دوشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۰ - ۰۵:۲۹
۰ نفر

گروه ادب و هنر: اهالی تئاتر با مسئله نظارت بیگانه نیستند و حد و حدود آن و خط قرمزها را خوب می‌شناسند اما گاهی بعد ازاینکه مجوز اجرا صادر می‌شود نمایش‌ها به دلایل مختلف از اجرا باز می‌مانند.

نمایش خشکسالی و دروغ

این داستان را می‌توان در حکایت مجدد نمایش «خشکسالی و دروغ» به کارگردانی محمد یعقوبی و یا در توقف نمایش «افسانه ببر» به کارگردانی هادی عامل جست که در 26 آذر ماه بدون هیچ هماهنگی و برنامه‌ریزی از سوی تئاتر شهر به گروه نمایشی « افسانه ببر» اعلام شد که این آخرین اجرای گروه خواهد بود. درحالی‌که پیش‌بینی شده بود که آخرین اجرای این گروه چهارم دی خواهد بود و به‌شرط استقبال مخاطب تا 40 اجرا تمدید خواهد شد.

قرار است تکلیف اجرای خشکسالی و دروغ به کارگردانی محمد یعقوبی در بازبینی مجدد مشخص شود. طبیعتا امکان اینکه این نمایش در روز گذشته اجرای عمومی خودش را پی ‌گرفته باشد منوط به تصمیم شورای بازبینی است.

محمد دشت‌گلی که این روزها سرپرست اداره کل هنرهای نمایشی است در روز 26 آذر ماه با محمد یعقوبی نویسنده و کارگردان نمایش خشکسالی و دروغ جلسه داشته‌ است. هرچند که او اعلام کرده در حال تعامل با گروه نمایشی هستند تا نمایش در شرایط مناسبی به روی صحنه برود با این حال او به ایسنا گفت: گروه اجرایی قدری عدول کرده که باید مشکلات را برطرف کند تا نمایش بتواند دوباره به صحنه برود. طبق قانون هیچ نمایشی بدون هماهنگی با شورای ارزشیابی و نظارت اداره کل هنرهای نمایشی به روی صحنه نمی‌رود.

اما به‌نظر می‌رسد که گاهی سیاست‌های نظارتی بر اساس سلیقه‌ها تعیین می‌شود؛ اگر چه نمی شود این نکته را نادیده گرفت که بعضی از گروه‌های تئاتری هم گاهی به قرار‌و‌مدارها وفادار نمی‌مانند. فرقی نمی‌کند که کارگردانی حرفه‌ای مثل محمد یعقوبی باشد که خود جزو سیاستگذاران مجموعه تئاتر شهر است و پیش از این نمایش خشکسالی و دروغ را در سال 1388 در تئاتر شهر اجرا کرده و به قول معروف کارکشته تئاتر است و به تمامی پیچ و خم‌های تئاتری آشناست و یا کارگردان جوان تازه‌کاری همچون وحید رهبانی باشد که انتشار عکس‌هایی از نمایش «هداگابلر» به کارگردانی او سروصدا به پا کرد و باعث توقیف نمایش او شد. 15 دی ماه سال گذشته نمایش هداگابلر روی صحنه رفت و 4 روز بعدش هم نمایش توقیف شد. پیش از این هم نمایش «اتللو» به کارگردانی عاطفه تهرانی روی صحنه رفت و چند روز پس از اجرا، کارگردان به همراه 10 نفر از عوامل از سوی دادستان به دادگاه احضار شدند. گویا این پدیده تبدیل به روال شده که یک نمایش ابتدا مجوز می‌گیرد و سپس توقیف می‌شود؛ روندی که باعث نگرانی اهالی تئاتر شده و این‌بار کانون کارگردانان خانه تئاتر در حمایت از نمایش خشکسالی و دروغ بیانیه صادر کرده‌است.

هم نمایش هداگابلر و هم نمایش اتللو در جشنواره تئاتر فجر شرکت کرده بودند؛ جشنواره‌ای که مهم‌ترین اتفاق تئاتری کشور محسوب می‌شود. اتفاقاتی از این دست جابه‌جایی رئیس شورای ارزشیابی و نظارت اداره کل هنرهای نمایشی را به همراه داشت. رحمت امینی رئیس جدید شورای ارزشیابی و نظارت شد و امروز به‌علت دبیری جشنواره تئاتر فجر سرش شلوغ است و هنوز در مقام رئیس شورای ارزشیابی و نظارت پاسخ دقیقی به مشکل آخرین نمایش‌های متوقف‌شده (خشکسالی و دروغ و افسانه ببر) نداده است. نمایش خشکسالی و دروغ در جشنواره تئاتر فجر اجرا شد؛ نمایشی که با استقبال خوب مخاطبان و منتقدان روبه‌رو شد. این نمایش در سال گذشته به‌مدت یک ماه روی صحنه رفت و استقبال از آن چنان گسترده بود که خشکسالی و دروغ در دو سئانس به روی صحنه رفت. اما در حالی که باز‌آفرینی جدید این نمایش از 6 آذر ماه شروع شده‌ و کمتر از 20 روز به روی صحنه رفته‌بود، در روز چهارشنبه (23 آذر ماه)، زمزمه‌هایی مبنی بر توقیف نمایش خشکسالی و دروغ منتشر شد. با این حال این نمایش به درخواست مدیر تماشاخانه ایرانشهر و به‌دلیل فروش بلیت اجرای روز چهارشنبه به روی صحنه رفت.

اما خبرهای بعدی حاکی از عدم‌رعایت مواردی بود که توسط شورای ارزشیابی و نظارت اداره کل هنرهای نمایشی اعلام شده‌بود و به گفته محمد دشت‌گلی که در حال حاضر سرپرست اداره‌ کل هنرهای نمایشی است به‌دلیل تفاوت فاحشی که بین اجرایی که شب چهارشنبه و نمایشی که مجوز شورای ارزشیابی و نظارت را دریافت کرده بود، وجود داشت، این نمایش امکان اجرا ندارد.
به گفته یعقوبی ابتدا دو مورد اصلاحیه به گروه داده شد و بعد از 11 اجرای نمایش، 21 مورد اصلاحیه به گروه اعلام شد. با این حال این گروه هنوز منتظر اعلام نتیجه بازبینی هستند تا اجرای نمایش‌ ازسر گرفته شود؛ خصوصا که بلیت‌های این نمایش پیش فروش شده است. دشت‌گلی درباره مشخص کردن تکلیف تماشاگرانی که می‌خواهند این نمایش را ببینند، متذکر شد؛‌ تماشاخانه در مقابل اثری که آن را به‌عنوان برنامه کاری‌اش اعلام می‌کند، مسئول است. تماشاگران می‌توانند درباره اجرا شدن یا نشدن نمایش خشکسالی و دروغ از تماشاخانه ایرانشهر پرسش کنند.

کد خبر 154231

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز