رئیس کل بانک مرکزی که امروز ( 18/10/90 ) برای شرکت در جلسه غیرعلنی مجلس جهت بررسی مسائل ارزی کشور دعوت شده بود به این جلسه نرفت. معاون پارلمانی رئیس جمهور نیز اعلام کرد که احمدی نژاد برای پاسخ دادن به پرسشهای نمایندگان در جلسات کمیسیونها حاضر نمی شود بلکه تنها در جلسه علنی شرکت می کند. این شرایط باعث بروز واکنش از سوی نایب رئیس مجلس و تنی چند از نمایندگان شد.

 محمدرضا باهنر که ریاست جلسه امروز را بر عهده داشت در این مورد گفت: قرار بود در جلسه غیر علنی درباره سیاست‌های پولی و مالی و برخی از تشنج های ایجاد شده در بازارهای پولی رسیدگی شود زیرا تعدادی از نمایندگان نیز در نامه ای تقاضای جلسه غیر علنی رسمی کرده بودند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی توضیح داد: برای برگزاری جلسات غیر علنی رسمی فرایند روشن و مشخصی در آیین نامه و قانون اساسی وجود دارد و لازم است همه شرایط آن مدنظر قرار گیرد که یکی از آنها رأی خود نمایندگان است.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سفر رئیس جمهور به ۴ کشور آمریکایی و همراهی ۴ وزیر دست اندرکار در این موضوع از جمله وزرای اقتصاد و صنعت، تصریح کرد: از محمود بهمنی رئیس بانک مرکزی و معاونین برخی از وزارتخانه‌ها و رئیس خزانه داری کل کشور دعوت کردیم تا در جلسه امروز برخی بخش‌ها مورد بحث و بررسی قرار گیرد و در صورت ضرورت جلسه بعدی را با حضور وزرا ادامه دهیم.

وی ادامه داد: هنوز آقای بهمنی نرسیده اند و برخی از دوستان خبر داده اند که این حضور برای او سخت است اگر چه ما دلیل این حرف را نمی فهمیم که به خاطر نبود وزرا است و یا اینکه ایشان منعی از طرف مقامات بالاتر برای این حضور داشته اند.

عضو کمیسیون اجتماعی با بیان اینکه مجلس درباره حاضر نشدن در جلسه توجیه نیست، تصریح کرد: این مسأله قابل پیگیری است زیرا پس از دعوت مجلس باید به او پاسخ داده شود و مدعوین مکلف به حضور هستند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به اینکه جلسه غیر علنی رسمی انجام نشد، می توان جلسه را تمام کرد و یا اینکه آن را با دستور کار معمول مجلس ادامه داد و برای جلسه بعدی با دولت فکری کرد.

برگزاری نشست غیرعلنی بدون حضور وزیران به مصلحت مجلس نیست

درهمین رابطه احمد توکلی در نشست علنی امروز مجلس (یکشنبه ۱۸ دی) در تذکری آئین‌نامه‌ای با استناد به بند ۱۱ ماده ۲۳ که درباره حفظ منزلت مجلس است و همچنین ماده ۱۰۳ آئین‌نامه داخلی مجلس اظهار کرد: درخواست ما از هیات رئیسه این است که جلسه غیرعلنی تشکیل نشود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در تشریح دلایل درخواست جمعی از نمایندگان برای برگزاری نشست غیرعلنی افزود: درخواست ما به این دلیل بود که وضع بازار ارز وضع قابل تحملی نیست و ضربه‌هایی که از این حیث به تولید وارد شده است، کشور را در آستانه حوادث بدی قرار می‌دهد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس ادامه داد: علت این که خواستیم نشست رسمی غیرعلنی مطابق ماده ۱۰۳ آیین‌نامه داخلی مجلس و اصل ۶۹ قانون اساسی برگزار شود این بود که جلسه ثبت و بعد از رفع شرایط اضطراب پخش می‌شود و ملت ایران متوجه می‌شوند که چه عواملی باعث نوسان‌های شدید بازار ارز شده است.

این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان این که متاسفانه دولت پاسخگوی این شرایط نیست تصریح کرد: مسوولان برای پاسخگویی به مجلس نیامدند و هیات رئیسه نیز برای حفظ منزلت مجلس جلسه را غیرعلنی برگزار نکند زیرا بی‌فایده است و خاصیتی ندارد.

توکلی با یادآوری این که در جلسات قبلی برخی مسوولان آمدند و حرف‌های کلی زدند و نتیجه‌ای نگرفتیم، گفت: متاسفانه وضع بازار بدتر شد و اگر دوباره نشست غیرعلنی برگزار شود مجلس نیز بدنام می‌شود.

وی خطاب به هیات رئیسه مجلس گفت: مقدمات را به گونه‌ای فراهم کنید که دولت عذر مسافرت نداشته و به طور رسمی گزارشی را ارائه کند و ما آنها را بازخواست کنیم که چرا با سرنوشت کشور و اقتصاد کشور این گونه بازی کند.

این عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس با بیان این که دو وزیر نیستند که برای پاسخگویی به مجلس بیایند و از سوی دیگر رئیس بانک مرکزی نیز نیامده است، ادامه داد: بنابراین به مصلحت مجلس نیست که جلسه غیرعلنی برگزار کند.

با عدم تدبیر صحیح هزینه‌های تحریم را بیشتر نکنیم

در ادامه همین بحث، محمدرضا باهنر در پاسخ به تذکر بهروز جعفری در صحن علنی مجلس شورای اسلامی گفت: درخصوص عدم حضور وزرا در جلسه علنی امروز عذر موجهی وجود دارد و مجلس نیز از دلایل آن مطلع است و معاونین وزرا در جلسه امروز حضور دارند که از حضور آنها تشکر می‌کنیم.

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی با اشاره به عدم حضور بهمنی رئیس بانک مرکزی در جلسه علنی امروز مجلس یادآور شد: عدم حضور بهمنی در جلسه امروز هیچ توجیهی ندارد و نمی‌دانیم که آیا به وی دستور داده‌اند در جلسه حضور نیابد یا این که بنا به تشخیص خود در جلسه امروز مجلس حضور نیافته است که باید دلایل آن روشن شود.

باهنر با اشاره به شرایط تحریم کشور اظهار داشت: کشور در شرایط تحریم به سر می‌برد که این تحریم‌ها هزینه‌های زیادی را به مردم تحمیل می‌کند که البته ملت ایران پرداخت این هزینه‌ها را پذیرفته‌اند و ذره‌ای از خواسته‌های خود کوتاه نمی‌آیند لذا قرار نیست نظام با غر زدن و تشر رفتن از خواسته‌های خود عقب‌نشینی کند.

وی با تاکید بر این که ما در شرایط و تحریم‌های سخت‌تری قرار داشته‌ایم، گفت: ملت ایران شرایط و تحریم‌های سخت‌تری را پشت سر گذاشتند، لذا این تحریم‌ها برای آنها اشکالی ندارد ولی آنچه مشکل‌ساز است عدم تدابیر صحیح داخلی است و این عدم تدابیر هزینه‌ها را برای مردم افزایش می‌دهد.

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: قطعا نمایندگان در خصوص عدم تدابیر صحیح داخلی و نوع مدیریت مشکل دارند، لذا تخلفات دولت باید از طریق گفتگو حل شود؛ چرا که قرار نیست خودمان در شرایط تحریم هزینه‌ها را برای کشور افزایش دهیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: هزینه‌ها را در شرایط تحریم‌ اضافه نکردن یعنی قوانین را درست اجرا کردن، تدبیر داشتن و سیاست‌های زیگزاگی را اعمال نکردن است. لذا در جلسه بعدی با حضور وزرا به بحث و گفتگوی بیشتر در این خصوص خواهیم پرداخت.

 

کد خبر 156544
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز