گروه ادب و هنر: منازعات پیرامون انحلال خانه سینما همچنان ادامه دارد. پس از انتشار نامه 9 سینماگر که نسبت به انحلال خانه سینما اعتراض کرده بودند، حالا نوبت به سینماگرانی رسیده که موافق این اتفاق هستند.

عزت الله انتظامی

جمال شورجه که میان سینماگران متعهد و ارزشی، به اعتدال و آرامش شهرت دارد، این‌بار به اعتراض شدید نسبت به آنچه آن را سیاسی‌کاری خانه سینما خوانده، پرداخته است. اما جالب‌ترین اظهارنظر مربوط به حسین فرحبخش است که مخالفان انحلال خانه سینما را عده‌ای رانت‌خوار معرفی کرده است. دفاع همه‌جانبه تهیه‌کننده‌ای که شهره به بازسازی فیلمفارسی‌های قبل از انقلاب است و سال‌هاست حتی یک فیلم متوسط هم عرضه نکرده از انحلال خانه سینما هم در نوع خود جالب توجه به‌نظر می‌رسد.
دیروز اما، عزت‌الله انتظامی هم به میدان آمد و با انتشار نامه‌ای طرفین دعوا را به آرامش فراخواند و از سینماگران که آقای بازیگر آنها را فرزندان خود خواند درخواست کرد که با تعامل و همفکری مشکل پیش‌آمده را حل کنند.

این خانه را نابود نکنید

در نامه عزت‌الله انتظامی چنین آمده است: سلام... پروردگارا، کمک کن ما یکدیگر را دوست داشته باشیم و به هم رحم کنیم... اگر با مدیران خانه سینما اختلاف نظر دارید، اگر به عملکرد مدیری ایراد دارید و بدبختانه تعامل نمی‌شود، چرا خانه ما را ویران می‌کنید... آخر چرا خانه سینما...؟ خانه سینما متعلق به تک تک اعضای هنرمند و زحمت‌کشِ خانه سینماست... آیا نمی‌شود با قانون و مقررات و صبر و حوصله در کنارِ هم، همه‌با‌هم مشکلات را حل کنیم...؟ این خانه از آن ماست... جامعه اصناف سینمای ایران و هزاران نفر که عاشقانه در سینما فعالیت می‌کنند... ما حرمت مهمان را داریم، به امید آنکه حرمت ما حفظ شود... ما ایرانی هستیم... ایرانی... ‌الله‌‌اکبر... همه مشاغل در کشور ما دارای اتحادیه و سندیکا هستند. وجود صنف، نشان توجه و پیشرفت تحول در جامعه مدنی است... آیا انحلالِ این خانه عظیم، نشان تحول است...؟ من به‌عنوان یکی از خادمان سینمای نجیب ایران، به‌عنوان سپیدموی این هنر شریف و فاخر، از فرزندان با عقل و خردم انتظار دارم در کنار یکدیگر با تعامل و همفکری و دوستی، هنرمندانه و به دور از اختلاف سلیقه‌های شخصی مشکل پیش‌آمده را حل کنند. بیایید عاقلانه بیندیشیم، اگر گوشه‌ای از ساختمان خانه سینما به‌علتی احتیاج به تعمیر دارد... شما را به خدا قسم، شما را به خدا قسم، همه بنا را خراب و نابود نکنید... چه زود... دیر می‌شود.

شورای موقت رسیدگی به امور صنوف تشکیل شود

جمال شورجه نیز یادداشتی نوشت که فارس آن را روی خروجی خود گذاشت در بخش‌هایی از این یادداشت آمده است: ماجرای لانه سینما دست بردن در چند بند اساسنامه نیست که البته آن هم تخلف و غیرقانونی بوده و شیطنت، اما اصل ماجرای لانه انحراف این مراکز از اهداف صنفی توسط مدیرعامل و هیأت‌مدیره آن به جریان سیاسی هدف‌دار است... بیانیه و اطلاعیه اخیر عده‌ای از فیلمسازان کاخ‌نشین یا به تعبیری گندم‌نماهای جو‌فروش، سوسیال‌دمکرات‌های اسلامی و استفاده‌کنندگان از مواهب دولت و حکومت که یک درصد بیشتر از خانواده سینما نیستند ولی 99 درصد امکانات حکومت را در دست دارند و همیشه هم نمکدان را شکسته‌اند، می‌شکنند و بچه‌های لوس و ننر انقلاب هستند... پیشنهاد می‌کنم‌، وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی در اسرع وقت شورایی موقت برای رسیدگی به امور صنوف و مطالبات آنها در خانه سینما مستقر کند تا ان‌شاء‌الله هر چه زودتر و به‌صورت قانونی خانه سینمای واقعی شکل بگیرد.

خانه سینما مرکز رانت‌خواری است

تهیه‌کننده فیلم‌هایی چون «شارلاتان» و «آقای هفت‌رنگ» نیز خانه سینما را مرکز رانت‌خواری خواند. فرحبخش درباره رانت‌های خانه سینما و امکان رانت‌خواری در هیأت‌مدیره گفت: خانه سینما پولی ندارد که کسی از آن استفاده کند اما وقتی مدیرعامل خانه سینما می‌شوی یک فیلم می‌سازی با نام «یه‌حبه قند» که می‌توان با 300 یا 400 میلیون تمام کرد اما یک میلیارد و پانصد یا ششصد میلیون تومان پول گرفته می‌شود، این مربوط به رانت خانه سینما است.

وقتی داخل هیأت‌مدیره حضور داری می‌توانی اخطار بدهی که اگر به من رانت ندهید، من خانه سینما را علیه‌تان می‌شورانم و خانه سینما را سنگر خود می‌کنند و 4هزار نفر را پشت خود می‌دانند، درحالی‌که برخی از افراد نان شب ندارند و سیاهی‌لشکر آقایان هستند، خانه سینما را مرکز رانت‌خواری می‌کنند. به‌طور مثال در سال81 فیلمی به نام «عطش» ساختم، کپی صفر آن با دو سه نفر سوپراستار هزینه‌ای بالغ بر 90 میلیون تومان شد، همان زمان آقای عسگرپور با آقای میرکریمی 270میلیون تومان هزینه کردند که «اینجا چراغی روشن است» ساخته شود. وی همچنین گفت: این 9نفر سینماگری که بیانیه را امضا کرده‌اند، خودشان 150میلیارد رانت هستند.

به‌نظر می‌رسد از برآیند اظهارنظرهای مختلف درباره مسئله انحلال خانه سینما می‌توان به این نتیجه رسید که اگرچه اساسنامه خانه سینما و مسائل مربوط به آن ایرادات حقوقی جدی دارد که توسط مرجع مربوط حتما باید به آن رسیدگی شود، اما نوع برخورد وزارت ارشاد با این مسئله که متضمن تحمیل هزینه‌های مختلف به سیستم فرهنگی کشور است، اساسا متناسب با شأن فرهنگی سینما و هنرمندان آن نیست و چنین برخوردهایی در حوزه فرهنگ نمی‌تواند گره‌گشا باشد. علاوه بر این، چنین برخوردهایی شائبه سیاسی‌کاری را هم به دنبال دارد و باید مراقب بود تا از این موضوع سوءاستفاده سیاسی صورت نگیرد.

کمیته ساماندهی تشکیل می‌شود

جواد شمقدری گفت: به‌زودی یک کمیته ساماندهی به‌طور موقت امور صنفی اصناف سینمایی کشور را برعهده می‌گیرد. معاون امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ایسنا گفت: رایزنی گروه‌ها و اصناف مختلف سینمایی برای تعیین اعضای این کمیته در جریان است. به‌نظر می‌رسد گروهی که در این کمیته مشارکت خواهند داشت، وظایف سنگین و مسئولیت بزرگی را بر دوش خواهند گرفت. وی افزود: درصورتی که منع قانونی وجود نداشته باشد، این کمیته در ساختمان بهار محل جامعه اصناف سینمایی کشور مستقر خواهد شد. شمقدری خاطرنشان کرد: طبق تبصره ماده 20 اتخاذ تصمیم درخصوص واگذاری اموال و دارایی خانه سینما برعهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است اما از آنجا ‌که هنوز مجمع عمومی (فعلی) خانه سینما نسبت به انحلال خود اعلام نظری نداشته و صرفاً به تعطیلی دفاتر خود بسنده کرده، باید از نظر حقوقی و قانونی بررسی شود که آیا این تعطیلی به منزله همان اعلام انحلال تلقی خواهد شد یا خیر و آیا این وزارتخانه می‌تواند طبق مفاد تبصره ماده 20 نسبت به تصمیم‌گیری درخصوص این دفاتر در شرایط فعلی اقدامی کند یا خیر؟ وی با اشاره به اظهاراتی در زمینه نگرانی اعضای صنوف سینمای ایران، اظهار کرد: باید گفت هیچ جای نگرانی نیست؛ همه خدمات به صنوف از طریق وزارتخانه انجام می‌شده که همچنان این روند به‌قوت خود باقی است. درعین‌حال تنها محل رجوع افراد الان مشخص نیست که به‌زودی با فعالیت این کمیته و راه‌اندازی دفتر خدمات امور صنفی در معاونت سینمایی این نقیصه نیز بر طرف خواهد شد.

کد خبر 156748

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز