شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۰ - ۱۵:۴۴
۰ نفر

گروه دانش و سلامت: طرح پزشک امین که توسط سازمان تأمین اجتماعی در حال اجراست همچنان خبرساز است.

بعد از اینکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رسما با این طرح مخالفت کرده و آن را متضاد با طرح پزشک خانواده عنوان کرد، برخی از مسئولان سازمان‌های مختلف و نمایندگان مجلس نسبت به این طرح‌ها اظهار نظر کردند.رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره اجرای طرح پزشک امین توسط سازمان تأمین اجتماعی گفت: این طرح پزشک خانواده و موازی با آن نیست و یک کار صرفا درمانی است، اما باز هم انتظار داریم که سازمان تأمین اجتماعی حتی در کارهای درمانی هم با وزارت بهداشت و درمان هماهنگی لازم را داشته باشد تا سیاستگذاری و برنامه‌ریزی‌هایی انجام نشود که در نهایت مشکلاتی را در حوزه سلامت ایجاد کند.

حسینعلی شهریاری اجرای طرح پزشک امین توسط سازمان تأمین اجتماعی را به‌واسطه عدم‌اجرای قانون دانست و تصریح کرد: براساس قانون برنامه پنجم سازمان بیمه سلامت باید تا آخر امسال تشکیل شود، اما متأسفانه با اینکه در آیین‌نامه هم تأکید شده این سازمان باید در سال اول برنامه تشکیل شود هنوز کاری در این راستا انجام نشده است.

در همین حال یک عضو هیأت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اجرای طرح پزشک امین توسط سازمان تأمین اجتماعی را نوعی موازی‌کاری با سیاست‌های وزارت بهداشت دانست و تأکید کرد: از آنجا که پول اجرای طرح پزشک خانواده در اختیار وزارت بهداشت نیست طرح پزشک امین باعث از هم پاشیدگی طرح پزشک خانواده می‌شود. حسن تأمینی لیچایی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه براساس برنامه پنجم دفترچه‌های بیمه درمانی باید تجمیع و یک پکیج واحد برای بیمه‌های درمان طراحی شود، تصریح کرد: ارائه دفترچه‌های بیمه با تسهیلات متفاوت نوعی طبقه‌بندی آنهاست، که به صلاح نیست.

وی افزود: در حوزه درمان سیاستگذار و متولی اصلی وزارت بهداشت است، اما متأسفانه بسیاری از وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها به این حوزه ورود پیدا کرده و خدمات درمانی به پرسنل خود ارائه می‌کنند، بدون اینکه پکیج سیاستی آنها توسط وزارت بهداشت طراحی شده باشد، ضمن اینکه هیچ نظارتی هم از سوی وزارت بهداشت صورت نمی‌گیرد.

تأمینی لیچایی با اشاره به طرح پزشک امین سازمان تأمین اجتماعی اظهار کرد: سازمان تأمین اجتماعی خدمات خوبی را در قالب این طرح به بیمه‌شدگانش ارائه می‌کند و توانسته‌ رضایتمندی بیشتری حاصل کند. وزارت بهداشت به‌عنوان سیاستگذار ممکن است در بحث سیاستگذاری موفق باشد اما از آنجا که اعتبارات مالی باید توسط وزارتخانه دیگری تأمین شود، نمی‌تواند برنامه‌هایش را با موفقیت پیش ببرد، مثلا یکی از دلایل اصلی عدم‌اجرای موفق طرح پزشک خانواده این است که اعتبار اجرای این طرح در اختیار وزارت رفاه قرار گیرد.

وی تأکید کرد: بنابراین تمام بخش‌هایی که در حوزه بهداشت و درمان فعالیت می‌کنند و اعتبارات مربوطه باید به‌صورت واحد تحت اختیار یک سیاستگذار قرار گیرند تا سیاستگذار دقیقا بداند چه کاری می‌خواهد انجام دهد، به هرحال سازمان تأمین اجتماعی طرحی تحت عنوان پزشک امین برای نیروی انسانی تحت پوشش خود تعریف کرده و توانسته رضایت پزشکان و بیمه‌شدگان را جلب کند.

از سوی دیگر معاون حقوقی و امورمجلس صندوق تأمین ‌اجتماعی گفت: با ساماندهی درمان بیمه‌‌شدگان تأمین ‌اجتماعی، برنامه پزشک خانواده با سرعت بیشتری اجرا خواهد شد. دکتر ایروان مسعوی اصل افزود: این برنامه در کمیسیون بهداشت مجلس شورای‌اسلامی ارائه شده و مغایرتی با سیاست‌های کلان سلامت کشور ندارد و اجرای آن قانونی است.

کد خبر 154065
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز