چهارشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۰ - ۱۷:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک مقام ارشد روسی ادعای آمریکا در خصوص این‌که استقرار سامانه موشکی در اروپا با هدف مقابله با حملات بالقوه موشکی از کشورهایی غیر از روسیه و چین است را رد کرده است.

روسیه و چین

به گزارش پرس تی وی به نقل از اینترفکس، نیکولای پاتروشف، دبیر شورای عالی امنیت ملی روسیه روز سه‌شنبه (۱۳ دسامبر، ۲۲ آذر) در مصاحبه با یک روزنامه روسی تصریح کرد: مسکو هیچ شکی ندارد که روسیه و چین هدف سپر ضد موشکی آمریکا هستند.

پاتروشف خاطرنشان کرد: علاوه بر این، برنامه‌های دیگر آن‌ها شامل اعزام ناوهای هواپیمابر و موشک‌های ضد بالستیک به نزدیکی مرزهای روسیه است. به‌رغم استدلال‌های محکمی که مسکو مطرح کرد، شرکای آمریکایی از ارائه ضمانت‌های الزام‌آور حقوقی در خصوص طرح‌های موشکی‌شان خودداری کردند.

وی افزود، دو کشور (روسیه و آمریکا) هنوز هم برای مذاکره در خصوص این مساله وقت دارند.

واشنگتن مدعی شده است که پروژه استقرار سامانه موشکی‌اش در اروپا با هدف دفع کردن حملات موشکی احتمالی ایران یا کره شمالی طراحی شده است. این دو کشور مهم آسیایی سرسختانه در برابر مداخله امریکا در کشورهای‌شان مقاومت کرده‌اند.

دیمتری روگزین، نماینده روسیه در سازمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هم در تاریخ ۲۸ جولای در خصوص احتمال استفاده آمریکا از طرح سامانه موشکی اروپایی برای زمینه‌سازی برای حمله به ایران هشدار داده بود.

روگزین افزود: این سامانه دفاع موشکی، صرفا یک سامانه دفاعی نیست.

وی تصریح کرد: "کارشناسان مهم و معتبری در روسیه و سایر کشورها هستند که از ایجاد این سامانه دفاع موشکی اروپایی نگرانند، سامانه‌ای که ادعایش به طور رسمی مسدود کردن تهدیدها از جانب ایران است ممکن است در حقیقت، دست‌آویزی برای تدارک حمله به ایران باشد.

آمریکا، اسرائیل و شماری از متحدان‌شان، تهران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای‌اش متهم می‌کنند.

شورای امنیت سازمان ملل تحت فشار واشنگتن و تل‌آویو، چهار دور تحریم بر ضد ایران اعمال کرده است. آمریکا و اتحادیه اروپا نیز در تلاش برای ممانعت از سرمایه‌گذاری غربی‌ها در بخش انرژی ایران، تدابیر یک‌جانبه‌ای علیه جمهوری اسلامی اتخاذ کرده‌اند.

ایران می‌گوید که به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای (ان‌پی‌تی) و یکی از اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، حق توسعه و دستیابی به فناوری هسته‌ای برای مقاصد صلح‌آمیز را در اختیار دارد.

با وجود این‌که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بازرسی‌های متعددی از تاسیسات هسته‌ای ایران انجام داده است اما هرگز نشانه‌ای دال بر انحراف برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز تهران به سوی ساخت تسلیحات هسته‌ای نیافته است.

کد خبر 153864
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز