محمدجواد زمان آبادی: محمد رویانیان، مدیرعامل این روزهای باشگاه بزرگ پرسپولیس به اعتقاد خودش با وارد کردن برخی شوک‌ها، تلاش کرد تا تیم را از بحرانی که در آن گرفتار شده بود نجات دهد غافل از این‌که این بحران، زاییده تفکرات اشتباهی بود که معیار موفقیت را صرفاً پول در نظر گرفته و مباحث و مسائل مالی پیش آمده در تیم.

رویانیان - پرسپولیس

 این شد که کارت‌های اعتباری و پژو پرشیاهای اهدایی در اختیار بازیکنان قرار گرفت، وعده جوایز نفیس به آن‌ها داده شد و بعد از هر برد مبالغی میلیونی به عنوان پاداش یک بازی به آن‌ها اعطا شد.

«...من با وارد کردن برخی شوک‌ها تیم را تقویت کردم تا استیلی، شکست‌خورده کنار نرود اما متاسفانه فرصت او تمام شد. استیلی بعد از بازی کنار گذاشته شد و به‌زودی سرمربی جدید پرسپولیس معرفی خواهد شد تا اوضاع تیم به سمت بهبودی پیش برود...»

محمد رویانیان، مدیرعامل این روزهای باشگاه بزرگ پرسپولیس به اعتقاد خودش با وارد کردن برخی شوک‌ها، تلاش کرد تا تیم را از بحرانی که در آن گرفتار شده بود نجات دهد غافل از این‌که این بحران، زاییده تفکرات اشتباهی بود که معیار موفقیت را صرفاً پول در نظر گرفته و مباحث و مسائل مالی پیش آمده در تیم. این شد که کارت‌های اعتباری و پژو پرشیاهای اهدایی در اختیار بازیکنان قرار گرفت، وعده جوایز نفیس به آن‌ها داده شد و بعد از هر برد مبالغی میلیونی به عنوان پاداش یک بازی به آن‌ها اعطا شد.

پول، پول و پول شد محور همه تصمیم‌گیری‌های باشگاه. لیدرها که این روزها به نمادی از سخاوتمندی هر باشگاهی تبدیل شده‌اند اطراف مدیرعامل را گرفتند و این شد که مدیر وقت باشگاه فارغ از تجربیات گذشتگان، دنیای خودش و قرمزها را در اعتبار‌هایی دید که در باشگاه می‌آیند و می‌روند.

2

«...من در بحرانی‌ترین شرایط پرسپولیس، قبول مسئولیت کردم و برای اصلاح شرایط نیز دست به هر کار قانونی خواهم زد...»

دست به هر کار قانونی می‌زنم. این جمله را یک‌بار دیگر مرور کنید تا متوجه یک بحران بزرگتر در باشگاه پرسپولیس شوید؛ بحرانی که زیر سایه باخت‌های متعدد و نارضایتی هواداران پنهان شد. بحرانی به‌نام خلف وعده در اجرای صحیح وعده‌های قانونی داده شده.

3

رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال تصریح کرده که هیچ قانونی برای تخلفات بازاریابی و اقتصادی باشگاه‌ها تدوین نشده و دست فدراسیون برای تنبیه تخلفات مالی باشگاه‌ها بسته است. این را در کنار دو اتفاق عجب و غریب باشگاه پرسپولیس قرار بدهید تا روی دیگری ماجرای بحران در اردوگاه قرمزها را متوجه شوید.

کارت‌هایی در اختیار بازیکنان پرسپولیس قرار می‌گیرد که هم قابلیت برداشت پول از عابربانک‌ها را دارد و هم می‌توان با استفاده از آن‌ها در جایگاه‌های پمپ بنزین، هزینه سوخت لازم خودروها را تامین کرد. مدیرعامل باشگاه ابتدا این موضوع را تایید می‌کند اما بعدها آن را زاییده تخیلات رسانه‌ها می‌داند. (نمونه این کارت هم‌اکنون در اختیار این رسانه قرار دارد) این کار بر اساس قانون یک تخلف محسوب می‌شود. یعنی استفاده از اختیارات و امکانات مسئولیت قبلی مدیرعامل فعلی پرسپولیس به نفع مسئولیت جدید؛ امکاناتی که بیت‌المال محسوب می‌شوند.

 

اتفاق دوم دیگر هم تخلفات باشگاه در جریان حمایت حامیان مالی است. تبلیغات داخلی روی پیراهن تیم فوتبال بزرگسالان برداشته می‌شود و به دستور مدیرعامل، تبلیغات یک شرکت خارجی به جای آن قرار می‌گیرد. آیا این فسخ یک‌طر?ه قرارداد می‌تواند یک کار قانونی باشد؟

4

مروری بر یک بحران بزرگتر از شکست‌های این روزهای پرسپولیس، سوژه اول دوسیه این هفته است. این‌که یک باشگاه ورزشی در نهایت به نمادی از یک مجموعه پربحث اقتصادی تبدیل شود، همان اتفاقی بود که درباره باشگاه بزرگ دیگری همانند ذوب‌آهن هم به وقوع پیوست و در نهایت زمینه‌ساز افت فاحش نتیجه‌گیری این باشگاه شد. پرسپولیس را اگر امروز به دلیل نتیجه نگرفتن‌هایش، نادیده فرض کنیم و دست روی اشتباهات مالی فراوانش نگذاریم، تا چندی دیگر به مشکل مالی بزرگی بر خورد می‌کند که به فاجعه شبیه است.

همشهری تماشاگر

کد خبر 154485

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز