همشهری آنلاین: شرکت فضایی خصوصی اسپیس ایکس به تازگی توانسته تائیدیه نهایی ناسا را برای پرتاب فضاپیمای باری دراگون خود به ایستگاه فضایی بین‌المللی در اوایل ماه نوامبر بدست آورد

فضاپیما

سال گذشته شرکت اسپیس ایکس به عنوان اولین شرکت تجاری خصوصی برای پرتاب یک کپسول به فضا و بازگردادن مجدد آن به زمین به ناسا پیوست و در پی این تاییدیه، پرواز ماه نوامبر اولین ماموریت این شرکت خواهد بود.

اسپیس ایکس امیدوار است که فضاپیمای دراگون آن که قرار است بر روی موشک فالکون 9 به فضا پرتاب شود، در آینده نزدیک بتواند فضانوردان ناسا را به ایستگاه بین المللی فضایی منتقل کند.

در هفت نوامبر 2012 (18 بهمن) این شرکت قرار است کپسول دراگون را به همراه محموله تدارکاتی ایستگاه فضایی از کیپ کارناوال به سوی این آزمایشگاه مدارگرد ارسال کند.

در صورت موفقیت، اعتبار چشمگیری نصیب ناسا شده و خواهد توانست جایگزین مناسب و ارزان‌تری برای شاتل‌های خود معرفی کند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، اسپیس ایکس قرار است برای هر 12 فضاپیمای باری به مقصد ایستگاه فضایی مبلغ 1.6 میلیارد دلار از ناسا دریافت کند. در صورت موفقیت‌آمیز بودن این پرواز، این شرکت مبلغ 396 میلیون دلار دیگر از ناسا دریافت خواهد کرد. این در حالیست که پرواز هر شاتل ناسا بیش از یک میلیارد دلار هزینه داشت.

ناسا پس از پایان یافتن برنامه 30 ساله شاتل‌های خود به سوی شرکت‌های تجاری رو آورده است. دیگر شرکای ایستگاه یعنی روسیه، اروپا و ژاپن هر کدام فضاپیماهای باری مخصوص خود را دارند.

کد خبر 153796
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز