همشهری‌آنلاین: مجلس هفتم و هشتم براساس وظیفه نظارتی خود، تا کنون 12 بار انگشت سؤال خود را به سمت رئیس جمهور نشانه رفته است، تلاشی که در 11 مرحله آن نافرجام ماند و رئیس جمهور هر بار به دلیلی توانست به عنوان پاسخگو در مقابل اهالی خانه ملت حاضر نشود و از پاسخگویی کناره بگیرد.

به گزارش همشهری آنلاین، دولت احمدی نژاد تا کنون 12 بار با درخواست نمایندگان مجلس برای پاسخ گویی رئیس جمهور به سئوال رو به رو شده است، سئوالی هایی که تا کنون هر بار به دلایلی همچون نبودن حدنصاب کافی برای طرح سؤال، به دست فراموشی سپرده شده اند. اما این بار گویی قرار است داستان به نحو دیگری رقم بخورد، چون علی مطهری به عنوان یکی از طراحان اصلی سئوال از رئیس جمهور در ایستگاه دوازدهم سئوال از احمدی نژاد، سرانجام توانست این طرح را برای بررسی تا داخل کمیسیون های تخصصی مجلس بکشاند.

براساس ماده 196 آئین نامه داخلی مجلس و  مطابق اصل 88 قانون اساسی اگر یک چهارم کل نمایندگان مجلس بخواهند درباره یکی از وظایف رئیس جمهور سوال کنند، باید سوال خود را به طور صریح، روشن و مختصر همگی امضا و به رئیس مجلس تسلیم کنند، به عبارت دیگر در صورتی که از میان 290 نماینده مجلس،حداقل 72 نفر طرح سؤال از رئیس جمهور را امضا کنند، این طرح قابل پیگیری است. عددی که تنها اینک در مجلس هشتم و برای دوازدهمین بار که نمایندگان خواهان پاسخگویی سؤال از رئیس جمهور شده اند به حدنصاب رسیده است.

اولین قدم برای شکستن تابوی سؤال از رئیس جمهور دولت نهم در اردیبهشت سال 86 از سوی "اکبراعلمی" نماینده اصلاح طلب مردم تبریز در مجلس هفتم برداشته شد. این نماینده مجلس هفتم شکاف درآمدی بین فقیر و غنی، خودمحوری و خودشیفتگی از یک سو، غلبه احساس بر عقل و منطق از سویی دیگر و خارج شدن شیرازه امور اقتصادی، رهاشدگی و تورم فزاینده، اتخاذ تصمیمات و سیاست های پولی و مالی مغایر با قانون برنامه چهارم توسعه و گران شدن مسکن، اتخاذ دیپلماسی تنش زا و .... را دلیل اصلی سؤال خود مطرح کرد و این سؤال به دلیل نداشتن حدنصاب پیگیری نشد.

در کنار اعلمی، تلاش های "اسماعیل جبارزاده" یکی دیگر از نمایندگان اصلاح طلب مجلس هفتم نیز برای شکستن تابوی سؤال از رئیس جمهور بی نتیجه ماند تا پرونده مجلس هفتم بدون هیچ سؤالی از رئیس دولت نهم بسته شود. اما مجلس هشتم بابی شد تا نمایندگان اصولگرا به بیان انتقادهای خود از عملکرد رئیس جمهور بپردازند و "علی مطهری" نماینده اصولگرای مردم تهران در مجلس هشتم با اعتراض به سخنان "رحیم مشایی "مبنی بر اعلام دوستی با ملت اسرائیل و تایید مواضع وی از سوی رئیس‌جمهور، طرح سؤال از رئیس جمهور را در شهریور 87 کلید زد.

این سؤال از سوی نمایندگان با استناد به توصیه های مقام معظم رهبری در نماز جمعه پیگیری نشد و مطهری در این رابطه گفت: ایشان فرمودند این مساله را دیگر ادامه ندهید، ما نیز سوال از رئیس جمهور در این قسمت را دیگر دنبال نخواهیم کرد. البته ممکن است بعدا سوالاتی در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی و غیره که لازم باشد از رئیس جمهور پرسیده شود، داشته باشیم.

اما گویی قرار است مطهری همیشه به عنوان یکی از طراحان سؤال از رئیس جمهور شناخته شود، چون دقیقا یک سال پس از آن انصراف از پیگیری سؤال از احمدی نژاد در شهریور سال 88 بار دیگر مطهری صحبت سؤال از رئیس جمهور را به میان آورد.

این بار موضوع عدم عزل مشایی از معاون اولی دولت علی‌رغم اعلام مخالفت رهبری معظم انقلاب با این انتصاب، موضوع مورد سؤال مطهری بود که باز هم این سؤال به سرنوشت باقی سؤال ها دچار شد و به دلیل نداشتن حدنصاب، بی سرانجام رها شد. مسیر سؤال از رئیس جمهور در آذر 88 با پیگیری ها "علی اکبر اولیا" و "محمدرضا خباز" به پنجمین ایستگاه نافرجام خود رسید.

در ادامه تلاش مجلس هشتم برای پاسخگو کردن احمدی نژاد، تلاش نماینده هایی همچون "محمد مهدی شهریاری" به دلیل تغییر رنگ پرچم در نشست خبری رئیس جمهور، "غلامرضا مصباحی مقدم" برای متوقف کردن اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها، "علی مطهری"، "حمیدرضا فولادگر"و موسی‎الرضا ثروتی"  به دلیل تردید دولت در نحوه اجرای طرح عفاف و حجاب، عدم اجرای صحیح اصل 44 و پرداخت سهام عدالت، تخطئه جایگاه مجلس، باز هم به خاطر پیگیری نکردن یا به حدنصاب نرسیدن امضا کننده های طرح، بی نتیجه ماند. 

آخرین گام برای شکستن تابوی سؤال از رئیس جمهور در سال 89 با همراهی نماینده های اصولگرا و اصلاح طلب مجلس برداشته شد.

علی مطهری در کنار مصطفی کواکبیان و 10 تن دیگر از نمایندگان مجلس نامه ای را با موضوعیت 50 تخلف قانونی دولت در هشت محور، به منظور پیگیری تقدیم هیئت رئیسه کردند و پس از آن برای پیگیری به کمیسیون اصل نود ارسال شد.

در ادامه تلاش های ناسرانجام نمایندگان مجلس برای سؤال از رئیس جمهور، حسن غفوری فرد در سال 90 به دلیل تشکیل نشدن وزارت ورزش و اجرایی نشدن مصوبات مجلس، بار دیگر پاسخگویی رئیس جمهور در برابر این اعمال خلاف قانون را خواستار شد، خواسته ای که به دلیل ایجاد این وزارت خانه، پیگیری نشد.

عزل وزیر اطلاعات و بی توجهی به فرمان ولی فقیه در ابقای مصلحی نیز سؤالی بود که از سوی "محمدجواد ابطحی" نماینده اصولگرای مجلس مطرح شد اما تنها 52 نفر ابطحی را در این طرح همراهی کردند تا باز هم رئیس جمهور بتواند از زیر مسئولیت پاسخگویی به نمایندگان، جان سالم به در ببرد.

دوازدهمین ایستگاه سؤال از رئیس جمهور که با نام "علی مطهری" یکی از اصلی ترین طراحان سؤال از احمدی نژاد نام گذاری شده است.

مطهری طرح سؤال از رئیس جمهور را 5 تیرماه سال جاری با ۱۰۰ امضا تقدیم هیات رئیسه مجلس کرد که تخلفات قانونی دولت از جمله عدم اجرای قانون مترو و عدم معرفی وزیر ورزش در مهلت قانونی و مقاومت ۱۱ روزه رئیس‌جمهور در برابر حکم رهبر انقلاب مبنی بر ابقای مصلحی وزیر اطلاعات و نحوه عزل متکی وزیر سابق امور خارجه و همچنین مسائل مربوط به امور فرهنگی از جمله اجرای قانون عفاف و حجاب در کشور مهم ترین محورهای این طرح را تشکیل می دهند.

اما این طرح با وجود داشتن حد نصاب این بار با تعلل هیئت رئیسه و تلاش برخی نمایندگان برای کاستن تعداد امضاهای سؤال از رئیس جمهور همراه شد.

ولی مطهری برای به مقصد رساندن قطار سؤال از رئیس جمهور در دوازدهمین ایستگاه از هیچ تلاشی فروگذاری نکرد و تا جایی که وقتی هیئت رئیسه با وجود داشتن حدنصاب هر بار به بهانه ای از جمله داستان تکراری کم بودن تعداد امضاها، حاضر به پیگیری این طرح نبود ، مطهری استعفای خود از مجلس هشتم را مطرح کرد.

مجلس نیز در دومین ماه پاییز به جای آن که در تکاپوی سؤال از رئیس جمهور باشد، این بار شاهد بررسی درخواست استعفای مطهری از نمایندگی شد، درخواستی که به دلیل موافقت حداکثری نمایندگان مجلس، موجب شد تا این نماینده اصولگرا باز هم در مجلس بماند و باز هم طرح سؤال خود از رئیس جمهور را پیگیری کند.

دست رد مجلسی ها به استعفای مطهری، عاملی شد تا این طرح که برخلاف اعلام هیئت رئیسه فاقد حدنصاب به حساب می آمد باردیگر با 79 امضا راهی هیئت رئیسه شود، البته این بار برای اینکه به حرف و حدیث ها و لابی دولتی ها برای پس گرفتن امضای نمایندگان پایان داده شود، نام این 79 نفر رسانه ای شد.

این طرح نیز مطابق ماده 196 آیین نامه داخلی به کمیسیون های عمران، اقتصادی، فرهنگی، امنیت ملی و سیاست خارجی، برنامه و بودجه و اصل ۹۰ مجلس ارجاع شد.

براساس این ماده قانونی ، رئیس مجلس موضوع را در اسرع وقت به کمیسیون تخصصی ارجاع می نماید. کمیسیون موظف است حداکثر ظرف یک هفته با حضور نماینده معرفی شده رئیس جمهور و نماینده منتخب سوال کنندگان تشکیل جلسه دهد و در این جلسه نماینده رئیس جمهور پاسخ مقتضی را از طرف رئیس جمهور ارائه خواهد نمود تا به نمایندگان سوال کننده گزارش شود.

همچنین اگر پس از یک هفته چنانچه هنوز حداقل یک چهارم نمایندگان مجلس که سوال را امضا نمودند ، از سوال منصرف نشده باشند، رئیس مجلس موظف است در اولین جلسه سوال آنان را قرائت و فورا برای رئیس جمهور ارسال کند و این سوال ظرف ۴۸ ساعت تکثیر و در دسترس نمایندگان قرار می گیرد.

به گزارش همشهری آنلاین، حال پس از پیگیری های مدام مطهری و چندتن دیگر از نمایندگان قرار است طرح سؤال از رئیس جمهور در 10 محور  از سوی 6 کمیسیون تخصصی مجلس مورد بررسی قرار گیرد و جلسه هایی با حضور نمایندگان دولت به منظور بررسی محورهای سؤال برگزار شود.

اما در این میان برخی حرف و حدیث ها خبر از دعوت رئیس جمهور برای حضور در کمیسیون های مجلس می دادند، خبری که با تکذیب معاون پارلمانی رئیس جمهور همراه شد و میرتاج الدینی در این رابطه گفت: -احمدی​نژاد فقط در صحن علنی به سوالات نمایندگان پاسخ می​دهد و در جلسات کمیسیون​ها حضور نخواهد یافت.

حال باید منتظر ماند و دید که سرانجام نمایندگان مردم در عمر باقی مانده از مجلس هشتم، توان به سرانجام رساندن طرح سؤال از رئیس جمهور و شکستن این تابو را دارند یا اینکه قرار است طرح سؤال از رئیس جمهور  در ایستگاه دوازدهم نیز نافرجام شود.

کد خبر 156794
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز