گروه اجتماعی: با اجرایی شدن مرحله آزمایشی صدور کارت ملی هوشمند در شهر قم، این کارت از سال آینده به‌صورت سراسری صادر خواهد شد.

کارت ملی

پیش‌بینی شده است که در سال95 تمامی ایرانیان بالای 15سال دارای کارت هوشمند شوند.ناظمی اردکانی، رئیس سازمان ثبت‌احوال در همایش روز ملی ثبت‌احوال با اشاره به اهداف این سازمان گفت: سازمان ثبت درصدد ارائه آمار و اطلاعات جمعیتی به‌صورت به روز و مکان محور است. از طرفی با تقویت شبکه اعلام توسط دهیاران و همکاری 40 هزار ثبت‌یار در نقاط روستایی ثبت 4واقعه حیاتی صورت می‌گیرد.

موضوع اتقان اسناد هویتی با تعویض شناسنامه‌های قدیم و راه‌اندازی شبکه استعلام اسناد هویتی امکان‌پذیر شده است. به‌زودی آرشیو همه اسناد موجود در ثبت احوال به‌صورت الکترونیک کامل خواهد شد و دیگر نیاز نیست افرادی که زادگاه و محل سکونتشان با هم فرق می‌کند برای انجام امور ثبتی به زادگاهشان مراجعه کنند. تا‌کنون توانسته‌ایم از ظرفیت 100دفتر پیشخوان دولت برای انجام امور ثبتی استفاده کنیم. در حال حاضر پایگاه جمعیتی کشور با یک شبکه بسیار مطمئن از 600نقطه در سراسر کشور تغذیه می‌شود و تا پایان سال این ظرفیت از 30 ترابایت به 300 ترابایت افزایش خواهد یافت. تشکیل شورای‌عالی ثبت احوال، اصلاح قانون ثبت، اصلاح ساختار اداری و قضازدایی از دیگر برنامه‌های سازمان ثبت است.

در همایش روز ملی ثبت احوال مصطفی محمد نجار، وزیر کشور گفت: این سازمان نقش حاکمیتی مهمی دارد و تمامی برنامه‌ها و اقداماتی که دولت برای حال حاضر و آینده در دست دارد نیازمند داشتن اطلاعات دقیق و آمار بهنگام است. اطلاعات نادرست باعث اتلاف زمان، نیروی انسانی و منابع کشور خواهد شد.وی در مورد کارت ملی هوشمند گفت: طرح کارت ملی هوشمند، هسته اولیه ورود به دولت الکترونیک است به‌طوری که با تحقق و اجرایی شدن این طرح تمامی خدمات به‌صورت غیرحضوری و با امنیت کامل اجرا خواهد شد. همچنین از این کارت می‌توان در جهت تعیین هویت افراد، یارانه، رای‌گیری و... استفاده کرد. ضمن اینکه از جعل و سوءاستفاده از اسناد هویتی جلوگیری می‌شود.

کد خبر 154803
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز