یکشنبه ۴ دی ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۳
۰ نفر

تنها 2 روز پس از توافقات بی‌سابقه گروه‌های فلسطینی درباره آینده سیاسی فلسطین، نخست‌وزیر دولت حماس از امروز عازم تور منطقه‌ای خاورمیانه برای دیدار از 5 کشور منطقه شد.

اسماعیل هنیه

به گزارش خبرگزاری رویترز، اسماعیل هنیه که سال 2007 به‌عنوان نخست‌وزیر منتخب فلسطینیان انتخاب شد، دیروز غزه را برای دیدار با مقام‌های ارشد کشورهای مصر، سودان، قطر، بحرین، تونس و ترکیه ترک کرد.محمد عوض معاون اسماعیل هنیه با اشاره به اینکه این نخستین باری است که هنیه از زمان تشکیل دولت خود در نوار غزه تاکنون، سفر خارجی رسمی آغاز می‌کند افزود: هدف هنیه از این سفر مذاکره درباره پروژه‌های توسعه و عمران نوار غزه است، اما محمد عوض درباره مدت این تور منطقه‌ای توضیحی نداد.نیروهای صهیونیستی در دسامبر 2008 و ژانویه 2009 به بهانه جست‌وجو برای یافتن گلعاد شالیت نظامی اسیر شده به دست گروه‌های فلسطینی، حمله گسترده‌ای را به نوار غزه آغاز کردند و بعد از آن هم این منطقه را تحت شدیدترین محاصره قرار دادند. در این سال‌ها نخست‌وزیر دولت حماس امکان خروج از این منطقه را نداشت. در ماه‌های اخیر بعد از پیروزی انقلاب مصر و سرنگونی مبارک، قاهره گذرگاه رفح را باز کرد و به محاصره چندساله غزه پایان داد.

حماس از دمشق نمی‌رود

از سوی دیگر، رئیس دفتر سیاسی حماس با تکذیب اخبار منتشر شده درباره انتقال دفاتر این جنبش به خارج از سوریه، تاکید کرد که رهبران حماس همچنان در این کشور باقی خواهند ماند.خالد مشعل با تاکید بر اینکه حماس در امور داخلی هیچ کشور عربی دخالت نمی‌کند، ابراز امیدواری کرد که امنیت و ثبات در تمامی کشورهای عربی برقرار شود.در همین حال، رژیم صهیونیستی از برنامه‌ریزی برای احداث 8 هزار واحد صهیونیست نشین جدید در قدس شرقی خبر داد.مقام‌های این رژیم اعلام کردند که طی 5 سال آینده، 8 هزار واحد مسکونی جدید در قدس شرقی احداث خواهند کرد.

قرار است 3 هزار واحد در شهرک جبعات همطوس و یکهزار و 600 واحد دیگر در شهرک صهیونیست‌نشین رامات شلومو احداث شوند.طی روزهای گذشته شماری از کشورهای غربی با انتقاد از تکروی‌های رژیم صهیونیستی در ساخت شهرک‌های جدید در کرانه باختری و قدس شرقی اشغالی، این اقدام را محکوم کردند. کشورهای آلمان، پرتغال، فرانسه و انگلیس از جمله این کشورها بودند. این کشورها پس از نشست شورای امنیت، با صدور بیانیه‌ای، درباره تحولات منفی در اراضی اشغالی ابراز نگرانی کردند.

کد خبر 154934
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز