چهارشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۸
۰ نفر

گروه بین‌الملل: درحالی‌که مقام‌های ارشد آمریکا و عراق طی روزهای گذشته به‌صورت علنی از اختلاف نظر درباره سوریه خبر دادند، مقام‌های بغداد تاکید کردند که به‌زودی هیأتی از مخالفان سوری راهی عراق می‌شود.

اسد -مالکی

به گزارش خبرگزاری رویترز، نوری‌المالکی در دیدار اخیر خود با رئیس‌جمهور آمریکا به ابتکار عمل عراق برای رایزنی با اتحادیه عرب به‌منظور برون‌رفت از بحران سوریه اشاره و تاکید کرد که کسی حق ندارد بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه را به کناره‌گیری از قدرت فراخواند. این درحالی است که باراک اوباما تاکید کرد که اختلافاتی تاکتیکی با دولت المالکی در این باره دارد. از سوی دیگر، مشاور نخست‌وزیر عراق اعلام کرد که کشورش مخالفان سوری را به بغداد فراخوانده است.

علی الموسوی با اشاره به دیدار شورای ملی سوریه با مقام‌های عراقی در آینده‌ای نزدیک، افزود: تحرکات بغداد برپایه ابتکار عمل عربی بوده و پس از اطلاع از خواسته‌های مخالفان، مطالبات آنان به دمشق ابلاغ خواهد شد. با توجه به تندروی‌های اخیر ترکیه در ارتباط با سوریه، اکنون به‌نظر می‌رسد این کشور دیگر میانجی در مناقشه سوریه به حساب نمی‌آید و نقش خود را در این زمینه کاملا از دست داده‌است.

ترکیه از زمان شروع ناآرامی‌های سوریه ابتدای سال‌جاری میلادی، سعی کرد در نقش میانجی وارد عمل شود اما سخنان تند مقامات این کشور علیه دولت بشار اسد و مداخله بیش از حد آنکارا در تحولات داخلی سوریه، این جایگاه را خیلی زود از ترکیه گرفت. اکنون عراق به‌عنوان میانجی جدی مناقشه سوریه وارد عمل شده‌است. عراق خواسته‌است که ناظر اجرای توافقنامه اخیر اتحادیه عرب با سوریه باشد.

از سوی دیگر، معاون وزیر خارجه سوریه اعلام کرد که اصلاحات جاری در کشور، به تحول واقعی قدرت در تمامی سطوح منجر خواهد شد. به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه، فیصل المقداد با تاکید بر اینکه دولت در حال انجام اصلاحاتی بنیادین در کشور است، تاکید کرد که کشورش آماده مذاکره است اما مخالفان خارج‌نشین، از نشستن برسر میز مذاکرات خودداری می‌ورزند.از سوی دیگر، مفتی سوریه با تاکید بر اینکه مخالفان سوری هیچ برنامه‌ای برای اصلاح کشور ندارند، افزود که تحریم‌های اتحادیه عرب، ملت و نه دولت سوریه را هدف قرار داده است.

اما در لبنان، عاصم قانصوه از نمایندگان پارلمان لبنان در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی المنار وحدت ارتش سوریه، حضور مردم در کنار بشاراسد و مواضع بین‌المللی و به‌ویژه مواضع روسیه در قبال سوریه را عامل ایستادگی این کشور دانست. وی با اشاره به اظهارات انتقادی اخیر ولید جنبلاط از رهبران سیاسی لبنان درباره تحولات سوریه، تاکید کرد که قطر 150 میلیون دلار به ولید جنبلاط پرداخت کرده تا خط سیاسی‌اش را تغییر داده است.

در ادامه مواضع منطقه‌ای درباره تحولات سوریه، اردن اعلام کرد که هرگز شورای ملی مخالفان سوریه را به رسمیت نخواهد شناخت.راکان المجالی، سخنگوی وزارت خارجه اردن با تاکید بر اینکه روند تبادل تجاری اردن با سوریه روندی طبیعی را طی می‌کند، تاکید کرد که مقام‌های اردن از اتحادیه عرب خواسته‌اند تا کشورشان را از اعمال تحریم علیه سوریه مستثنی کنند. وی تاکید کرد که کشورش نه با اقدام خارجی علیه سوریه موافق است و نه اجازه خواهد داد تا از خاکش علیه سوریه اقدام نظامی انجام شود و نه شورای ملی سوریه را به رسمیت می‌شناسد.

اما در عرصه بین‌المللی، معاون وزیر خارجه روسیه تاکید کرد که کشورش هرگز اجازه به‌کارگیری زور علیه سوریه را نخواهد داد.گینادی گاتیلوف با اشاره به اینکه موضع مسکو درقبال پیش‌نویس‌های ارائه شده به شورای امنیت شناخته شده است، تاکید کرد که روسیه با مواضعی که مسئولیت این خشونت‌ها را تنها متوجه مقام‌های سوریه می‌کنند، مخالف است.روز گذشته نشست سران اتحادیه اروپا و روسیه درباره تحولات جاری در سوریه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در این نشست که با حضور دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهور روسیه و همتایان اروپایی‌اش در پایتخت بلژیک برگزار شد، رهبران اروپایی کوشیدند تا روس‌ها موضع خود را در قبال این تحولات تغییر دهند. این نشست امروز هم ادامه خواهد داشت.

کد خبر 153841
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز