گروه بین‌الملل: افزون بر یک ماه پیش زمانی که جرج بوش رئیس جمهوری آمریکا استراتژی جدید آمریکا در عراق را بیان می‌کرد گفت اجازه نمی‌دهد که تشدید فعالیت‌های ایران در عراق جان آمریکایی‌ها را به‌خطر اندازد.

این اظهارات که همان موقع هم بی‌پایه و اساس تلقی می‌شد، تعجبی نداشت، چراکه آمریکا از مدتها پیش سیاست سرزنش ایران برای جبران ناکامی‌های خود در عراق را دنبال می‌کرد.

به نوشته تایمز لندن، از چندی پیش مقامات آمریکایی مدعی شدند که حدود 200 صفحه سند محرمانه دائر بر اثبات دخالت ایران در حملات بر ضد سربازان آمریکایی تهیه کرده‌اند.

به گزارش روزنامه گاردین این گزارش با همکاری منافقین مستقر در عراق تهیه شده است. افشای این گزارش دو بار به‌دستور رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا به تعویق افتاد.

منابع تحلیلی آمریکایی خاطرنشان کرده‌اند، زلمای خلیل‌زاد سفیر آمریکا در بغداد درصدد بوده است با طرح این ادعاها از خود چهره‌ای قوی و محکم نشان دهد تا شاید بتواند پست مشاور امنیت ملی آمریکا را از استفان هادلی بگیرد.

گرچه وزیر دفاع آمریکا از انتشار رسمی گزارش دو بار جلوگیری کرد اما روز جمعه منابع اسرائیلی بخشی از دروغ‌پردازی‌های هدف‌دار آمریکا را آشکار کردند، نیویورک‌تایمز شنبه و بی‌بی‌سی روز یکشنبه، پیش از مقامات آمریکایی به اصطلاح از دخالت ایران در عراق پرده برداشتند.

روز یکشنبه مقامات آمریکایی در عراق در یک نشست خبری ضمن ارائه تصاویری از به اصطلاح تسلیحات ایرانی کشف و ضبط شده در عراق، مدعی شدند که بمب‌های ساخت ایران به عراق قاچاق شده است و 170 نظامی چندملیتی در این کشور از خرداد 2004 به‌خاطر انفجار این بمب‌ها کشته شده‌اند.

به گزارش ایرنا در اولین واکنش‌ها، دمکرات‌های عالی‌رتبه آمریکا در کنگره با اشاره به سابقه کاخ سفید در جعل و دستکاری اطلاعاتی در ارتباط با وجود تسلیحات کشتار جمعی در عراق، نسبت به صحت ادعاهای اخیر واشنگتن مبنی بر دخالت ایران در عراق ابراز بدبینی کردند.

این درحالی است که لوئیس لیبی رئیس دفتر دیک‌چنی معاون رئیس جمهور آمریکا به‌دلیل دستکاری اطلاعاتی تحت پیگرد قضایی است و داگلاس فیث معاون سابق وزیر دفاع آمریکا تحت بازجویی بازرس کل پنتاگون قرار گرفته است.

فیث که یکی از کارمندان دفترش به ارتباط با اسرائیل متهم شد و به 11 سال زندان محکوم شد، متهم است برای تقویت دلایل و توجیه‌های مربوط به حمله به عراق، گزارش‌های اطلاعاتی نامناسبی را در خصوص ارتباط میان صدام‌حسین و القاعده جعل کرده است.

در این رابطه روزنامه انگلیسی ایندیپندنت هم نوشت مدرک علیه ایران بی‌اساس‌تر از مدرک جعلی و اشتباه برای وجود سلاح‌های کشتار جمعی در عراق است که توسط آمریکا و انگلیس در سال‌های 2002 و 2003 ارائه شد.

این مدارک که با دست‌کاری و جعل تهیه می‌شد، کالین پاول وزیر امور وقت آمریکا را مجاب کرد که در جلسه شورای امنیت، از آن به‌عنوان مدارک قطعی بر ضد عراق استفاده کند. پاول چندی پیش این واقعه را لکه ننگی در عمر خود خواند.

کد خبر 15618

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز