گروه اجتماعی - مینا شهنی: دولت در ازای بدهی 25 هزار میلیارد تومانی خود به صندوق تامین اجتماعی مقداری سهام واگذار کرده‌است.

تامین اجتماعی

رحمت‌الله حافظی، مدیرعامل صندوق تامین اجتماعی، درباره این سهام گفت: تامین اجتماعی اشکالاتی به قیمت‌گذاری این سهام وارد دانسته‌است.او با اشاره به نشست برگزار شده در این باره‌ به ایسنا توضیح داد:چندی پیش نشست مشترکی با کمیته قیمت‌گذاری سهام دولت به ریاست وزیر اقتصاد برگزار شد و این کمیته نسبت به بازنگری در قیمت سهام اقدام کرده اما هنوز نتایج این بررسی اعلام نشده است.

حافظی با بیان اینکه مجموع دیون دولت به تامین اجتماعی بالغ بر 25هزار میلیارد تومان است، عنوان کرد: بخش قابل توجهی از این دیون در بودجه سال آتی پیش‌بینی خواهد شد.مدیرعامل صندوق تامین اجتماعی خاطرنشان کرد: در بودجه سال 90 دولت، حدود 10 هزار میلیارد تومان برای پرداخت مطالبات چند دستگاه مختلف که یکی از آنها تامین اجتماعی است، در نظر گرفته شده است و به‌نظر می‌رسد سهم تامین اجتماعی حدود 7‌هزار میلیارد تومان از این میزان است.

سیر صعودی ارقام بدهی دولت به صندوق تامین اجتماعی سال‌به سال افزایش یافته است، این رقم در سال 1385 کمتر از 6 هزار میلیارد تومان اعلام شد، داوود مددی که مدیرعامل وقت تامین اجتماعی بود با اندک خواندن این میزان بدهی در نشست مطبوعاتی‌اش بهمن‌ماه سال 1385 توضیح داده‌بود: بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی کمتر از 6 هزار میلیارد تومان است که این رقم حتی کفاف بودجه یک سال سازمان را هم نمی‌دهد.

بدهی دولت به این سازمان(صندوق) تا پایان سال 1387 به 10 هزار میلیارد تومان رسید، حسینعلی ضیایی، مدیرعامل وقت، با اعلام رقم این بدهی توضیح داد که دولت برای بازپرداخت تدریجی به تامین اجتماعی برنامه‌‌ریزی کرده است.

قراری بر پایان

برنامه چهارم توسعه دولت را مکلف کرده‌بود که تا پایان این برنامه تمام بدهی‌های خود را به صندوق‌های بیمه‌ای پرداخت کند، ‌از سوی دیگر قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی دولت را ملزم کرده‌بود که بدهی جدیدی ایجاد نکرده و تاخیر در پرداخت دیون را با سودی معادل نرخ اوراق مشارکت بازپرداخت کند.

با این همه تاکید قانونی انتظار می‌رفت که رقم بدهی دولت به صندوق تامین اجتماعی اگر کاهش نشان ندهد، روبه فزونی هم نرود. اما در همان سالی که می‌بایست دولت بدهی‌هایش را کاملا بپردازد میزان بدهی‌اش به صندوق تامین اجتماعی به بیش از 21 هزار میلیارد تومان رسید.

رحمت‌الله حافظی، مدیرعامل صندوق تامین اجتماعی گفت:بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی مبلغ 21 هزار و 500 میلیارد تومان است که در لایحه بودجه سال 90، 7هزار میلیارد تومان آن پیش‌بینی شده است.

ختم به خیر

کار به همین جا ختم نشد و فلش بدهی‌های دولت به صندوق تامین اجتماعی همچنان سربالا می‌تاخت، عمل کردن به برنامه چهارم توسعه هم از سوی دولت چندان جدی گرفته نشد تا این رقم در پایان سال 1389 به رقم 23 هزار میلیارد رسید، ‌و درحالی‌که هنوز 3 ماه از سال 90 باقی‌مانده است بدهی دولت به صندوق تامین اجتماعی 25 هزار میلیارد تومان شده و همچنان رو به رشد است.

تلاش‌های دولت

تسویه عمده بدهی‌های دولت به صندوق تامین اجتماعی در قالب خصوصی‌سازی‌ و به‌صورت واگذاری سهام کارخانجات و شرکت‌های تولیدی دولتی بوده است. این امر علاوه بر اینکه به شائبه پولدار بودن سازمان تامین اجتماعی دامن می‌زند، هزینه اصلاح و بهسازی صنایع مذکور را نیز بر عهده سازمان گذاشته است.

از طرف دیگر با پرداخت بدهی‌ها در قالب واگذاری شرکت‌ها و کارخانجات تولیدی و در نتیجه انحراف سرمایه‌گذاری‌های سازمان به سمت سرمایه‌گذاری‌های مستقیم و عمدتا بورسی با سهام مدیریتی، گرچه نظارت بر سرمایه‌گذاری‌ها را از طرفی مشمول نظارت ستادی و از طرف دیگر نظارت بورس و سهامداران کرده است ولی موجب شده است که مدیریت پرتفوی و تشکیل پرتفوی بهینه با اشکال مواجه شود.

عدم‌تفاهم بر سر قیمت

طی این‌سال‌ها واگذاری سهام کارخانجات و شرکت‌های دولتی به صندوق تامین اجتماعی با قیمتی که از سوی کارشناسان دولت تعیین می‌شد، ‌انجام شده‌است و مسئولان تامین اجتماعی همواره نقشی منفعل در این روش قیمت‌گذاری داشته‌اند اما مدیرعامل کنونی نسبت به قیمت برخی از این سهام اعتراض کرده و بررسی بیشتری را در این زمینه درخواست کرده‌است، او بی‌آنکه اشاره‌ای به شرکت یا کارخانه دولتی مورد نظر داشته باشد اعلام کرده که به این قیمت‌گذاری‌ها خدشه وارد شده و خواستار بازبینی قیمت‌هاست.

کد خبر 154660
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز