گروه حوادث: پلیس در تعقیب یک سارق حرفه‌ای است که با شگردی عجیب دست به سرقت از زنان سالخورده می‌زد.

متهم

متهم با این بهانه که فرزندش بیهوش‌شده و باید یک لیوان آب طلا بخورد، از طعمه‌هایش می‌خواست طلاهای خود را داخل لیوان آب بیندازند و بعد آنها را سرقت می‌کرد. ظهر 6 اردیبهشت امسال وقتی زنگ خانه‌ای در خیابان پرستار تهران به صدا درآمد، زن صاحبخانه از پشت آیفون صدای مردی را شنید که می‌گفت پسر بچه‌اش بی‌حال شده و او یک لیوان آب می‌خواهد. زن سالخورده با عجله خودش را به مقابل در خانه رساند و مردی حدودا 45 ساله را دید که دستپاچه به‌نظر می‌رسید و بریده بریده حرف می‌زد.

او گفت: تازه به این محل آمده‌ایم و در همسایگی شما خانه‌ای اجاره کرده‌ایم. چند دقیقه قبل سرگرم اسباب‌کشی بودیم که پسر کوچکم از روی اثاثیه بالای وانت به زمین افتاد و از ترس بیهوش شد. من هم دستپاچه شدم و زنگ خانه شما را زدم و برای پسرم یک لیوان آب می‌خواهم.

زن سالخورده، لیوان آبی را که در دست داشت به مرد غریبه داد اما این مرد به محض گرفتن لیوان، ادعای دیگری را مطرح کرد. او گفت: شنیده‌ام خوردن آب طلا باعث می‌شود که ترس پسربچه‌ها از بین برود. اگر ممکن است گردنبند طلایتان را هم داخل لیوان آب بیندازید تا بعد از اینکه پسرم آب را سرکشید، گردنبند را به شما برگردانم.

زن سالخورده که حرف‌های مرد غریبه را باور کرده بود با عجله گردنبند طلایش را داخل لیوان انداخت و اما مرد به محض گرفتن لیوان، شروع به فرار کرد. زن مالباخته که تازه فهمیده بود فریب یک کلاهبردار را خورده است، به‌دنبال او شروع به دویدن کرد اما مرد به سرعت خودش را به انتهای کوچه رساند و ناپدید شد. پیرزن که حسابی رو دست خورده بود وقتی دید گردنبند قدیمی و گران‌قیمتش به همین راحتی به سرقت رفته، به دادسرای ناحیه 14 تهران رفت و از مرد سارق شکایت کرد.

سرقت‌های سریالی

با ارسال پرونده به پایگاه ششم پلیس آگاهی تهران، مشخص شد که زن سالخورده تنها کسی نیست که اینگونه فریب دزد حرفه‌ای را خورده است. بررسی‌ها نشان می‌داد که پیش از او هم چند زن سالخورده دیگر در خیابان‌های شرق و جنوب شرق تهران و با همین شگرد در دام متهم گرفتار شده‌اند. همه شاکیان افرادی بودند که به قصد کمک به مرد غریبه‌ای که ادعا می‌کرد پسربچه‌اش از هوش رفته، طلاهای خود را داخل لیوان آب انداخته و آن را دودستی در اختیار مرد سارق قرار داده بودند.

یک سرنخ

با افزایش شکایت‌ها، تحقیقات برای شناسایی مرد سارق ادامه یافت و ماموران در تحقیق از شاکیان دریافتند که خانه یکی از آنها مجهز به دوربین مداربسته است. با بررسی تصاویر ضبط شده در دوربین مداربسته، عکس مرد سارق در اختیار پلیس قرار گرفت اما نه در بایگانی پلیس، نه در کلانتری‌ها و نه در پایگاه‌های دیگر اداره آگاهی، هیچ رد و سابقه‌ای از متهم تحت تعقیب به دست نیامد. با این حال بررسی‌ها ادامه یافت و این بار تصویر متهم در اختیار تیم‌های گشتی پلیس قرار گرفت اما بعد از چند ماه تحقیقات گسترده، درحالی‌که سرقت‌های این مرد ادامه داشت هیچ رد و سرنخی از او به دست نیامد.

سرهنگ اشراقی، رئیس پایگاه ششم پلیس آگاهی تهران با بیان این خبر گفت: با توجه به تکرار این سرقت‌ها در چند ماه اخیر و اینکه به‌نظر می‌رسد همه سرقت‌ها از سوی یک نفر صورت گرفته است، سرپرست دادسرای ناحیه 14 تهران مجوز انتشار عکس بدون پوشش چهره متهم تحت تعقیب را صادر کرد و کسانی که از هویت یا مخفیگاه او خبر دارند می‌توانند اطلاعات خود را از طریق شماره تلفن‌های 21867966 یا 33190004 در اختیار پلیس قرار دهند.

وی افزود: متأسفانه امروزه حس نوع‌دوستی و کمک به دیگران، مورد سوءاستفاده شیادان قرار گرفته است که تکرار اینگونه موارد می‌تواند به مرور به حس اعتماد مردم در کمک کردن به همنوعان گرفتار خود، لطمه جبران‌ناپذیری وارد کند. مشاهده هر روزه متکدیان غیرنیازمند در چهارراه‌ها و مراکز مختلف شهر که اغلب آنان با شیوه‌ها و شگردهای مختلف سعی می‌کنند خود را نیازمند جلوه دهند، باعث شده تشخیص نیازمندان واقعی بسیار مشکل شود، به همین دلیل شهروندان باید هنگام کمک به دیگران دقت و وسواس بیشتری به خرج دهند تا نیازمند واقعی را از یک شیاد و فرصت‌طلب تشخیص دهند.

کد خبر 154655
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز