سه‌شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۸۵ - ۰۷:۵۵
۰ نفر

جواد ابراهیمی: داشتن یک ازدواج شاد و رضایتمند فقط به خاطر این‌که شما یکدیگر را دوست دارید محقق نمی‌شود.

 اگرچه دوست داشتن و عشق در یک ازدواج بسیار اهمیت دارد گاهی آن به‌تنهایی کافی نیست و شما باید در ازدواج روی دیگر روابط‌تان تلاش کنید.

توجه دقیق و آشکار به احساسات یکدیگر دو بعد عاطفی یک ازدواج شاد هستند. حتی بیشتر امور عادی و روزمره از قبیل درک مسئولیت‌های خانه و امور مالی می‌توانند عواملی باشند که در شادی و رضایت از ازدواج داخل می‌شوند. درک این امر ضروری است که ازدواج یک رابطه چند وجهی است که به منظور موفقیت آن نیاز است همه ظرفیت‌های آن پرورش داده شود.

میل به فداکاری اولین راز داشتن یک ازدواج شاد و خوشایند است. هر دو زوج در زندگی باید آمادگی این را داشته باشند که گاهی خشنودی همسرشان را مقدم بر خشنودی خودشان قرار دهند. اگر هرکدام از زوجین کاملاً خودمحور بوده و میل به فداکاری نداشته باشند رنجش و خشمی در زندگی‌شان ایجاد خواهد شد.

 البته این به معنای این نیست که فداکاری همیشه کارهای بزرگ را در بر می‌گیرد زیرا اکثر فداکاری‌ها می‌تواند کارهای کوچکی را شامل شود اما باید به یاد داشت که کوچک‌ترین فداکاری‌ها نیز ارزشمند هستند. مثلاً آماده کردن غذایی که شما دوست ندارید اما می‌دانید که همسرتان به آن علاقه‌مند است این می‌تواند یک فداکاری باشد چرا که شما خشنودی همسرتان را بر رضایت خود ترجیح داده‌اید.

اگرچه فداکاری‌ها جزء مهمی از زندگی شاد و رضایتمند است اما این نیز مهم است که شما گاهی اموری را انجام دهید که فقط برای خودتان است. این عالی است که علائق مشترک زیادی داشته باشید اما این نیز ضروری است که شما بعضی از کارها را برای خودتان انجام دهید. این امری است که هر دو همسر باید آن را برای یکدیگر بپذیرند.

 داشتن بعضی از فعالیت‌های جداگانه به شما فرصت اندکی می‌دهد تا برای مدتی دور از همسرتان باشید و این دوری نیز فرصتی را به شما می‌دهد تا جای خالی آنها را احساس کنید، به‌علاوه برای کنکاش خودتان مناسب بوده و از بی‌حوصلگی و یکنواختی در روابط جلوگیری می‌کند.


راز دیگر برای یک ازدواج شاد حفظ صمیمیت و روابط محبت‌آمیز است. حتی حرکات کوچکی چون در آغوش گرفتن هم و گرفتن دست یکدیگر فرصتی را برای ارتباط دوباره با همسرتان به دست می‌دهد.مسائل مالی می‌تواند موجب مقدار زیادی استرس در ازدواج شود لذا مهم است که بیشتر از همیشه مراقب باشید و اجازه ندهید که شرایط مالی‌تان ازدواج‌تان را تخریب کند.

زمانی که نگرانی‌های مالی بالا می‌رود مهم است که مشکلات شرح داده شوند به خاطر این‌که هر دو زوج از آنچه که در حال اتفاق افتادن است آگاه شده و برای فراهم کردن بودجه با یکدیگر تلاش کنند. کار کردن با یکدیگر روی این‌گونه مسائل زوجین را مطمئن می‌سازد که در فرایند تصمیم‌گیری مشارکت داشته‌اند چرا که هر دو زوج به این نگرانی‌ها مربوط هستند.

شرکت داشتن در مسئولیت‌های مربوط به خانه، راز دیگری است برای این‌که یک ازدواج شاد داشته باشید. اگر هرکدم از زوجین احساس کند و فکر کند که مسئولیت‌های بیشتری را بر عهده دارد این می‌تواند منجر به ناراحتی و رنجش وی شود.

سهیم شدن در این مسئولیت‌ها نه‌تنها از رنجش و ناراحتی جلوگیری می‌کند بلکه فرصتی را به زوجین می‌دهد تا به عنوان یک تیم یا گروه کار کنند؛ امری که پیوند و ارتباط‌شان را نیرومند می‌سازد.

هرکدام از زوجین نیاز دارند تا نقش فعالی را در تکمیل امور عادی خانه بر عهده داشته باشند و اگر احساس می‌کنند که بار بیشتری را بر دوش دارند به همسرشان اجازه دهند که آن را بداند، این تصور که همسرم باید هر آنچه را که می‌خواهم بداند تصور اشتباه و غیرمنطقی است.

کد خبر 15654

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز