گروه ادب و هنر: در فاصله یک ماه مانده به آغاز سی‌امین جشنواره فیلم فجر، ترکیب فیلم‌های حاضر در مهم‌ترین رخداد سینمایی کشور تقریبا مشخص شده است.

جشنواره فیلم فجر

 البته هنوز بیشتر فیلم‌های متقاضی حضور در فجر، فیلمشان را به دفتر جشنواره ارائه نداده‌اند و درنهایت هم این هیأت انتخاب است که باید تصمیم‌گیری نهایی را انجام دهد ولی می‌توان حدس زد که امسال چه فیلم‌هایی به سی‌امین ضیافت سینمای ایران می‌آیند.

«بوسیدن روی ماه» همایون اسعدیان، «نارنجی‌پوش» داریوش مهرجویی، «یک چهارشنبه معمولی» حسن فتحی، «پل چوبی» مهدی کرم‌پور، «آمین خواهیم گفت» سامان سالور، «توقف کوتاه» ابوالفضل جلیلی، «یک عاشقانه ساده» سامان مقدم، «ملکه» محمدعلی باشه‌آهنگر، «خرس» خسرو معصومی، «پذیرایی ساده» مانی حقیقی و «گشت ارشاد» سعید سهیلی مهم‌ترین فیلم‌هایی هستند که فرم شرکت در جشنواره امسال را پر کرده‌اند. نکته جالب توجه جشنواره امسال، غیبت اغلب سینماگران شاخص در آن است. اصغر فرهادی، ابراهیم حاتمی‌کیا، مسعود کیمیایی، کمال تبریزی و علیرضا داودنژاد که سال گذشته در جشنواره حضور داشتند، امسال فیلمی در این رخداد سینمایی ندارند. همچنین باید به مجید مجیدی و احمدرضا درویش اشاره کرد که آثارشان به جشنواره امسال نمی‌رسد. مجیدی همچنان درگیر فیلمبرداری فیلم «محمد(ص)» است. احمدرضا درویش هم که گفته می‌شد «روز رستاخیز» را به جشنواره می‌رساند درنهایت فرم پر نکرد و ترجیح داد فیلمش را با آرامش خاطر آماده نمایش کند. همچنین باید به سینماگرانی چون علیرضا رئیسیان و بهرام توکلی اشاره کرد که آثارشان همچنان در مرحله پیش‌تولید باقی‌مانده است.

به این ترتیب از فیلمسازان نسل‌اولی تنها داریوش مهرجویی در جشنواره امسال حاضر است و از نسل میانه هم همایون اسعدیان، حسن فتحی، سعید سهیلی، ابوالفضل جلیلی و خسرو معصومی شاخص‌تر از بقیه به‌نظر می‌رسند.

از نسل فیلمسازان جوانی که کم‌کم می‌شود آنها را در زمره باتجربه‌ها قرار داد سامان مقدم با یک عاشقانه ساده می‌آید. مهدی کرم‌پور با انبوهی بازیگران شاخصی که در پل چوبی گرد هم آورده یکی از فیلم‌های کنجکاوی‌برانگیز جشنواره امسال را ارائه می‌کند. محمدعلی باشه‌آهنگر در ملکه کوشیده تا نگاهی متفاوت به ژانر سینمای دفاع مقدس داشته باشد و سامان سالور هم با آمین خواهیم گفت گویا به مسیر آشنای «چندکیلو خرما برای مراسم تدفین» بازگشته است.

تجربه نشان داده در دوره‌هایی که جشنواره نام‌های آشنای چندانی نداشته سینماگران جوان با آثارشان حضوری غافلگیرکننده داشته‌اند. امسال هم چند فیلم اولی با آثاری به جشنواره می‌آیند که شنیده‌ها از متفاوت بودن کارشان حکایت دارد. رضا درمیشیان با «بغض»، پیمان معادی با «برف روی کاج‌ها»، مهرداد غفارزاده با «گیرنده»، حمید امجد با «آزمایشگاه» و رضا عطاران با «هیچ‌کس فرشته نیست» ازجمله فیلمسازانی هستند که ساخته اولشان کنجکاوی‌برانگیز به‌نظر می‌رسد. همچنین باید به «من همسرش هستم» ساخته مصطفی شایسته از تهیه‌کنندگان باسابقه سینمای ایران اشاره کرد که برای اولین‌بار روی صندلی کارگردانی نشسته است.

«زندگی خصوصی آقا و خانم میم» دومین ساخته بلند سینمایی روح‌الله حجازی هم به‌واسطه بازی ابراهیم حاتمی‌کیا احتمالا مشتاقان زیادی خواهد داشت و اقتباس سیاوش اسعدی از فیلم کلاسیک ساموئل فولر در «جیب‌بر خیابان جنوبی» هم جزو آثاری است که باید دید چه حاصلی را به‌بار آورده است.

در کل جشنواره امسال را می‌توان آوردگاه نسل تازه سینماگران ایرانی دانست که در غیبت نام‌های بزرگ، فرصتی برای نمایاندن استعدادهای خود یافته‌اند.

کد خبر 155452

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز