همشهری آنلاین: جواد علیزاده که صاحب امتیاز مجله طنز و کاریکاتور است، جایزه عالی کاریکاتور سازمان ملل در سال 2011 را به خود اختصاص داد.

به گزارش ایلنا،این هنرمند کاریکاتوریست با اشاره به این مطلب افزود: هر سال نمایشگاه کاریکاتور سازمان ملل برپا می‌شود که بخشی باعنوان جایزه‌ای برای کارتون سیاسی 2011 به نام لوری(کاریکاتوریست مشهور آمریکایی) دارد که از ایران با سوژه‌ای بیطرف و مستقل درمورد گرانی بنزین توانستم جایزه عالی نمایشگاه را به دست بیاورم.

وی در ادامه گفت: جوایز این بخش به ده نفر از هنرمندان جهان اختصاص یافت که به غیر از من؛ از هنرمندانی از کشورهای مقدونیه، آمریکا، ایتالیا، ترکیه، مکزیک و بلغارستان نیز این ده جایزه را به دست آوردند.

البته در بخش جوایز سه نفر برنده جایزه نقدی از اول تا سوم شدند که دو نفر از آنها از آمریکا بودند.

علیزاده گفت: در تقدیرنامه‌ای که در همین زمینه به دست من رسیده، امضای بانکی‌مون، رئیس سازمان ملل متحد نیز دیده می‌شود.

وی افزود: نمایشگاه امسال طی دوماه پیش برگزار شد که کاریکاتوریست‌ها آثارشان را به همراه نمونه چاپی آن برای نمایشگاه ارسال می‌کردند.

در این آثار باید نهایت بیطرفی و بدون توهین به آیین و مذهب و رهبر سیاسی کشورها طراحی و به تصویر کشیده می‌شد.

وی با اعلام اینکه امسال مجله طنز و کاریکاتور وارد 22 سالگی خواهد شد، گفت: مجله طنز و کاریکاتور از دی‌ماه امسال وارد 22 سالگی خود می‌شود که از سال 1369 تا دی‌ماه امسال 252 شماره از این مجله منتشر شده است.

این کاریکاتوریست که تاکنون 30 جایزه بین‌المللی را به خود اختصاص داده است، گفت: گویا نشریه طنز و کاریکاتور قدیمی‌ترین نشریه کاریکاتور است که با وجود مشکلات اقتصادی مشکلات جامعه را بصورت طنز به تصویر می‌کشم تا مخاطب به این مشکلات بخندد.

جواد علیزاده کارتونیست و کاریکاتوریست ایرانی، متولد ۱۳۳۱ در اردبیل است. او دارای مدرک کارشناسی زبان انگلیسی از مدرسه عالی ترجمه است و از سال ۱۳۶۹ تاکنون مدیرمسئول، صاحب امتیاز و سردبیر مجله طنز و کاریکاتور بوده است.

کشیدن کاریکاتور را از سال ۱۳۵۰ در مجله کاریکاتور به مدیریت مرحوم محسن دولو ملقب به پدر کاریکاتور ایران شروع کرد و تا سال ۱۳۵۷ در آنجا فعالیت می‌کرد.

در ایام انقلاب، کاریکاتوریست سیاسی روزنامه کیهان بود. تاکنون صد‌ها اثر از وی در مطبوعات ایران و جهان منتشر شده است و بسیاری از کاریکاتوریست‌های سرشناس ایرانی با دیدن آثار وی به کاریکاتور علاقمند شده‌اند.

جواد علیزاده هنوز هم فعال‌ترین کاریکاتوریست مطبوعاتی ایران است.

وی بیش از 30 جایزه بین‌المللی معتبر را دریافت کرده است و نمایشگاه‌های گروهی و انفرادی متعددی را در خارج از کشور برگزار کرده است.

 

کد خبر 154767

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز