دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۶:۴۵
۰ نفر

گروه اقتصادی: با وجود تلاش‌های صورت گرفته از سوی دولت برای مهار افزایش بهای مسکن همچنان بازار مسکن با نوسان مواجه است.

این درحالی است که دولت اجرای طرح جامع مسکن را در نظر دارد. در باره شرایط بازار مسکن با مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه املاک تهران گفتگو کرده‌ایم.

***

  • برخی معتقدند بازار مسکن از التهاب خارج شده است، آیا این اتفاق افتاده است؟

از چند ماه گذشته دولت و مجلس به طور مشترک در راستای ساماندهی بخش مسکن تلاش‌هایی را آغاز کرده‌اند.

با توجه به آنکه معمولا پس از یک دوره جهش قیمت در بخش مسکن و آشفته شدن بازار، آرامشی بر این بازار حاکم خواهد شد، ‌لذا با توجه به طولانی‌تر شدن روند این آرامش به نظر می‌رسد با اجرایی شدن تصمیمات دولت بهای مسکن در سال آینده مجددا افزایش نیابد.

  • پس احتمال تثبیت بازار مسکن در سال آینده وجود دارد؟

ممکن است بهای مسکن در سال آینده در مرحله نخست افزایش نیابد و در مرحله بعد حتی با کاهش هم روبرو شود، علت این امر نیز ناشی از آن است که به دنبال روند رو به رشد قیمت مسکن در ماه‌های گذشته خرید و فروش مسکن به طور کامل راکد شد که این امر منجر به آن گردید که  قیمت‌ها بدون هیچ تغییری نسبت به ماه‌های گذشته ثابت باقی بمانند.

در این میان بسیاری از دارندگان واحدهای مسکونی که در ماه‌های گذشته حاضر به فروش مسکن خود حتی با نرخ کارشناسی نبودند، هم ‌‌‌اکنون به دلیل نبود متقاضی خرید حاضرند مسکن خود را با نرخ پایین‌تری عرضه کنند که همین امر به نوعی منجر به کاهش بهای مسکن خواهد شد.

  • برخی عقیده دارند دست‌اندرکاران بنگاه‌های معاملات املاک در افزایش بهای مسکن تا حدی دخیلند، در این مورد چه نظری دارید؟

صاحبان معاملات املاک به هیچ وجه عامل افزایش بهای مسکن نبوده و نیستند.

این در حالیست که همواره از سوی مسئولان سازمان بازرسی وزارت بازرگانی و اتحادیه املاک بر چگونگی فعالیت بنگاه‌های املاک نظارت و کنترل انجام می‌گیرد تا در صورت بروز هر گونه تخلف از سوی این بنگاه‌ها مطابق با قوانین با آنها برخورد شود.

از همین رو در سال جاری تاکنون 100 بنگاه املاکی  در سطح تهران که به دلیل نداشتن پروانه اقدام به فعالیت می‌کردند تعطیل شده‌اند.

کد خبر 15610

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز