شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۰ - ۰۷:۳۳

همشهری آنلاین: زمین‌شناسان معتقدند کوازی کریستال کشف شده در شرق روسیه با آرایش بلوری خاص که پیش از این در خارج از آزمایشگاه دیده نشده بود، بیشتر شبیه یک شهاب سنگ متعلق به روزهای اولیه تشکیل منظومه شمسی است

آرایش مولکولی کوازی کریستال

کوازی کریستال‌ها از بلورهای با نظم غیر تکرار تشکیل شده‌اند و هیچ گونه تقارنی در آنها دیده نمی‌شود؛ درحالی که کریستال‌ها اغلب متقارن هستند و از الگوهای منظم اتمی که بصورت مرتب تکرار می‌شوند، تشکیل شده‌اند.

سه دهه قبل محققان تلاش کردند در آزمایشگاه با تغییر ساختار بنیان کریستال‌ها، کوازی کریستال بسازند. آرایش مشابه کوازی کریستال‌ها در توپ فوتبال دیده می‌شود که از 20 شش ضلعی و 12 پنج ضلعی تشکیل شده‌اند.

به گزارش ایسنا، "پل اشتاین هارت" از دانشگاه پرینستون معتقد است چنین آرایش عجیب و غریب در کوازی کریستال‌ها بیشتر در فضا( شهاب‌سنگ‌ها) دیده می‌شود.

کوازی کریستال در طبیعت

در سال 1998 میلادی "اشتاین هارت" و تیم تحقیقاتی‌اش جست‌وجو برای یافتن کوازی کریستال‌ها و اسکن پایگاه داده‌های کریستال‌ها را آغاز کردند؛ اما تلاش آنها تا 8 سال هیچ نتیجه‌ای نداشت.

در سال 2007 میلادی "لوکا بیندی" از دانشگاه فلورانس مجموعه سنگ‌های معدنی خود را برای بررسی در اختیار این تیم قرار داد.

یکی از این سنگ ها که 30 سال قبل در رشته کوه کوریاک در شرق روسیه کشف شده بود، نمونه دقیق کوازی کریستال طبیعی بود و محققان یافتن ریشه و تاریخچه تشکیل این سنگ را آغاز کردند.

"بیندی" به تیم تحقیقاتی برای آنالیز و بررسی ساختار کوازی کریستال کشف شده کمک کرد. بررسی ایزوتوپ‌های این سنگ نشان می‌دهد نمونه کشف شده یک شهاب سنگ بسیار قدیمی و متعلق به اوایل تشکیل منظومه شمسی است.

با یافتن زمان تشکیل کوازی کریستال‌ها (در آغاز تشکیل منظومه شمسی) محققان بررسی چگونگی ایجاد آنها را آغاز کردند و برای این کار نمونه‌ها و آزمایشات بیشتری مورد نیاز است.

در حال حاضر سنگ کشف شده در کوریاک تنها نمونه کوازی کریستال طبیعی یافت شده توسط محققان است و دانشمندان امیدوارند با کمک متخصصان حوزه‌های نفت، معدن و سنگ‌شناسی نمونه‌های بیشتری از کوازی کریستال‌های طبیعی را بیابند.

به اعتقاد "هارت" هیچ دلیلی وجود ندارد که کوریاک تنها نمونه کوازی کریستال طبیعی جهان باشد یا الزاما همه آنها از فضا آمده باشند.

وی همچنین معتقد است کوازی کریستال از جمله مواد معدنی اولیه تشکیل دهنده منظومه شمسی هستند و حتی ممکن است این سنگ در کهکشان راه شیری یا سایر سیارات نیز وجود داشته باشد.

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست