شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۲
۰ نفر

در بحبوحه انقلاب‌های مردمی علیه دیکتاتورهای حاکم در کشورهای عربی، مردم بحرین نیز در اعتراض به اعمال تبعیض‌های سیاسی و مذهبی و فرقه‌ای و تلاش برای حذف و کنار زدن اکثریت شیعی از چارچوب جامعه و قدرت، هزاران نفر در اواسط ماه فوریه به خیابان‌های منامه ریختند و اصلاحات سیاسی را خواستار شدند.

بحرین - انقلاب

 اما این بار هم پاسخ به فریاد مردمی، گلوله بود. ده‌ها نفر کشته شدند و صدها نفر به زندان افتادند. در ماه مارس و وقتی اعتراض مردم و تظاهرات خیابانی در اوج بود، نیروهای نظامی عربستان با تانک وارد خاک بحرین شدند تا در حمایت از حکومت آل‌خلیفه، معترضان را سرکوب کنند.

این واقعه سیاه‌ترین نقطه در جریان انقلاب‌های عربی یک سال گذشته بود. پادشاه بحرین برای آرام کردن اوضاع کوشید تا با اعطای وزارتخانه‌های غیر حساس و بی‌تأثیر در نظام سیاسی به شیعیان، اندکی از گستره اعتراضات بکاهد اما این اقدام هم کارساز نشد. پس از آن، پادشاه عفوی عمومی برای مخالفان سیاسی خارج از کشور صادر کرد. هر چند گروهی از معترضان در پی این عفو به کشور بازگشتند اما پس از مدتی این شخصیت به اتهام تلاش برای براندازی نظام، بازداشت شد. در پی آن، اعتراضات گسترده‌تر شد و مردم بر ضرورت تغییر نظام سیاسی از پادشاهی به پادشاهی مشروطه تأکید کردند.

برگزاری گفت‌وگوی فراگیر سیاسی با حضور احزاب مخالف و در صدر آنها جمعیت اسلامی وفاق به رهبری علی سلمان هم در راستای تضعیف اعتراضات صورت گرفت اما تأثیری نداشت و مخالفان بر ضرورت تعدیل قانون انتخابات و اعطای اختیارات بیشتر به پارلمان اصرار ورزیدند. اخراج دانشجویان و استادان معترض از دانشگاه‌ها، دستگیری و محاکمه پزشکان و پرستارانی که به مداوای زخمی‌های سرکوب خیابانی در جریان اعتراض‌های مردمی می‌پرداختند، ربودن شاعران و وبلاگ‌‌نویسان و شکنجه معترضان و صدور احکام سنگین حبس ابد برای آنها، از جمله اقدامات حکومت آل‌خلیفه در بحرین بود که به عمد مورد بی‌توجهی رسانه‌های خبری غرب و مدعیان دفاع از آزادی‌های مردمی قرار گرفت.

پادشاه و ولیعهد بحرین در کشورهای غربی مورد استقبال قرار می‌گرفتند و مردم در داخل بحرین توسط نیروهای امنیتی سرکوب می‌شدند. حکومت بحرین سیاست یک گام به پیش و سه گام به پس را در برخورد با معترضان در پیش گرفته‌است. بخشی از این سیاست تشکیل کمیته‌ای مستقل برای تحقیق درباره وقایع ماه‌های گذشته انقلاب بحرین بود. این کمیته ماه نوامبر نتیجه گزارش خود را اعلام و حکومت و نیروهای امنیتی را به سرکوب و کشتار متهم کرد؛ در نتیجه، مسئول امنیت ملی کشور برکنار شد. اما مخالفان هنوز کوچک‌ترین تغییری در وضعیت خود ندیده‌اند. مردم اکنون خواستار سرنگونی دولتی هستند که نخست‌وزیر آن، قدیمی‌ترین نخست‌وزیر دنیا تلقی می‌شود. اعتراضات همچنان ادامه دارد و هر روز نیروهای امنیتی به تظاهرات مردم یورش می‌برند.

کد خبر 155477

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز