یکشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۰ - ۲۲:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: همولنف موجود در بدن گونه‌ای از حلزون‌های دریایی حاوی پروتئینی است که می‌توان از آن در ساخت واکسن برای درمان سرطان استفاده کرد

حلزون دریایی

پروتئین هموسیاتین این حلزون دریایی که به "لیمپت قفلی" شهرت دارد، اکسیژن را در خون لیمپت حمل می‌کند. این پروتئین با نام اختصاری KLH پروتئینی بسیار بزرگ، تقریبا به اندازه یک ویروس بوده و حاوی انواع مختلف اپیتوپ‌ها است، بخشی از آنتی ژن‌هایی که توسط سیستم ایمنی بدن شناخته می‌شوند. اپی توپ‌ها سیستم ایمنی بدن را وادار می‌کند تا پادتن تولید کند.

زمانی که پزشکان KLH را وارد جریان خون انسان می‌کنند واکنش شدید ایمنی را دریافت می‌کنند و از این رو در صورتی که عوامل نوع خاصی از سرطان به این پروتئین وصل شده باشد، سیستم ایمنی بدن برای نابود کردن آنها برانگیخته خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، این پروتئین بر خلاف برخی از جایگزین‌های ترکیبی غیر سمی هستند و پزشکان از این پروتئین برای ساخت واکسن‌هایی استفاده می‌کنند که برای شکستن پایداری بیماری سرطان به کار گرفته می‌شوند. به گفته محققان بدن انسان سلول‌های سرطانی را تحمل می‌کند زیرا باور دارد این سلول‌ها بخشی از خود بدن هستند اما شکسته شدن این تحمل می‌تواند درمان بیماری را ساده تر سازد.

در حال حاضر بیش از هزاران نوع واکسن حاوی KLH، دارویی که برای درمان اعتیاد نیز کاربرد خواهد داشت، در حال سپری کردن دوره‌های آزمایشی خود هستند و در عین حال استفاده از این دارو برای درمان سرطان مثانه در اروپا و آسیا مجاز اعلام شده است

کد خبر 155606
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز