همشهری‌آنلاین: نوزدهمین نشست نقد نغمه در حالی در فرهنگسرای شفق برگزار خواهد شد که طی آن محمدرضا لطفی استاد و نوازنده و ردیف‌دان برجسته به نقد و بررسی ردیف استاد حسن کسایی خواهد پرداخت.


به گزارش روابط عمومی معاونت هنری سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در این نشست که از ساعت 18 روز دوشنبه،19 دی در فرهنگسرای شفق‌ آغاز خواهد شد آلبوم«ردیف موسیقی ایران با اجرای نی استادحسن کسایی» مورد نقد و بررسی قرار خواهد گرفت. این آلبوم چندی قبل به همت مدیریت موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در 5 سی‌دی و یک کتابچه ، به کوشش محمد جواد کسایی تدوین و منتشر شده است.

استاد کسایی در بخشی از مقدمه روی جلد این آلبوم آورده است: این آلبوم (ردیف نی)، نتیجه هفتاد سال بررسی و ممارست در موسیقی است. این نکته را هم اضافه کنم که "موسیقی دستگاهی" برای تمام سازها به شرط آنکه بر مبنای "موسیقی آوازی" استوار باشد، کم و بیش یکسان است.

حسن کسائی 3 مهر ۱۳۰۷ در اصفهان متولد شده و از استادان برجستهٔ موسیقی ایرانی و نوازندهٔ سرشناس نی محسوب می شود و نقش و تاثیر او در نی‌نوازی تقریبا بر کمتر اهل موسیقی پوشیده است.

نقد ردیف کسایی

محمدرضا لطفی نیز که به عنوان سخنران و بررسی کننده ردیف‌های استاد کسایی در این نشست حضور خواهد داشت علاوه بر آنکه آهنگساز، نوازنده و ردیف‌دانی شناخته شده و نام‌آور است، سهمی جدی در شناساندن سنت موسیقایی ایران طی چهار دهه اخیر ایفا کرده است و به طور ویژه درباره مکتب اصفهان و استاد کسایی مقالات و نوشته‌های تفضیلی و بلندی نوشته است که از جمله‌آنها می‌توان به مقاله بلند 50 صفحه‌ای او درباره جایگاه استاد کسایی در موسیقی ایران و بررسی جوانب گوناگون هنری این نابغه موسیقایی در سالنامه شیدا اشاره کرد.

 

در این برنامه قرار است بخشی از فیلم مستند بلندی که فرهاد دفتری مستند ساز با سابقه در هشت سال گذشته از استاد کسایی تهیه کرده است، برای نخستین بار به نمایش در‌آید و نیز محمدجواد کسایی درباره چگونگی گرد‌آوری این ردیف نکاتی را بازگوید.

ورود به این نشست برای عموم آزاد است و علاقمندان می توانند برای حضور در این جلسه به نشانی خیابان سید جمال الدین اسد آبادی- خیابان 19 - پارک شفق- فرهنگسرای شفق(فرهنگسرای دانشجو) مراجعه کنند.

کد خبر 156450
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز