همشهری آنلاین: رئیس کمیته استیناف فدراسیون فوتبال می‌گوید صحبت‌های علیپور و تاج خود نوعی بی‌قانونی و تخلف است.

پرسپولیس

علیرضا صالحی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره انتقادهایی که در چند روز گذشته نسبت به صدور رای این کمیته پیرامون دو بازیکن خاطی پرسپولیس به وجود آمده بود، اظهار کرد: همان‌طور که قبلا هم گفته‌ام ما در فدراسیون فوتبال مرجعی بالاتر از کمیته استیناف نداریم و کسانی که در کمیته اخلاق یا هیات رسیدگی به تخلفات حرفه‌ای فوتبال مشغول هستند، وظایف‌شان مشخص است.

 وی ادامه داد:‌ افرادی که مسئولیت دارند،‌ باید بگویند که صلاحیت ما در این مسایل است تا ما هم اطلاع پیدا کنیم که آنها در چه حوزه‌ای فعالیت می‌کنند، اما آن‌چیزی که من می‌دانم، این است که کلیه تخلفات در حکم قضایی مورد بررسی قرار می‌گیرد و کمیته اخلاق و هیات رسیدگی به تخلفات حرفه‌ای وظیفه دارند که موارد غیراخلاقی را به کمیته انضباطی گزارش دهند، کما اینکه خود آقای علیپور هم گفته بود که ما برخی مسائل را رصد کرده‌ایم و به کمیته انضباطی اطلاع داده‌ایم.

 صالحی در ادامه با انتقاد شدید از دبیر هیات رسیدگی به تخلفات حرفه‌ای و همچنین نایب رئیس فدراسیون فوتبال گفت: چه‌طور است که آقای علیپور رای کمیته استیناف را زیر سوال می‌برد و آن را غیرقانونی می‌خواند؟ اعلام بی‌اعتباری یک رای که از سوی بالاترین مرجع قضایی فدراسیون فوتبال صادر شده، خودش یک نوع بی‌قانونی است و توسل به بی‌قانونی هم خودش یک نوع تخلف است. آیا علیپور به تخلفات خودش هم رسیدگی می‌کند و آیا اصلا او صلاحیت دارد که درباره رای کمیته استیناف اینگونه صحبت کند؟

 رئیس کمیته استیناف افزود: من در روزنامه‌ها هم خواندم که تاج، نایب رئیس فدراسیون گفته بود حرکت بازیکنان پرسپولیس برای کمیته استیناف طبیعی بوده است. مفهوم این حرف یک نوع بی‌ادبی است. یعنی اینکه عمل غیراخلاقی بازیکنان پرسپولیس از دید مردم قبیح و زشت است، اما از نظر کمیته استیناف طبیعی است و اشکالی ندارد. خود این حرف، یک زشتی دیگر است. آیا شنیدن این صحبت‌ها از نایب رئیس فدراسیون فوتبال زشت نیست؟ پس دیگر چرا به بازیکنان می‌گویید که مراقب کارهای خود باشند. ما مسئولان نباید مراقب صحبت‌های خود باشیم؟

 صالحی با اشاره به اینکه تاج و علیپور درباره رای کمیته استیناف احساسی صحبت کرده‌اند، گفت: متاسفانه برخی افراد تابع احساسات شخصی خودشان هستند و صحبت‌هایشان براساس منطق و قانون نیست. رایی که ما صادر کردیم، مبتنی بر ماده 22 آیین‌نامه انضباطی بود. با این حال کمیته انضباطی استنباط کرده بود که حرکت بازیکنان پرسپولیس در ماده 42 آیین‌نامه جای می‌گیرد. به خاطر همین رای کمیته انضباطی نقض شد. ما باید خود را با قانون هماهنگ کنیم. آقایان به خاطر جوی که پس از حرکت بازیکنان پرسپولیس در جامعه ایجاد شده بود، کاملا تحت تاثیر احساسات‌شان صحبت کردند اما اگر ما بخواهیم عادلانه قضاوت کنیم باید به قانون نگاه کنیم.

 وی افزود: متاسفانه این یک موضوع نادر در کل دنیاست که نایب رئیس و هیات رسیدگی به تخلفات حرفه‌ای که خودشان زیر نظر فدراسیون فوتبال هستند، می‌آیند علیه کمیته‌ای که آن‌ هم جزو مجموعه فدراسیون است، سخنرانی می‌کنند. این کار خودش یک بی‌قانونی است و واقعا موضوع نادری است که شاید در هیچ کجای دنیا آن را پیدا نکنید. ماده 22 آیین‌نامه انضباطی به ما می‌گوید که در صورت ارتکاب یک حرکت غیراخلاقی در محدوده زمین مسابقه می‌توان حداکثر شش ‌ماه محرومیت و 10 میلیون تومان جریمه برای فرد خاطی در نظر گرفت. با این حال اگر چنین اتفاقی در آینده هم بیافتد که احتمال آن وجود دارد، ما باید آیین‌نامه را اصلاح کنیم و بیاییم مجازات سخت‌تری در نظر بگیریم نه اینکه با احساسات خودمان صحبت‌هایی را مطرح کنیم که خودش ترویج بی‌قانونی است.

 صالحی همچنین درباره این موضوع که چرا کمیته انضباطی تشخیص داده حرکت بازیکنان پرسپولیس مشمول ماده 42 می‌شود، گفت: به هر حال استنباط همکاران ما در کمیته انضباطی این بوده که این کار در قالب ماده 42 قرار داشته است. هرچند که این موضوع برای ما عادی است و وقتی تخلفی اتفاق می‌افتد، ممکن است کمیته انضباطی آن را مشمول ماده‌ای دیگر بد‌اند اما در کمیته استیناف تشخیص دیگری داده ‌شود. با این حال اگر دو بازیکن پرسپولیس هم از این رای به فیفا اعتراض می‌کردند نمی‌شد با اطمینان گفت که فیفا حق را به آنها می‌داد و یا فوتبال ایران را تعلیق می‌کرد. به هر حال ما باید سعی کنیم که از این به بعد پرونده‌هایمان کمتر به مراجع بین‌المللی برود.

حجت الاسلام علیپور پس از صدور رای کمیته استیناف فدراسیون فوتبال درباره میزان محرومیت شیث رضایی و محمد نصرتی که با کاهش محرومیت هر دو بازیکن همراه شده بود با انتقاد از رای کمیته استیناف گفته بود: "رای کمیته انضباطی با ذیل ماده 42 آئین‌نامه انضباطی کاملا قانونی بود و تشخیص کمیته استیناف بدون توجه به مستندات قانونی کمیته انضباطی در صدور حکم کمیته استیناف بدون توجه به سایر مستندات قانونی صورت گرفته و این رای در مورد این بازیکنان از نظر قانونی قابل قبول نیست."

کد خبر 154629
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز