سه‌شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به اینکه از نهادینه کردن اخلاق حرفه ای در میان دانشجویان علوم پزشکی در سال های گذشته غفلت کرده ایم، گفت: این کار نیاز به تحول در آموزش و تغییر اساسی در برنامه های آموزشی دارد.

دکتر حسن ابوالقاسمی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره ضرورت تبیین اخلاق حرفه ای در میان دانشجویان علوم پزشکی به عنوان یکی از برنامه های وی از زمان تصدی مسئولیت دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، گفت: برای این موضوع نیاز داریم که در ابعاد مختلف آموزش تحول ایجاد کنیم تا در دانشجویانی که در آینده فارغ التحصیل می شوند به طور واضح، تحول و ارتقای آنها در اخلاق حرفه ای را مشاهده کنیم.

وی افزود: تحول آموزش باید از اساتید آغاز شود، اساتید تشویق شوند و الگوهای اساتید به صورت مشخص و مجزا به دانشجویان معرفی شود. برای این کار باید موقعیت های تماس دانشجویان را با اساتید الگو و شاخص افزایش دهیم.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، تغییر در برنامه های آموزشی را مهمترین راهکار برای ارتقای اخلاق حرفه ای دانست و گفت: در این زمینه در سالهای گذشته غفلت کرده ایم و با اینکه در برنامه های آموزشی نسبت به توانمند کردن تخصصی افراد حساسیت داشته ایم اما در عین حال این تمرین برای توانمند کردن فرد از منظر اخلاق حرفه ای وجود نداشته است.

وی اضافه کرد: حتی امتحان و ارزیابی هم باید وارد این مقوله شود. یعنی در زمانی که امتحان می گیریم باید نشان دهیم که اخلاق حرفه ای فرد مهم است و آن را به طور عملی نشان دهیم. برای این کار باید اختیاراتی را به گروه های آموزشی بدهیم که بتوانند یک دانشجو را از نظر اخلاق حرفه ای ارزیابی کنند و آن ارزیابی را در تایید و یا رد صلاحیت فرد اعلام کنند.

ابوالقاسمی خاطرنشان کرد: در حال حاضر به طور طبیعی، فرد آموزش می بیند و ما تنها مهارت فرد را می سنجیم اما میزان مهارت و رعایت اخلاق حرفه ای را در دانشجو سنجش نمی کنیم که این یکی از ایرادات آموزش علوم پزشکی ما است و باید اصلاح شود.

وی با یادآوری برخی از نکات آموزشی در برخی دیگر از کشورها، گفت: در بسیاری از کشورهای دنیا هیچ عیب نیست که پزشکی برای دیدن یک دوز دارویی، آن را از روی کتاب بخواند، اگر این کار را نکند عیب است. در حالی که در کشور ما اگر پزشکی این کار را بکند و از روی کتاب نسخه بنویسد از نظر مردم عیب محسوب می شود که باید فرهنگ آن در کشور اصلاح شود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی اضافه کرد: ما باید این فرهنگ را اجرایی کنیم که اصلاً مهم نیست یک پزشک دوز دارویی را از روی کتاب بخواند بلکه باید بلد باشد که چگونه با بیمار صحبت کند.

ابوالقاسمی اظهار داشت: برای این کار باید استادان توانمند شوند و این موضوعات را برای آموزش دانشجویان علوم پزشکی بکار گیرند. نکته مورد اهمیت این است که اخلاق حرفه ای در گذشته های دور از سوی بسیاری از اساتید رعایت می شده است اما به نظر می رسد با توسعه و وسعت علوم پزشکی مورد غفلت قرار گرفته است و با یک نگاه تحولی می توان آن را به آموزش بازگرداند.

کد خبر 155862

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز