چهارشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۰ - ۰۴:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: سی و یکمین شماره فصلنامه سینما و ادبیات منتشر شد. نیم ویژه نامه سینمایی این شماره مجله به کریستوفر نولان و سینمای انگلستان اختصاص دارد.

بررسی فیلم های ممنتو، سرآغاز، بی خوابی، بتمن آغاز می کند و...، گفت و گو با این کارگردان مطرح جهان و نگاهی به تاریخچه سینمای انگلستان از جمله مطالب بخش نیم ویژه نامه است. پیتر گریناوی دیگر کارگردان مطرح انگلیسی است که زندگی و آثار او در این شماره مورد واکاوی قرار گرفته است.

در بخش سینمای ایران آسیب شناسی ژانر در سینمای ایران در میزگردی با حضور جواد طوسی، حسن فتحی، و فرزاد موتمن مورد تحلیل قرار گرفته و با یادداشت هایی از عباس بهارلو، مینو فرشچی و... پرونده این بحث کامل شده است.

قربانی از داوود غفارزادگان، شست پا نوشته حامد حبیبی، ترجمه مژده دقیقی از داستانی از طاهر بن جلون و شعرهایی از شمس لنگرودی و حافظ موسوی از مطالب بخش شعر و داستان مجله است.

اما پر و پیمان ترین بخش مجله را بخش ادبی با موضوع نقد ادبی در بر می گیرد. گفت و گو با سیروس شمیسا، نشست احمد غلامی با امیر احمدی آریان و پویا رفویی و یادداشت هایی از اهل قلم از جمله احمد اخوت، شیوا ارسطویی، ناصر زراعتی، مشیت علایی، ضیاء موحد، قاسمعلی فراست و... پرونده کاملی از موضوع نقد ادبی مقابل مخاطب می گشاید.

وطن شعر یادداشتی از یداله رویائی، نمایش بحران اخلاقی انسان از محمد بهارلو، نقش یک رمان در فروپاشی یک امپراتوری نوشته غلامحسین میرزاصالح، نوبل؛ این بار سهم خانه پدری مقاله ای از قاسم صنعوی و... از دیگر مطالب بخش آزاد بخش ادبی است.

محور بخش مباحث نظری موضوع «تاریخ» است. تاریخ: تکرار یا تفاوت، تغییر از راه تکرار، تکرار کمیک تاریخ: مارکس و روانکاوی از مطالب مرتبط با این بحث است.

شماره 31 سینما و ادبیات در 192 صفحه و قیمت 3000 تومان منتشر شده است.

کد خبر 155956
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز