گروه بورس: شاخص بورس تهران در طول چند روز گذشته و همزمان با توقف روند افزایش قیمت دلار با صعود‌های انفجاری روبه‌رو شد. کارشناسان معتقدند دلایل این موضوع هجوم نقدینگی از سمت بازار طلا و ارز به سمت بورس است.

بورس

به گزارش همشهری، شاخص بورس تهران در رویه‌ای ناگهانی ظرف چند روز گذشته مسیر خود را از سمت نزول به سمت صعود تغییر داد؛ به‌طوری که شاخص کل بورس تهران دوشنبه در یک حرکت انفجاری 227 واحد رشد و از مرز 25 هزار واحد عبور کرد که این موضوع باعث شگفتی بسیاری از فعالان بازار سرمایه شد.

کارشناسان معتقدند ارتباط مستقیمی بین صعود بازار‌های طلا، ارز و مسکن و صعود ناگهانی بورس تهران وجود دارد و دلیل اصلی آن هجوم نقدینگی سرگردان در جامعه به سمت این بازار‌هاست. مطابق آخرین اطلاعات حجم نقدینگی سرگردان در جامعه به 300 هزار میلیارد تومان معادل 177 میلیارد دلار رسیده است که این نقدینگی با توجه به افزایش نرخ تورم به‌دنبال حفظ ارزش خود است و جایی برای سرمایه‌گذاری ندارد. به اعتقاد فعالان بازار سرمایه، از قبل پیش‌بینی می‌شد؛ با توجه به افزایش قیمت سکه و دلار ظرف چند ماه گذشته موج جدید افزایش قیمت‌ها به بورس تهران برسد.

شاهین چراغی کارشناس بازار سرمایه در این باره به همشهری گفت: دلیل اصلی افزایش شاخص‌های بورس پدیده نقدینگی در ایران است؛ به این معنا که نقدینگی موجود در جامعه پس از متورم کردن بازا‌رهای طلا و ارز به سمت بورس تهران حرکت کرد و زمینه صعود شاخص‌ها در طول چند روز گذشته را به‌وجود آورد. او افزود: سابقه نشان داده که این نقدینگی هرکجا که منفعت بیشتری به دست بیاورد حرکت می‌کند؛ به همین دلیل برخی اوقات به سمت بازار مسکن می‌رود، برخی اوقات به سمت بازار طلا و ارز و زمانی دیگر مسیر این نقدینگی به سمت بورس تهران ختم می‌شود.

وی با بیان اینکه نرخ تورم از دلایل اصلی حرکت نقدینگی است، گفت: این نقدینگی با توجه به میزان تورم به جایگاه اصلی خود یعنی سپرده‌گذاری در بانک‌ها حرکت نمی‌کند؛ چرا که تناسبی بین سود سپرده‌های بانکی و میزان تورم وجود ندارد؛ به همین دلیل مدام در تلاش برای پیدا کردن محل مناسب برای سرمایه‌گذاری است. چراغی ادامه داد: به همین دلیل نمی‌توانم بگویم صعود شاخص‌های بورس تهران به‌دلیل پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری در این بازار است بلکه این صعود ناشی از گرایش سرمایه‌گذاری است؛ هرچند بازار سرمایه بهترین محل برای سرمایه‌گذاری است و بهترین جایی است که می‌تواند مانند سدی نقدینگی سرگردان را در خود جمع کند. به گفته وی مشکل کنونی که بر سر راه سرمایه‌گذاری و حرکت نقدینگی وجود دارد متناقض بودن سیاست‌های بانک مرکزی است و اگر نرخ سود بانکی به‌درستی تعیین شود می‌توان بخشی از نقدینگی را برای کمک به تولید در اقتصاد به سمت بازار پول هدایت کرد.

افزایش قیمت دلار، عامل صعود شاخص

حسین اسدی نیا دیگر کارشناس بازار سرمایه هم در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرد: افزایش شاخص‌های بورس تهران پس از صعود قیمت دلار از قبل قابل پیش‌بینی بود و افزایش قیمت دلار نیز تاثیر زیادی در رشد شاخص‌های بورس در طول چند روز گذشته داشته است. وی افزود: گزارش‌های 9 ماهه شرکت‌ها نشان از وضعیت خوب سودآوری شرکت‌های بورس دارد، از سوی دیگر بسیاری از شرکت‌های بورس، شرکت‌های صادر‌کننده هستند که افزایش قیمت دلار تاثیر زیادی در سودآوری آنها دارد؛ به همین دلیل می‌توان گفت اثر افزایش قیمت دلار بر بورس تهران مثبت بوده است.

وی درباره شرکت‌های وارد کننده توضیح داد: شرکت‌های وارد‌کننده نیز به‌دلیل دریافت ارز دولتی از موضوع افزایش قیمت دلار چندان آسیب ندیدند و در این مدت فقط شرکت‌های داروساز تحت‌تأثیر افزایش قیمت دلار در بورس قرار گرفتند؛ ضمن اینکه در حال حاضر به غیراز بورس فضای سرمایه‌گذاری دیگری وجود ندارد. طبق آمار غیررسمی، بازار مسکن از فروردین امسال تاکنون 15 درصد و رسمی 12 درصد رشد کرده است، بازار‌های طلا و ارز نیز که ظرف چند ماه گذشته حرکت صعودی خود را ادامه دادند، بنابراین پیش‌بینی می‌شد که شاخص‌های بورس تهران پس‌از صعود قیمت دلار روند صعودی به‌خود بگیرند؛ ضمن اینکه افزایش قیمت دلار به‌خودی خود روی سودآوری برخی از صنایع بورس تاثیر گذاشت.

کد خبر 156706
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز