهانه تخلفات اداری هنگام ارائه درخواست برای مجوز در سال ۲۰۰۷ ، ممنوع کند.

دکتر محمد سرافراز مدیر شبکه پرس تی‌وی در دسامبر سال ۲۰۱۱ در واکنش به تصمیم سازمان دولتی آفکام مبنی بر توقف پخش برنامه‌های پرس تی‌وی، نامه‌ای خطاب به آفکام نوشت.

اد ریچاردز مدیر سازمان آفکام در نامه‌ای مورخ ۶ ژانویه ۲۰۱۲ ادعا کرد که این سازمان نظارتی انگلیسی یک مجموعه مستقل است و به دولت انگلیس وابسته نیست.

متن این نامه به شرح زیر است:

جناب آقای سرافراز

این نامه در پاسخ به نامه ی مورخ ۲۸ دسامبر ۲۰۱۱ شما خطاب به اینجانب می باشد. نظر به ماهیت آن نامه و علیرغم این که آگاهم این نکته پیشتر توسط آفکام برای پرس تی وی مشخص گشته است، گمان می‌کنم می‌بایست مجدداً خاطر نشان سازم آفکام مقام مسئول پخش بوده و از دولت بریتانیا مستقل می‌باشد.

تصمیمات آفکام مستقلاً و با توجه به قدرت اجرائی محوله و وظایفش تحت قانون ارتباطات مصوب سال ۲۰۰۳ اتخاذ می‌گردد. هر تصمیمی که آفکام در خصوص سرویس پرس تی وی اتخاذ نماید، منحصراً بر اساس ارزیابی آن از چگونگی تطابق Press TV Ltd. و سرویس آن با قوانین و سیستم مجوزی بریتانیا می‌باشد.

فکر نمی کنم آفکام مرجعی ذیصلاح و یا ذیربط برای پاسخ گویی به دیدگاه‌های شما درباره سیاست‌های داخلی و یا بین‌المللی دولت بریتانیا باشد.

بر این امر واقفم که همکاران در تیم مجوز پخش آفکام به صورت مداوم در حال مکاتبه با Press TV Ltd. در خصوص مجوز سرویس پرس تی وی و تطابق آن سرویس با استانداردهای پخش می‌باشند.

ارادتمند شما
اد ریچاردز <

دکتر سرافراز در پاسخ به مدیر آفکام در نامه‌ای به تشریح چگونگی کنترل دولت بریتانیا بر این سازمان پرداخته که متن آن به شرح زیر است:

آن چه در زیر می‌آید پاسخ دکتر محمد سرافراز به اد ریچاردز مدیر آفکام است:

آقای اِد ریچاردز؛
رئیس محترم آفکام

۱- شما در نامه‌ی خود اعلام کرده‌اید آفکام یک مؤسسه‌ی مستقل است و به دولت انگیس وابسته نیست. در تعیین این که آیا یک مؤسسه به دولت وابسته است، دو فاکتور دخیل می‌باشند:

الف: مؤسسه‌ی ذیربط قدرت خود را از دولت اخذ نموده باشد.
ب: بودجه‌ی آن از طریق دولت تأمین شده باشد.

مؤسسه‌ی آفکام بر اساس یکی از قوانین پارلمان انگلستان، تحت عنوان قانون وزارت ارتباطات مصوب سال ۲۰۰۲ ایجاد شده است. همین قانون همچنین به وزیر امور خارجه‌ی انگلستان قدرت عزل و نصب ریاست آفکام و اعضایش و حتی قدرت انحلال مؤسسه‌ی آفکام را داده است، اما نکته‌ی جالب این است که گرچه آفکام قدرت آن را دارد که تعیین نماید مردم انگلستان به چه نوع شبکه‌هائی دسترسی داشته باشند، ولی به هیچ وجه پاسخگوی مردم نیست.

بودجه‌ی آفکام بواسطه‌ی پرداخت وام دولتی و دریافت کمک‌های بلاعوض از سوی دولت انگلیس تأمین می‌شود. در حقیقت، از آن جا که کمک‌های بلاعوض دولتی منبع اصلی بودجه‌ی آفکام به شمار می‌رود، اخیراً سازمان آمار ملی انگلستان (Office for National Statistics) اظهار نموده که آفکام می‌باید به عنوان یک بخش مرکزی دولتی شناخته شود.

رئیس محترم آفکام؛ حال شما چگونه ادعا کرده‌اید که مستقل هستید و به دولت انگلیس وابستگی ندارید؟ آیا با اعلام چنین خلاف آشکاری که مطرح کرده‌اید، صلاحیت رسیدگی به شکایت‌ها علیه شبکه‌های تلویزیونی و رسانه‌ها را دارید؟

۲- اکنون که مشخص شد آفکام یک مؤسسه‌ی دولتی است، باید در مقابل رفتار دولت انگلیس هم پاسخگو باشد. همه می‌دانند که دولت انگلیس به همراه دولت آمریکا نقش مستقیمی در کشتار ده‌ها هزار مردم بیگناه در عراق و افغانستان داشته است. دولت انگلستان همچنین بحرین و دولت‌های سلطنتی منطقه‌ی خلیج فارس را بنیان گذاری کرد و حتی به رژیم‌های سلطنتی بحرین و عربستان سعودی مشروعیت بخشید. این رژیم‌ها برای دهه‌ها مردم خویش را سرکوب نموده‌اند. تجلی واقعی رفتار دولت انگلیس را در نظام پادشاهی بحرین می‌توان مشاهده نمود؛ یعنی یک حکومت اقلیت سرکوبگر که کلیه‌ی حقوق اکثریت جامعه را با کمک قدرت‌های خارجی پایمال می‌کند. و به نظر می‌رسد اخیراً خاندان سلطنتی انگلستان پاداش این اَعمال خود را با دریافت جواهر گرانقیمت از رژیم بحرین گرفته است.

دولت پادشاهی انگلیس با کارنامه‌ی سیاه چهار قرن اخیر، به خاطر اعزام نیروهای نظامی اشغالگر خود به کشورهای شرق تا غرب عالم، به خاطر شرکت در جنگ تجاوزکارانه‌ی عراق و کشتار مردم بیگناه، به خاطر حمایت از رژیم‌های سلطنتی سرکوبگر، به خاطر حضور بدون دلیل نظامیان در افغانستان، اکنون می‌خواهد شبکه‌ی پرس تی وی را به خاطر انتشار یک جمله‌ی خبری ده ثانیه‌ای، یکصد هزار پوند جریمه کرده و مجوز پخش آن را در اِسکای لغو نماید.

جمله‌ای که مازیار بهاری گفته و پرس تی وی پخش نموده این بوده است:  روز دوشنبه، ۱۵ ژوئن، من گزارشی در خصوص حمله به یک پایگاه، یک پایگاه نظامی بسیج، برای کانال خبری ۴ و همچنین مجله‌ی نیوزویک ارسال نمودم.

آفکام مدعی است به خاطر پخش این جمله به حریم شخصی بهاری تجاوز شده و با او منصفانه رفتار نشده است. شبکه‌ی پرس تی وی قضاوت ناعادلانه‌ی آفکام را قبول ندارد و قضاوت را به افکار عمومی واگذار می‌کند که آیا دولت انگلیس به خاطر تجاوز به حقوق بشریت باید محاکمه و مجازات شود یا پرس تی وی؟

مؤسسه‌ی شما نماینده‌ی دولتی است که به حقوق انسانهای بی‌شماری از ملیتهای مختلف تجاوز کرده و آنها را در معرض قتل و کشتار قرار داده است.

آفکام هرگز درخصوص پوشش خبر مُزَورانه و گمراه کننده‌ی شبکه‌ی چهار انگلیس که پرس تی وی آن را برملا ساخته بود، رسیدگی ننمود، اما در راستای تنبیه پرس تی وی برای پخش حقیقت در خصوص همان رویداد با تحمیل جریمه‌ی مالی سنگین و لغو مجوز پخش، حتی پا از گلیم خود فراتر گذارد.

۳- تناقض آشکاری در شیوه‌ی برخورد آفکام با پرس تی وی مشاهده می‌شود. آفکام جواز پخش را لغو می‌نماید؛ چرا که تشخیص داده شرکت پرس تی وی در لندن کنترلی بر پخش شبکه ندارد. با این حال، همزمان، آفکام شرکت پرس تی وی در لندن را به جریمه‌ی نقدی محکوم می‌کند به خاطر پخش جمله‌ای که خودِ آفکام می‌گوید کنترلی روی آن نداشته است! شما چه پاسخی برای این عملکرد تناقض‌آمیز خود دارید؟

۴- گمان باطل دیگری که به نظر می‌رسد آفکام از آن رنج می‌برد این باور وهم‌آلود است که با لغو مجوز می‌تواند پرس تی وی را از پخش حقیقت درباره‌ی رژیم سلطنتی انگلستان بازدارد. اما، همانگونه که پیشتر خاطرنشان گشت، هرگونه کوششی برای پنهان کردن حقیقت از مردم انگلستان تلاشی باطل است، و آنان که بخواهند صدای متفاوت ما را بشنوند؛ علیرغم کوشش‌های شما، راهی برای آن پیدا خواهند کرد.

ارادتمند،
محمد سرافراز
معاون برون مرزی صدا وسیما

کد خبر 156866
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز