دوشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۰ - ۰۵:۱۱
۰ نفر

حبیب‌الله صادقی*: در قرن حاضر، هنر دغدغه عموم مردم و شیفتگان کمال و زیبایی است. از قرن هفدهم میلادی به بعد و پس از وقوع جنگ‌های جهانی، هنر وارد بدنه اجتماع شد و هنرمندان سعی کردند آثار خود را در مواجهه با عموم مخاطبان و شهروندانی که در کنار آنها زندگی می‌کردند محک بزنند.

حبیب الله صادقی

 اما متأسفانه نگرش‌ها و اندیشه‌های مجعولی چون «کمونیسم» و «مارکسیسم» این هنر اجتماعی تازه‌شکل‌یافته را به انحراف کشاندند و فقط در این میان هنرمندانی توانستند به جریان‌سازی‌ اجتماعی یاری رسانند که خود را به هیچ مسلک و مرامی وابسته نکرده و فقط برای مردم به خلق آثار هنری همت گماردند. داستان‎هایی که پیرامون مقاومت در برابر پلیدی و پلشتی، زشتی و سیاهی، فساد و زورگویی، اسارت و بردگی قد برافراشته‎اند، در اساطیر ادبی و افسانه‎های ملل مختلف همواره حضور پررنگ و چشمگیری داشته است.

شخصیت‎های مختلف داستانی که از میان آثار ادبی و هنری گوناگون سر برآورده‎اند، به بخشی از باورها و اعتقادات مشترک در میان مردم جهان درباره مفهوم مقاومت منجر شده‎ که درواقع حافظه جمعی تاریخ بشریت را شکل می‎دهد. در طول تاریخ هنر در نقاشی، ادبیات، مجسمه‎سازی، تئاتر، سینما، موسیقی و حتی معماری آثاری پدید آمده‎اند که نشانی از مقاومت در خود داشته‎اند. می‎توان گفت هنرمند با خلق اثرش سعی در مقاومت در برابر هژمونی امری بیرونی دارد یا با به چالش‌کشیدن واقعیت، ‎ سعی می‎کند نگرشی نو به مفاهیم تثبیت‌شده بیافریند. هنرمند دغدغه‎مند نمی‎تواند به اتفاقات و تحولات پیرامونش بی‎تفاوت باشد و اثرش از اندیشه و ماهیت هستی‌شناختی تهی باشد.

چنین هنرمندی با هنرش روح مخاطب را صیقل می‌دهد و دیدگان او را روی زوایا و ابعادی از هستی می‎گشاید که شاید در ملال زندگی روزمره کمتر به چشم آید. هنر مقاومت، هنری است انذاردهنده و بشارت‌دهنده؛ هنری هوشیار‌کننده و آگاهی‌دهنده؛ هنری که وحدت اصول زیبایی‎شناختی و مضامین متعالی و آرمان‎های والای انسانی را مد نظر دارد و بر خود مسلم و وظیفه می‎داند که بر مخاطب نهیب بزند و او را از قیود دست و ‌پا بندی که توسط ظالمان و ستمگران بر او تحمیل شده، برهاند. هنر دینی و اسلامی در ایران به‌ویژه در دوران شکوهمند پس از انقلاب متاثر از آموزه‌های قرآن مجید به‌عنوان کتاب آسمانی و هدایتگر مسلمانان است. جشنواره هنر مقاومت به‌عنوان یک رخداد فرهنگی، حاصل مطالعه، ‌پژوهش و تجربه هنرمندانی از نسل انقلاب و میزبان هنرمندان داخلی و بین‌المللی از 3نسل متفاوت است که پیرامون یک موضوع واحد به خلق آثار پرداخته‌اند.

بی‌اغراق و با افتخار می‌توان گفت که بزرگ‌ترین چراغ هدایت این هنرمندان در راه اعتلای هنر مقاومت، آموزه‌های حضرت امام خمینی(ره) است. جشنواره هنر مقاومت مروری دارد بر آثار هنرمندان ایرانی و به‌ویژه نسل جدید هنرمندان متعهد و خوش‌ذوق که در حقیقت آینه تمام‌نمای اعتلای هنرها در کشور اسلامی و انقلابی به‌شمار می‌رود. در حوزه هنر بسیاری از مردم کشورهای مختلف نسبت به بسیاری از مفاهیم ارزشمند انسانی درکی همسان و مشابه دارند و صفات عالیه اخلاقی و انسانی و باورهای والای معنوی و دینی را ارج می‌نهند. در شرایط کنونی مردم ما نسبت به کسانی که تحت ظلم و ستم مستکبران و مستبدان قرار دارند، احساس همدردی دارند و برهمین اساس، ملت‌های مظلوم را دوست و برادر خود می‌دانند. خوشبختانه یکی از اهداف این جشنواره نزدیک ساختن ملت‌ها به یکدیگر و یافتن یک زبان مشترک برای مقابله با پلیدی و پلشتی بود که به لطف خدا با حضور هنرمندان کشورهای مختلف در کنار هنرمندان ایرانی به این مهم دست یافتیم.

کد خبر 154230

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز