همشهری آنلاین: مدیرکل سازمان جهانی تجارت معتقداست: پاسخ های ایران به 700 پرسش این سازمان بسیار کیفی، ‌کارشناسی و فنی بوده که بیانگر جدیت جمهوری اسلامی ایران برای طی مراحل عضویت جدی است.

مدیرکل سازمان جهانی تجارت معتقداست: پاسخ های ایران به نخستین گروه از پرسش های دبیرخانه این سازمان (شامل 700 پرسش) بسیار کیفی، ‌کارشناسی و فنی بوده که بیانگرآن است جمهوری اسلامی ایران به چه میزان در طی مراحل عضویت جدی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از شاتا، ‌این اظهارات بخشی از سخنان ‌پاسکال لامی در حاشیه هشتمین اجلاس وزرای سازمان جهانی تجارت و دیدار با مسعود موحدی، ‌قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت بود.

وی درباره تشکیل گروه کاری الحاق ایران به سازمان جهانی تجارت نیز با اعلام آمادگی برای همکاری برای طی فرایند الحاق ایران گفت: در مورد گروه کاری ایران نیز اختیار با اعضا است و مشورت ها باید دراین زمینه ادامه یابد تا به نتیجه رسید.

لامی با تایید نظر نماینده ایران مبنی براینکه فرایند الحاق باید کاملا فنی باشد، گفت: ‌ما نیز معتقدیم فرایند باید کاملا فنی باشد و سیاست زده نشود اما تصمیم ها توسط سفرا اتخاذ می شود.

وی در عین حال خطاب به هیئت ایرانی گفت: در صورت مشاهده ایجاد موانع از سوی برخی کشورها مراتب را به من اطلاع دهید تا نسبت به رفع مسائل اقدام کنم.

مدیرکل سازمان جهانی تجارت در ادامه سخنان خود با بیان اینکه کمک های فنی از سوی این سازمان ادامه دارد، به هیات ایرانی پیشنهاد داد تا از دوره های فنی و از راه دور این سازمان برای آموزش کارشناسان خود بهره برد.

پاسکال لامی با بیان اینکه، من اطلاع دارم که کارشناسان ایرانی به نحو خوبی از دوره های آموزشی استفاده می کنند، تاکید کرد:‌ تاکنون پنج هزار نفر در سراسر جهان دوره های آموزشی سازمان جهانی تجارت شرکت کرده اند.

موحدی در این دیدار با اشاره به تلاش‌هایی که برای تهیه پاسخ‌های مذکور با هماهنگی دستگاه‌های مختلف دولتی صورت گرفته است، گفت: انتظار ما این است که مراحل بعدی این فرآیند با همکاری سازمان جهانی تجارت و کاملا در قالب فعالیت‌های فنی و حقوقی به پیش رود و مسائل سیاسی که می‌تواند مانع از پیشرفت کارها شده و مسائل را پیچیده‌تر سازد بر آن اثر نگذارد.

وی ادامه داد: علی‌رغم وجود مسائل سیاسی و بین‌المللی، در مورد سازمان جهانی تجارت در ایران یک اجماع داخلی وجود دارد و مشارکت 56 دستگاه در تدوین پاسخ‌ها نشان‌دهنده چنین اجماعی است.

موحدی سپس توضیح داد:‌ مجلس شورای اسلامی نیز در برنامه پنجم توسعه ماده‌ای به تصویب رسانده است که دولت موظف است موانع حقوقی الحاق ایران برطرف سازد. و هیات وزیران نیز یک کارگروه ویژه مرکب از تعدادی از وزیران را مامور پیگیری الحاق به سازمان مذکور نموده است.

موحدی تاکید کرد: با تهیه پاسخ‌ها و دیگر اقدامات داخلی، ایران به درستی کار خود را دنبال کرده است و انتظار داریم پاسخ مناسبی از سازمان جهانی تجارت دریافت کنیم.

وی در عین حال با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران مشورت های خود را با برخی از کشورها در فرایند الحاق آغاز کرده است، ‌افزود: ‌به طور قطع ا نفوذ و اعتبار شما به تشکیل گروه کاری الحاق ایران کمک می‌کند.

قائم مقام وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت سپس تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران پس از روسیه که فرآیند الحاق آن به پایان رسیده است و اکنون بزرگترین اقتصاد خارج از سازمان جهانی تجارت به شمار می‌رود.

وی همچنین در این دیدار از مدیرکل سازمان جهانی تجارت برای سفر به ایران دعوت کرد.

کد خبر 154035
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز