چند وقت پیش در همین ستون درباره لزوم توجه به کودکان در روزهای سرد نوشته بودیم و این نکته را به پدران و مادران گوشزد کرده بودیم که آنها باید در هنگام رفتن به مدرسه و بازگشت از آن، مراقب کودکان خود باشند و مرتبا به آنها درباره چگونگی پوشاندن نقاط حساس بدن خود مثل بینی و پیشانی در برابر سرما آموزش دهند.

کودکان

اکنون می‌خواهیم نکته دیگری را در این خصوص یادآور شویم: پدران و مادران باید در روزهایی که فرزندان خود را به مدرسه می‌فرستند، بر نحوه تماس‌ها و مراودات آنها با همسالانشان در محیط‌های درسی نظارت داشته باشند. با توجه به بروز و شیوع بیماری‌های فصلی نظیر انواع گلودرد‌های چرکی، آنفلوانزا و سرما‌خوردگی در محیط‌های پرتجمعی مانند مدرسه و کودکستان، توجه به این مهم ضروری است. در موارد زیادی دیده شده که کودکان بدون توجه به مسایل بهداشتی از لیوان‌های یکدیگر استفاده می‌کنند و یا نیم‌خورده دوستان خود را به دهان می‌گذارند.

در چنین مواقعی احتمال سرایت ویروس یا میکروب بیماری زایی از کودک مبتلا به دیگر کودکان بسیار زیاد است. از این رو به پدران و مادران توصیه می‌شود که مراقب کودکان خویش باشند و به آنها در خصوص موارد یاد‌شده هشدار بدهند. به‌ویژه والدین از فرزندان خود بخواهند که از تماس با کودکان بیمار پرهیز کنند.

باکی که دیگر نیست!

چندی پیش در خبرها آمده بود که وجود نقص فنی در سامانه سوخت رسانی یک خودروی سواری که حامل مسافرانی بود، منجر به آتش گرفتن موتور خودرو و خسارت مالی شد. البته خوشبختانه با به‌موقع رسیدن ماموران آتش‌نشانی، آتش مهار شد و مسافران خودرو سالم به خانه‌های خود رفتند. گاهی وقت‌ها وجود نقص فنی در خودرو حاصل فرسودگی یا بدکار کردن اجزای ماشین است، البته برای اطلاع از این قبیل نقص‌ها باید هرچند وقت یک بار به تعمیرکاران خبره مراجعه کرد و از آنها درباره ایمنی ماشین اطمینان به دست آورد اما در برخی موارد هست که ما به دست خودمان و با بی‌احتیاطی، خود و دیگران را در معرض آسیب و خطر قرار می‌دهیم.

شماری از این بی‌احتیاطی‌ها به نحوی است که هر عقل سلیمی را به واکنش در برابر آن وا‌می‌دارد. نمونه این قبیل بی‌احتیاطی‌ها را می‌توان در عکسی که آقای علی علوی برای ما فرستاده است، مشاهده کرد. همان‌گونه که می‌بینید، راننده خودرو، در عوض تعمیر باک بنزین خودروی خود، اقدام به نصب گالن بنزین روی ماشین خود کرده است.

این شهروند در توضیح این عکس نوشته است: این درست است که عده‌ای بی‌فکر به‌جای اینکه با هزینه‌ای کم باک ماشین خود را درست کنند، یک 4لیتری را به کاربراتور ماشین وصل و به جای باک از آن استفاده کنند؟ راننده‌ای که به هر دلیلی مبادرت به این کار کرده، نه در فکر سلامت و ایمنی خود بوده و نه دیگران. تنها کافی است یک جرقه، خودرو را به آتش بکشاند؛ امری که هم به قیمت جان راننده تمام خواهد شد و هم دیگر شهروندان.

کد خبر 154932
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز