گروه شهری: مسئله آلودگی هوای تهران و کلانشهرهای دیگر مانند هر سال در فصل زمستان اوج گرفته است، در این بین یک نماینده مجلس از کاهش 17درصدی آلودگی هوای تهران درصورت اختصاص یک میلیارد دلار بودجه ارزی مترو خبر داده است.

عکاس جواد گلزار

در روزها و هفته‌های گذشته کارشناسان مختلفی از شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران نسبت به این موضوع هشدار داده‌اند اما روز گذشته نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در اظهاراتی صریح نسبت به سخنان اخیر رویانیان در مورد کیفیت بنزین و نقش آن در آلودگی هوای تهران، عملکرد سازمان حفاظت محیط‌زیست و همچنین ورود مدعی العموم به موضوع آلودگی هوای تهران به‌دلیل عدم‌پرداخت اعتبارات حمل‌ونقل عمومی واکنش نشان داد.انوشیروان محسنی بندپی با اعتراض به نحوه برخورد دولت و مسئولان سازمان حفاظت محیط‌زیست، وزارت کشور و ستاد مدیریت سوخت در مورد آلودگی هوای پایتخت، اعلام کرد: دولت مقصر اصلی وضعیت کنونی هوای شهر تهران و به خطر افتادن سلامت شهروندان تهرانی است.

وی با تاکید بر اینکه اگر از استادان شیمی دانشگاه‌ها سؤال کنید سوخت کنونی استاندارد است یا خیر، حتماً پاسخ خواهند داد که سوخت کنونی اصلا کیفیت ندارد، افزود: آقای رویانیان با چه تخصص فنی و پیشینه علمی می‌گوید بنزین کنونی با کیفیت است و موجب آلودگی هوا نشده؟ ایشان براساس کدام تجربه کارشناسی و بر مبنای کدام گزارش تحقیقاتی چنین حرفی را می‌زند؟محسنی بندپی در واکنش به مصاحبه اخیر رئیس ستاد مدیریت سوخت که گفته بود بنزین کنونی تولید داخل هیچ نقشی در وضعیت هوای تهران ندارد، اظهارکرد: آقای رویانیان به جای سخنرانی در جمعی که اطلاع تخصصی ندارند بیاید در یک جمع دانشگاهی ادعای خود را مبنی بر استاندارد بودن سوخت کنونی مطرح کند تا پاسخ کارشناسی دریافت کند. وی با اعتراض به آنچه آن را کم کاری دولت می‌نامد، تصریح کرد: چرا دولت تا‌کنون اعتبار مصوب نمایندگان مجلس درخصوص پرداخت یک میلیارد دلار به متروی تهران را پرداخت نکرده است؟

محسنی بندپی با تاکید بر اینکه براساس بررسی‌های علمی اگر دولت این یک میلیارد دلار را به متروی تهران پرداخت می‌کرد، آلودگی هوای پایتخت 17درصد کاهش می‌یافت، اضافه کرد: درصورت پرداخت این مبلغ 2میلیون سفر به سفرهای روزانه‌ای که از طریق ناوگان حمل‌ونقل عمومی انجام می‌شود، اضافه می‌شد. وی با اشاره به اینکه دیگر ادامه این وضعیت برای مردم تهران غیرقابل تحمل شده، اعلام کرد: متأسفانه نه‌تنها حمل‌ونقل عمومی تقویت نشده بلکه خبری هم از بودجه سالانه بخش حمل‌ونقل عمومی و یارانه این بخش نیست.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه کم‌کاری دولت به قیمت جان مردم تهران تمام شده، افزود: با این کم‌کاری‌های دولت، دیگر برای همه مشخص شده دولت اصلاً اعتقادی به حمل‌ونقل عمومی و توسعه آن ندارد. محسنی بندپی خواستار ورود مدعی العموم به این موضوع شد و گفت: مدعی العموم باید در مورد عملکرد دولت وارد عمل شود و بررسی کند چرا دولت با عدم‌انجام وظایف قانونی‌اش اینطور راحت جان مردم را به خطر می‌اندازد.

واگن‌های مترو ترخیص شود

این اظهارات در حالی مطرح شد که همزمان با افتتاح جدیدترین ایستگاه متروی تهران در خیابان پیروزی که روز گذشته انجام شد، رئیس مجمع نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی هم خواستار ترخیص واگن‌های مترو از گمرک شد. اسماعیل کوثری اعلام کرد: مشکل ترخیص واگن‌های معطل در گمرک به‌زودی در مذاکره با دولت مرتفع خواهد شد. وی با اشاره به جلسه‌ای که هفته گذشته در محل مجمع نمایندگان تهران با مسئولان دولتی برگزار شد، گفت: تاکید داریم شهر تهران و شهرداری تهران باید بیشتر از وضعیت کنونی مورد توجه قرار گیرند.

کوثری با بیان اینکه در تلاشیم تا واگن‌های مترو که در گمرک به‌دلیل نبود بودجه معطلند زودتر ترخیص شوند، افزود: متأسفانه در مورد موضوعات مالی شفافیت لازم وجود ندارد و ارقام اعتبارات پرداخت شده و مطالبات معوقه تفکیک نشده‌اند. رئیس مجمع نمایندگان تهران خاطرنشان کرد: به‌دنبال این هستیم که واگن‌های مترو هر چه زودتر از گمرک به تهران بیایند و در خدمت مردم قرار گیرند.

کد خبر 156603
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز