گروه سیاسی: وزارت خارجه آمریکا از ایران خواسته است امیر میرزای حکمتی، فردی که به اعتراف خودش مامور نفوذ در سیستم اطلاعاتی ایران شده بود را آزاد کند؛ این دومین درخواست از این دست در یک هفته گذشته است.

اوباما

پیش از این باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا از ایران درخواست کرده بود هواپیمای جاسوسی RQ170 این کشور را به آنها برگرداند.
امیرمیرزای حکمتی که شنبه گذشته وزارت اطلاعات کشورمان خبر دستگیری او را به اتهام جاسوسی منتشر کرد در اعترافاتش گفته است که قرار بود یک منبع برای وزارت اطلاعات باشد و 3 هفته اطلاعات هماهنگ شده را به ایران بدهد، سپس پولی بگیرد و برگردد، اما دستگاه امنیتی ایران با ارزیابی درست از اطلاعات به فرعی بودن کار پی برده و پروژه نفوذ را با شکست مواجه کرد.
وزارت خارجه آمریکا که در نخستین واکنش‌هایش به بیانیه وزارت اطلاعات، ادعا کرده بود ایران در جنگ اطلاعاتی با ایالات متحده بلوف می‌زند حالا پس از پخش اعترافات این جاسوس سیا خواستار آزادی و دسترسی کنسولی به وی شده است.

به گزارش ایسنا، یک سخنگوی وزارت امور خارجه‌ آمریکا به شبکه‌ خبری بی‌بی‌سی گفته که آمریکا دسترسی به امیر میرزای حکمتی از طریق سفارت سوئیس را خواستار شده است. ویکتوریا نولاند ایران را به گرفتن اعترافات اجباری و به اسارت گرفتن خارجی‌ها با دلایل سیاسی متهم کرده و اظهار داشته که از دولت ایران می‌خواهیم به سوئیس که حافظ منافع ماست اجازه دسترسی فوری به حکمتی را بدهد و او را بدون معطلی آزاد کند. در عین حال علی حکمتی - پدر امیر که استاد میکروبیولوژی در کالج مات در فلینت واقع در دیترویت شمالی است - در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس مدعی شد که پسرش برای ملاقات با مادربزرگش به تهران سفر کرده و هرگز جاسوس سیا نبوده است.

حکمتی پیش از ورود به ایران در عراق و پایگاه بگرام افغانستان آموزش دیده بود. او در اعترافاتش گفته است که از عراق به آمریکا فراخوانده شدم و در هتل واشنگتن پس از یک ساعت و نیم سؤال وجواب توسط یک مامور، به من اعلام شد برای انجام یک پروژه اطلاعاتی لازم است به ایران سفر کنم. در اطلاعیه‌ای که وزارت اطلاعات ایران روز شنبه منتشر کرد آمده بود: سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) به یکی از تحلیلگران اطلاعاتی خود که سوابقی همچون فعالیت در واحدهای اطلاعاتی ارتش آمریکا و حضور در پایگاه‌های نظامی آمریکا در افغانستان و عراق را دارد، اجرای سناریوی اطلاعاتی - عملیاتی پیچیده‌ای را محول کرد.

طی این سناریو جاسوس مورد نظر باید خود را در مسیر دالان‌های اطلاعاتی منتهی به وزارت اطلاعات قرار می‌داد و در مراحل بعدی امکان القای اطلاعات فریب در مقیاس وسیع به وزارت اطلاعات و نیز انجام جاسوسی را فراهم می‌آورد.آسوشیتدپرس دیروز به نقل از برایان رورکاس، سخنگوی شرکت BAESYSTEMS گفت که امیر میرزای حکمتی از مارس تا اوت ۲۰۱۰ برای این شرکت کار می‌کرد؛ موضوعی که حکمتی در اعترافاتش به آن اشاره کرده و گفته است:

«یک تماس گرفته شد از BAESYSTEMS که باید اونجا بری به‌عنوان تحلیلگر اطلاعات و اونجا ماموریت‌‌ می‌گیری از مرکز اطلاعات در عراق که یک رئیس داری اونم بهت ماموریت می‌ده.» ایران 13آذرماه نیز اعلام کرد که هواپیمای فوق پیشرفته جاسوسی آمریکا را در عمق 250کیلومتری از مرز افغانستان کنترل کرده و به زمین نشانده است. اوباما از ایران خواست که این هواپیما را که گران‌ترین پروژه هوایی آمریکاست پس دهد اما وزیر دفاع کشورمان اعلام کرد که هواپیمای جاسوسی RQ170 مایملک ایران است.

کد خبر 154448
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز