در طول برگزاری جام‌جهانی والیبال در ژاپن، پوریا فیاضی ازجمله جوانانی بود که همراه با تیم‌ملی والیبال ایران به عنوان یکی از پدیده‌های این دوره از مسابقات جام‌جهانی، توانست سخت جلب‌نظر کند؛ بازیکنی که به همراه امیرغفور بارها در طول این بازی‌ها و حتی در خاتمه آن مورد تحسین سایت FIVB قرارگرفت و این سایت پس از انتخابش به عنوان بهترین بازیکن دیدار ایران و صربستان در جدال قهرمانان آسیا و اروپا گفت‌وگوی مفصلی با او انجام داد که بازتاب وسیعی در رسانه‌های جهان داشت.

ورزش - والیبال

فیاضی که پس از درخشش در سال جاری همراه با تیم‌های نوجوانان و جوانان در مسابقات جهانی آرژانتین و برزیل توانست اعتماد «خولیو ولاسکو» برای حضور در تیم‌ملی بزرگسالان ایران را جلب کند در گفت‌وگو با همشهری از حضور خاطره‌برانگیزش در این بازی‌ها گفت‌ و اینکه دوست دارد ازسوی سرمربی نامدار آرژانتینی دوباره به تیم‌ملی برای حضور در مسابقات انتخابی المپیک در ژاپن دعوت شود.

  • فکر می‌کردی با این سرعت از تیم نوجوانان و جوانان به تیم‌ملی بزرگسالان دعوت شوی؟

فکر می‌کنم که بازی خوب امیر غفور هم‌تیمی‌ام در تیم جوانان در مسابقات جام‌ملت‌های آسیا بیشترین نقش را در دعوت من به تیم‌ملی بزرگسالان داشت و من نیز چه در طول اردوی تیم‌ملی و چه هنگامی که در ترکیب تیم اعزامی به مسابقات جام‌جهانی قرارگرفتم، همه هدف و تلاشم این بود که بتوانم با دادن جواب اعتماد ولاسکو راه ورود دیگر جوانان به تیم‌ملی بزرگسالان را هموار کنم و فکر می‌کنم که تا حدودی هم موفق بودم.

  • راستی چه شد که پس از 2بازی بیرون ماندن، در بازی سوم با صربستان در ترکیب 12نفره تیم ملی قرارگرفتی؟

ولاسکو مربی هوشمندی است. او اجازه داد تا در 2بازی اول و دوم تا حدودی در جو مسابقات قرار بگیرم و بعد از من استفاده کند.

  • قبل از بازی با صربستان آیا ولاسکو با تو صحبتی هم داشت؟

مدیون ولاسکو هستم. او قبل از حرکت به سوی سالن در جلوی اتوبوس و دقایقی کوتاه با من صحبت کرد و فقط به من گفت راحت بازی کن تا تجربه برای آینده کسب کنی.

  • خودت برای بازی چقدر استرس داشتی و نگران بودی؟

صحبت‌های ولاسکو برایم قوت قلبی بود و با وجود نگرانی می‌دانستم باید هرآنچه را که تاکنون آموخته بودم در این بازی‌ عرضه می‌کردم. تنها با ردوبدل‌شدن چند توپ خیلی زود با جو بازی هماهنگ شدم و با کمک بزرگترهای تیم توانستیم با شکست تیم پرستاره صربستان (قهرمان اروپا) همه نگاه‌ها را متوجه قدرت والیبال ایران سازیم.

  • نکته جالب در این بازی این بود که صرب‌ها هم مانند تیم ایران 2بازیکن تیم جوانان کشورشان از جمله «آتاناسوویچ» بهترین بازیکن جوانان جهان را هم در ترکیب 12نفره خود قرارداده بودند.

حضور این دو بازیکن که به نوعی رقیب من و امیرغفور بودند، انگیزه ما را برای بردن تیم صربستان دو‌چندان کرده بود. آنها مرتب برای ما در زیر تور کری می‌خواندند و ما هم در پایان جواب آنها را با برد توام با لبخند دادیم.

  • هنگامی که در پایان به عنوان بهترین بازیکن انتخاب شدی لحظاتی ماتت برد و این موضوع را باور نداشتی.

باورش واقعا سخت بود آن هم انتخاب‌شدن در میان آن همه ستاره بزرگ و بازیکن بزرگی چون «ایوان میلکوویچ» که روزگاری بهترین بازیکن جهان بود. به همین دلیل کمی هم جاخوردم و بعد با نهیب بازیکنان برای گرفتن جایزه که همان عروسک (نماد بازی‌ها) بودرفتم.

  • و بعد هم که مبدل به سوژه بازی‌ها شدی و گفت‌وگوی مفصل‌ات با سایت FIVB با بازتابی چشمگیر در رسانه‌ها مواجه شد.

بعد از بازی با صربستان سایت FIVB گفت‌وگوی مفصلی با من داشت و نوشت:«پوریا فیاضی بازیکنی که از بازی با بزرگان والیبال انرژی می‌گیرد». من در پاسخ به یکی از سوال‌ها گفتم که اکنون در مقابل ستارگانی بازی می‌کنم که زمانی بازی‌های آنان را از طریق تلویزیون می‌دیدم و به وجد می‌آمدم. این جمله سخت مورد توجه آنها واقع شد.

  • در بازی با لهستان به‌رغم اینکه امتیازآورترین بازیکن میدان شدی ولی عنوان بهترین بازیکن نصیب تو نشد؟

در این بازی نیز همانند بازی با صربستان به جای زرینی به میدان رفتم و چنان رضایت ولاسکو را جلب کردم که تا پایان ست پنجم نیز در میدان ماندم.

  • پیروزی برکدام یک از حریفان- آرژانتین، لهستان و صربستان- برایت جذاب‌تر بود؟

بازی با لهستان که فکر می‌کنم به‌رغم قهرمانی روس‌ها بهترین تیم این دوره از بازی‌ها بود و شکست‌دادن این تیم درواقع کار سختی برای همه تیم‌ها محسوب می‌شد.

  • راز پیروزی بر لهستان از دید فیاضی چه بود؟

بازی باحوصله‌ ما آنان را کلافه کرده بود. آنها هرگز فکر نمی‌کردند که باتوجه به اینکه یک گیم را 25بر8 از ما بردند مقابل تیم ایران شکست بخورند. دلیل دوم برد ما هم این بود که هم دریافت‌ها در این روز خوب رسید و هم اینکه مهاجمان ما راه امتیاز گرفتن از دفاع بلند حریف را خوب یاد گرفته بودند و به جای زدن اسپک‌های محکم با ضربات آرام و دقیق باعث آشفتگی‌شان شدند.

  • چرا در دیگر روزها و در مصاف با تیم‌های مدعی قهرمانی تیم ایران همانند روز بازی با لهستان دریافت و سرویس‌های مطلوبی نداشت؟

دلیل آسیب‌پذیری ما در مقابل این دسته از تیم‌ها در سرویس‌های پرشی بود که در مسابقات باشگاه‌های ما کمتر این نوع سرویس زده می‌شود. در ایران اکثرا سرویس‌ها موجی و به ندرت پرشی با این قدرت زده می‌شود. مشکل دیگر هم به عدم حضور جدی ایران در رویدادهای بزرگ اینچنینی برمی‌گردد و این در حالی است که بازیکنان چینی، ژاپنی و حتی مصری از نظر حضور در تورنمنت‌های مهم ازجمله لیگ‌جهانی از ما جلوترند و به سبک و نوع بازی با این تیم‌ها نیز به‌خوبی عادت کرده‌اند.

  • چین که دیگر کوبا، آمریکا و روسیه نبود، پس چرا به این تیم به راحتی باختیم؟

داستان شکست برابر چین موضوع دیگری است. ما هم خودمان از این شکست خیلی ناراحت شدیم. آنان برای جبران باخت فینال جام ملت‌های آسیا بسیار پرانگیزه و مصمم بودند و برعکس ما فاقد انگیزه‌های کافی بودیم.

  • چرا با وجود درخشش در بازی با لهستان و صربستان در برخی از بازی‌های دیگر غایب بودی؟

آسیب‌دیدگی کتفم باعث شد تا در چند بازی آخر غایب باشم اما با درخواست ولاسکو خودم را به هر زحمتی بود به بازی آخر با ایتالیا رساندم.

  • با توجه به تجربه این بازی‌ها فکر می‌کنی که بازیکنان والیبال ایران در کدام فاکتورها نیاز به تقویت خود دارند؟

بازیکنان ایران در مجموع در تمامی فاکتورها چیزی از بازیکنان دیگر تیم‌ها کم نداشتند و فقط می‌ماند اعتمادبه‌نفس بازی با تیم‌های بزرگ و پیداکردن روحیه و تفکر حرفه‌ای که فقط با حضور در تورنمنت‌های معتبر می‌توان براین مشکل فائق آمد.

  • شیوه بازی کدام تیم و کدامیک از بازیکنان را بیشتر پسندیدی؟

به نظر من برزیل به‌لحاظ تیمی بهترین بود و ایوان میلکوویچ، جیبا و مورالیو آندرس هم به دید من بهترین بازیکنان جام‌جهانی ژاپن بودند.

  • فکر می‌کنی برای بازی‌های انتخابی المپیک دوباره به تیم‌ملی دعوت شوی؟

آرزویم دعوت‌شدن دوباره به تیم‌ملی است چراکه با حضور در تمرینات ولاسکو هر روز می‌توان یک نکته جدید را یاد گرفت. انگار اطلاعات او تمام نشدنی است و ولاسکو هر روز یک نکته تازه دارد که می‌تواند به شاگردانش هدیه کند.

کد خبر 153703

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز