دوشنبه ۵ دی ۱۳۹۰ - ۱۷:۴۲
۰ نفر

گروه بین‌الملل: چند روز بعد از توافقات داخلی گروه‌های فلسطینی که از همان ابتدا با خشم و محکومیت تل‌آویو همراه بود، فتح ضمن تهدید به لغو توافقات اسلو، به رسمیت شناختن این رژیم را اقدامی نامتوازن توصیف کرد.

فلسطین

یکی از اعضای برجسته جنبش فتح به رهبری محمود عباس رئیس حکومت خودگردان فلسطین در گفت‌وگو با روزنامه الشرق الاوسط، پیش‌بینی کرد درصورت عدم‌دستیابی دو طرف به توافقی برای حل و فصل مسائل مورد اختلاف، فلسطینیان به لغو قراردادهای امضا شده میان سازمان آزادیبخش فلسطین و رژیم صهیونیستی از جمله به رسمیت شناختن این رژیم روی خواهند آورد.اظهارات محمد اشتیه در حالی بیان می‌شود که فتح و حماس و 13 گروه فلسطینی دیگر هفته گذشته در قاهره در نشستی بی‌سابقه، درباره پیوستن حماس به هیأت رهبری موقت جنبش آزادیبخش فلسطین به توافق رسیدند و زمینه وحدت ملی و پرداختن به مسائل داخلی را فراهم آوردند.

اشتیه با اذعان به اینکه به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی اقدامی نامتوازن بوده است، تاکید کرد که سازمان آزادیبخش در سال 1993 این رژیم را از لحاظ جغرافیایی به رسمیت شناخت، اما مقام‌های رژیم صهیونیستی، فلسطین را از ناحیه جغرافیایی به رسمیت نشناختند بلکه به‌عنوان یک نهاد پذیرفتند و صرفا سازمان آزادیبخش را به رسمیت شناختند.اشتیه نخستین مقام بلندپایه در حکومت خودگردان است که درباره احتمال لغو توافقنامه‌های اسلو سخن می‌راند. از سوی دیگر، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد که درصورت عضویت حماس در دولت تشکیل شده از سوی حکومت خودگردان، هیچ مذاکراتی با این حکومت برگزار نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بنیامین نتانیاهو با تاکید بر اینکه در هر مذاکره‌ای می‌باید نگرانی‌های امنیتی اسرائیل لحاظ شود، مجددا بر پیش شرط خود برای مذاکره یعنی به رسمیت شناختن اسرائیل به‌عنوان رژیمی ملی برای ملت یهود پای فشرد.این درحالی است که اویگدور لیبرمن نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی امکان دستیابی به سازش میان دو طرف تا یک دهه آینده را بعید دانست و آشتی ملی را نوعی فریب توصیف کرد.

وی بر ضرورت مدیریت منازعات و نه حل منازعات با فلسطینیان تاکید کرد.دیروز اسماعیل هنیه نخست‌وزیر دولت حماس در آغاز تور منطقه‌ای خود با مراد موافی رئیس سرویس اطلاعاتی مصر و نبیل العربی دبیرکل اتحادیه عرب و محمد بدیع رهبر کل جماعت اخوان المسلمین دیدار کرد. تحولات فلسطین و در رأس آنها آشتی ملی فلسطینیان محور مذاکرات هنیه در مصر بود. قرار است هنیه امروز با عمر البشیر رئیس‌جمهور سودان در خارطوم دیدار کند.

کد خبر 155074
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز