همشهری آنلاین: مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور با اشاره به ثبت 706 هزار و 469 مورد ازدواج در 9 ماهه ابتدای سال جاری از افزایش 1/1 درصدی ازدواج نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: این در حالیست که در 9 ماهه سال جاری 105 هزار و 150 مورد طلاق ثبت شده است که این رقم نسبت به سال گذشته 3/4 درصد افزایش داشته است.

به گزارش ایسنا، علی اکبر محزون در نشست خبری که در سازمان ثبت احوال کشور برگزار شد، با اشاره به شاخص به دست آمده از نسبت ازدواج ثبت شده به طلاق ثبت شده، گفت: در 9 ماهه سال جاری به ازای هر 3/7 ازدواج یک واقعه طلاق ثبت شده است که این رقم نسبت به دوره مشابه سال قبل که برابر با 3/6 بود در سال جاری چهار درصد افزایش یافته است.

 وی با انتشار آخرین آمار از وقایع ثبت حیاتی 9 ماهه ابتدای سال جاری گفت: در 9 ماهه ابتدای سال جاری یک میلیون و 35 هزار و 848 واقعه ولادت در پایگاه اطلاعاتی سازمان ثبت احوال ثبت شده است که این میزان نسبت به 9 ماهه مشابه سال قبل با ثبت 531 هزار و 38 نوزاد پسر و 504 هزار و 810 نوزاد دختر، 4/1 درصد افزایش داشته است که از این تعداد 816 هزار و 136واقعه ولادت در نقاط شهری و 219 هزار و 712 مورد نیز در نقاط روستایی به ثبت رسیده است.

 محزون با بیان اینکه گروه سنی مادران اکثر ولادت‌ها 25 تا 29 ساله بوده است، بیان کرد: در سال گذشته نیز بیشترین ولادت‌ها در همین گروه سنی مادران بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته 6/2 درصد افزایش یافته است.

 مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرتی سازمان ثبت احوال کشور با اشاره به ثبت 251 هزار و 132 مورد ثبت جاری فوت در سال جاری گفت: ثبت جاری فوت نسبت به سال گذشته نیز یک درصد افزایش داشته است، این در حالیست که در 9 ماهه نخست امسال 513 هزار و 676 مورد ثبت معوقه فوت داشته‌ایم.

 بیماری‌های قلبی و عروقی بیشترین علت مرگ

 وی افزود: ثبت جاری فوت برای مردان در 9 ماهه ابتدای امسال برابر با 142 هزار و 981 مورد و برای زنان برابر با 108 هزار و 151 مورد بوده است که بیشتر این آمار مربوط به گروه سنی 85 سال به بالا بوده که 8/13 درصد کل میزان فوت‌های جاری 9 ماهه امسال را به خود اختصاص داده است.

 محزون با اشاره به اینکه بیماری‌های قلبی و عروقی همچنان با 94 هزار و 503 مورد بیشترین علت فوت را به خود اختصاص داده است، گفت: بعد از بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان و تومور با تعداد 21 هزار و 342 مورد و بیماری‌های تنفسی با ثبت 16 هزار و 702 مورد به عنوان علت فوت ثبت شده‌اند.

 مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال با اشاره به شاخص‌های کمی جمعیتی نیز گفت: با نگاه آینده پژوهی و نگریستن به چشم انداز 20 ساله در سال 1404، تحولات جمعیتی را به گونه‌ای بررسی کردیم تا بتوانیم نسبت به نیازهای گروه‌های مختلف سنی جمعیت آگاهی و آنرا پیش بینی کنیم و بدین ترتیب می‌توان از خروج نامتعادل جمعیت جلوگیری کنیم.

 وی افزود: تاکنون از 120 میلیون سندی که در سازمان ثبت احوال ثبت شده، 16 میلیون سند به آرشیو الکترونیکی تبدیل شده است که در آینده‌ای نزدیک با کاملتر شدن طرح آرشیو الکترونیکی می‌توان هر زمان که لازم بود، هرم سنی جمعیت را مشخص کرد.

 وی درباره کاربردهای استفاده از هرم سنی جمعیت توضیح داد: از این هرم سنی، آمار کلی جمعیت و مشمولان نظام وظیفه، جمعیت اشتغال، افراد در سنین ازدواج، نیازمندان به مسکن، واجدین انتخابات و جمعیت میانسالان قابل استخراج است که در حال حاضر 600 اداره و نمایندگی به صورت آنلاین به پایگاه اطلاعاتی جمعیتی کشور متصل هستند و به ثبت لحظه‌ای وقایع حیاتی و اسناد اقدام می‌کنند.

محزون ادامه داد: علت تاکید وزارت بهداشت برای طبقه بندی فوت‌ها، طبقه بندی بین‌المللی علت بیماری‌هاست که با مکان محور کردن اطلاعات نقشه اپیدمولوژیک بیماری‌های منجر به فوت، می‌توانیم مطالعات سلامت را در کشور انجام بدهیم.

  70 درصد جمعیت کشور در نقاط شهری زندگی می‌کنند

وی با اشاره به اینکه در سال 1345 آمار جمعیتی کشور برابر با 9/18 میلیون نفر بوده است، افزود: امسال جمعیت کشور به رقم 75 میلیون نفر رسید که 70 درصد از جمعیت در نقاط شهری و مابقی در نقاط روستایی زندگی می‌کنند.

 مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرتی سازمان ثبت احوال کشور ضمن بیان این که 40 درصد جمعیت کشور در گروه سنی 30 تا 64 ساله و 33 درصد در گروه سنی 25 تا 29 ساله و 5/4 درصد در گروه سنی 65 سال به بالا قرار دارند، اظهار کرد: همچنین 24 درصد از کل جمعیت را گروه سنی 20 تا 29 ساله که جمعیت در معرض اشتغال، ازدواج و نیاز به مسکن قرار دارند، به خود اختصاص داده‌اند.

  میانگین سنی ازدواج مردان 27 و زنان 7/22 سال

 وی با بیان اینکه تا سال 1410 در دوران میانسالی جمعیتی به سر می‌بریم، آن را از دوران طلایی جمعیتی دانست و گفت: جمعیت میانسال آمادگی فعالیت و اشتغال را دارند که با برنامه ریزی صحیحی می‌توان از این گروه سنی برای رشد اقتصادی کشور استفاده کرد.

 مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال با بیان اینکه کشور در سند چشم انداز 20 ساله از بین 26 کشور منطقه و 14 کشور همسایه از لحاظ جمعیتی پس از پاکستان و ترکیه در رتبه سوم قرار دارد ، افزود: میانگین سنی جمعیتی کشور 27 سال و رتبه ایران در 26 کشور منطقه 12 است.

 وی با بیان اینکه الگوی باروری در کشور بر اساس ولادت‌های گروه سنی مادران مشخص می‌شود، افزود: سنین باروری مادران از 20 تا 24 ساله به 25 تا 29 ساله منتقل شده است که اثر جمعیتی این تحول بر رشد جمعیت کاملا مستقیم است، چرا که با افزایش سن، با کاهش باروری و کاهش رشد جمعیت نیز روبرو می‌شویم.

 محزون با اشاره به اینکه در 10 سال گذشته بیشترین سن ازدواج در زنان 15 تا 19 ساله بوده است، افزود: امسال سن ازدواج زنان به 20 تا 24 سال افزایش یافته است.

 وی با اشاره به میانگین سنی 27 سال در بین مردان و 7/22 سال زنان برای ازدواج، تصریح کرد: این رقم نسبت به سال 85 به ترتیب با چهار دهم و پنج دهم سال افزایش یافته است.

 مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور در ادامه خبرداد: اختلاف سنی زوجین به طور متوسط 1/4 سال است که بیشتر این اختلاف سنی به زوجین روستایی مربوط می‌شود.

  طول متوسط زناشویی منجر به طلاق 6/7 سال بوده است

 محزون با اشاره به متوسط طول مدت دوره زناشویی که از محاسبه فاصله زمانی ثبت ازدواج تا ثبت طلاق به دست می‌آید، اعلام کرد: طول متوسط زناشویی که منجر به طلاق شده 6/7 سال بوده که این رقم نسبت به پنج سال گذشته پنج دهم سال افزایش یافته است.

 وی ادامه داد: دوام زندگی بیش از 50 درصد طلاق‌های ثبت شده، کمتر از پنج سال بوده است. همچنین طول مدت زندگی 37 درصد از افرادی که طلاق گرفته‌اند سه سال بوده است.

 شاخص امید به زندگی مردان و زنان در مناطق شهری 9/70 و 15/73 سال است

 مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال با اشاره به اینکه شاخص امید به زندگی نمادی از طول عمر در شاخص‌های توسعه یافته تلقی می‌شود، توضیح داد: شاخص امید به زندگی مردان و زنان در مناطق شهری بین سال‌های 1385 تا 1390 به ترتیب برابر با 9/70 و 15/73 سال

 است که این رقم در مناطق روستایی به ترتیب 98/67 سال و 9/69 سال بوده است که این شاخص ارتباط مستقیمی با وضعیت بهداشت و سلامت و شاخص‌های توسعه انسانی دارد.

 وی با اشاره به اینکه شاخص توسعه انسانی دارای سه بعد امید به زندگی، سطح سواد و سرانه درآمد ناخالص ملی است، بیان کرد: از ابتدای سال 1990 میلادی تا سال گذشته، کشور در رده توسعه انسانی متوسط قرار داشت، اما در سال اخیر به رده کشورهای توسعه انسانی رده بالا ارتقا یافته است.

محزون افزود: اگر نروژ و استرالیا به عنوان توسعه یافته‌ترین کشور در شاخص انسانی قرار گرفته باشند، اختلاف شاخص توسعه انسانی ایران در اوایل انقلاب 46 درصد بود که هم‌اکنون به 26 درصد کاهش یافته است.

 به گفته محزون، رتبه ایران در شاخص توسعه انسانی بین 14 کشور همسایه، هفتم و بین 26 کشور منطقه رتبه یازدهم بوده است.

 وی با اشاره به اینکه شاخص امید به زندگی ایرانیان در سال 1359 برابر با 5/58 سال بوده است، گفت: به طور کلی این شاخص امسال به 73 سال افزایش یافته که بدین ترتیب 5/14 سال به متوسط این شاخص افزوده شده است.

 افزایش 3 برابری بعد تحصیلات در میان ابعاد شاخص توسعه انسانی

 مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرتی سازمان ثبت احوال کشور با اعلام اینکه شاخص درآمد سرانه ناخالص ملی در طول 21 سال اخیر 5/1 برابر شده است، گفت: بعد تحصیلات در میان ابعاد شاخص توسعه انسانی نیز در طول سال‌های اخیر بیش از سه برابر افزایش یافته است.

 وی در پایان بیان کرد: ارتقای شاخص‌های کمی و کیفی از زمان انقلاب، 2 برابر شدن جمعیت و ارتقای شاخص توسعه انسانی نشان دهنده توانمندی ایران در توانمندسازی جمعیت از لحاظ کمی و کیفی بوده است و روند افزایش جمعیتی نشان داده که این روند مشکلی را برای کشور به وجود نمی‌آورد و تنها اقدامی که باید انجام شود، بررسی تحولات جمعیتی در بازه زمانی کوتاه‌تر است.

کد خبر 155192
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز