همشهری آنلاین: رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه کمیسیون امنیت ملی دعوتی از رئیس جمهوری نکرده است،گفت: قرار است محمدرضا میرتاج الدینی معاون پارلمانی رئیس جمهور به عنوان نماینده احمدی نژاد برای پاسخگویی به دو سوال از سوالات طرح سوال از رئیس جمهوری در کمیسیون امنیت ملی حضور پیدا کند.

علاءالدین بروجردی در گفت وگو با خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه در نامه ای که کمیسیون امنیت ملی از هیئت رئیسه مجلس دریافت کرد، دوسوال از طرح سوال از رئیس جمهور مرتبط با این کمیسیون است، بر همین اساس هفته گذشته طی نامه­ای به رئیس جمهوری این دعوت صورت گرفت.

نماینده بروجرد در مجلس شورای اسلامی، با اعلام اینکه بر اساس ماده ۱۹۶، رئیس جمهور می­تواند نماینده خود را برای پاسخ به سوالات به کمیسیون اعزام کند، ادامه داد: سوال کنندگان نیز نماینده­ ای را تعیین و برای طرح سوال به کمیسیون می­فرستند، که با حضور نماینده سوال کنندگان و نماینده رئیس جمهور سوال مطرح می شود.

وی در پاسخ به اینکه چنانچه نمایندگان از پاسخ نماینده رئیس جمهور اقناع نشوند اقدام بعدی چه خواهد بود، تاکید کرد: بعد از اینکه سوال در کمیسیون مطرح و بحث ها صورت گرفت، نتیجه به هیئت رئیسه مجلس منعکس شده و مراحل بعدی در هیئت رئیسه تصمیم گیری می شود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس، با تاکید بر اینکه برنامه روز سه شنبه کمیسیون امنیت ملی برای حضور نماینده رئیس جمهور و پاسخگویی به سوالات همچنان به قوت خود باقی است، تصریح کرد: البته امروز در مجلس نماینده ریاست جمهوری اعلام کرد که قرار بود معاون پارلمانی رئیس جمهور یعنی آقای میر تاج الدینی برای پاسخ به سوالات در کمیسیون حضور پیدا کند که با توجه به مشکلی که برای وی ایجاد شده است، این موضوع عملی نبوده و بر همین اساس یا نماینده دیگری به کمیسیون خواهد آمد و یا حضور وی به فرصت دیگری موکول خواهد شد.

در ماده ۱۹۶ آیین نامه داخلی مجلس تصریح شده است که براساس اصل هشتاد و هشتم (۸۸) قانون اساسى، درصورتى که حداقل یک چهارم کل نمایندگان بخواهند درباره یکى از وظایف رئیس جمهور سؤال کنند، باید سؤال خود را به‏ طور صریح و روشن و مختصر همگى امضاء و به رئیس مجلس تسلیم نمایند. رئیس مجلس موضوع را در اسرع وقت به کمیسیون تخصصى ارجاع مى ‏نماید. کمیسیون موظف است حداکثر ظرف یک هفته با حضور نماینده معرفى شده رئیس جمهور و نماینده منتخب سؤال ‏کنندگان تشکیل جلسه دهد. در این جلسه، نماینده رئیس جمهور پاسخ مقتضى را از طرف رئیس جمهور ارائه خواهد نمود تا به نمایندگان سؤال کننده گزارش شود.

پس از یک هفته چنانچه هنوز حداقل یک چهارم کل نمایندگان مجلس (که سؤال را امضاء نموده‏ اند) از سؤال خود منصرف نشده باشند رئیس مجلس موظف است در اولین جلسه سؤال آنان را قرائت و فوراً براى رئیس جمهور ارسال کند. این سؤال ظرف چهل و هشت ساعت تکثیر و در دسترس نمایندگان قرار مى ‏گیرد.

 

کد خبر 156635
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز