واردات و مصرف بی‌رویه کودهای شیمیایی یکی از مشکلات اساسی در تولیدات کشاورزی کشور به شمار می‌رود و سازمان مدیریت پسماند شهر تهران با میل به افزایش تولید کود کمپوست جهت استفاده در مصارف کشاورزی در تلاش است برای حل بخشی از مشکلات کشاورزی کشور اقدام کند.

به گزارش شهرنوشت، کود کمپوست امروزه از عالی‌ترین کودهای موجود جهت استفاده در زمین‌های کشاورزی و تولیدات باغات به شمار می‌رود اما عدم‌رقابتی شدن مصرف این کود در کشور در قبال کودهای شیمیایی، عاملی مهم برای مشکلات تولیدات کشاورزی است. این درحالی است که به گفته سید محمد فیاض مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران اکنون توانی مطلوب در تولید کود کمپوست در تهران ایجاد شده است که واردات بی‌رویه کودهای شیمیایی به کشور، مجال چندانی به استفاده از کود کمپوست نمی‌دهد. وی با بیان اینکه روزگاری ایران از قطب‌های کشاورزی دنیا بود، می‌گوید: استفاده از کودهای گیاهی و حیوانی در مزارع و باغات از جمله دلایل کیفیت بالای تولیدات کشاورزی در گذشته بود که اکنون این مسئله کمرنگ شده است و این درحالی است که کمپوست جایگزین مناسبی برای کودهای شیمیایی است.

به گفته فیاض، کود کمپوست به روش طبیعی درست شده و عمدتا برای خاک مفید است. وقتی کمپوست به خاک اضافه می‌شود میزان نگهداری آب در خاک را 3 تا 6 برابر زیاد و از تبخیر یکباره آن جلوگیری می‌کند. این مسئله موجب می‌شود اقلامی که خاک برای تقویت گیاه کم دارد، جبران شده و به‌طور طبیعی به رشد گیاه کمک کند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران با اشاره به واردات سالانه بیش از نیم میلیون تن کود شیمیایی به کشور اظهار می‌دارد: این مسئله تاثیر مستقیمی در فرسایش خاک و آلودگی آب‌ها دارد که باید با جایگزینی کود کمپوست، از وقوع آن جلوگیری کرد. وجود مواد آلی در 70 درصد زباله‌های شهر تهران این امکان را فراهم آورده تا سازمان مدیریت پسماند، تلاشی برای بهره‌برداری از این گروه زباله‌های پایتخت داشته باشد که راه‌اندازی خطوط جدید تولید کود کمپوست ازآن جمله است.

شهر تهران سرانه‌ای بالا در تولید زباله دارد. به‌طور میانگین هر شهروند 800 تا 1000 گرم زباله در روز تولید می‌کند که طبق آمار سازمان مدیریت پسماند شهر تهران، 65 درصد از این زباله‌ها را زباله‌تر که دارای مواد آلی است تشکیل می‌دهد. این گروه از مواد، در فرایند تولید، جمع‌آوری و دفع زباله‌های شهری آثار و تبعاتی از خود بر جای می‌گذارند که بی‌توجهی به آنها، در دراز مدت آسیب‌های بسیاری به شهر وارد می‌کند و از این رو، مدیریت شهری برنامه‌ریزی دقیقی برای سامان دادن این گروه از زباله‌های شهری دارد. تولید کود کمپوست با امکان استفاده در مصارف مختلف کشاورزی، گلخانه‌ای، جنگلی و... از‌جمله راهکارهایی است که شهرداری تهران با توجه و برنامه‌ریزی علمی در مورد آن توانسته گام‌هایی بردارد تا حداقل 3هزار و 500 تن از زباله‌های‌تر شهر تهران امکان تبدیل شدن به کود کمپوست را داشته باشد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران با تاکید بر ضرورت جایگزینی کود کمپوست به جای کودهای شیمیایی در مصارف کشاورزی اظهار می‌دارد: هم‌اکنون اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها این فرصت را فراهم آورده که مصرف کود کمپوست و شیمیایی رقابتی شود که این مهم اثر بسیار مثبت زیست‌محیطی و بهداشتی به‌همراه خواهد داشت. وی با تاکید بر اینکه افزایش تولید کود کمپوست کاهش دفن زباله در تهران و افزایش بهداشت و سلامت شهروندان را در پی خواهد داشت می‌‌افزاید: مهم‌ترین زمینه مصرف کود کمپوست در تولیدات محصولات کشاورزی است که هم‌اکنون به‌دلیل ارزان بودن کودهای شیمیایی چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد. وی به اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و اینکه هم‌اکنون کودهای شیمیایی با نازل‌ترین قیمت وارد کشور می‌شود اشاره و خاطرنشان می‌کند: با روند واقعی شدن قیمت کودهای شیمیایی که 90 درصد آن وارداتی است، مصرف کود کمپوست و شیمیایی رقابتی شده که فرصت بسیار خوبی برای افزایش سلامت محصولات کشاورزی نیز است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران به ویژگی‌های کود کمپوست تولید شده از زباله‌های‌تر شهر تهران اشاره کرده و می‌گوید: این کود بنا به تایید آزمایش‌های مؤسسه انستیتو پاستور ایران عاری از هرگونه آلودگی‌های بیماری‌زا بوده که استفاده از آن در مصارف کشاورزی بهبود کیفیت محصولات را همراه خواهد داشت.

فیاض، تسریع دهندگی رشد، تامین‌کنندگی عیار غذایی مورد نیاز گیاهان، فقدان بو، قیمت ارزان، کاهش فرسایش خاک و افزودن مواد معدنی را از دیگر ویژگی‌های کود‌های کمپوست می‌داند. کمپوست کردن زباله‌ها یکی از قدیمی‌ترین روش‌های بهینه‌سازی‌ زباله‌هاست که البته با پیشرفت علم و فناوری، روش‌های تولید آن نیز تغییر کرده است. کمپوست ترکیبی از ضایعات مواد خوراکی و زباله‌هایی است که از طریق تجزیه هوازی به خاک سیاه و سفید غنی دگرگون شده است. این کود که از پسماندهای خانگی و غذایی تولید می‌شود، یکی از عالی‌ترین کودها برای مصارف کشاورزی به شمار می‌رود و تولیدکنندگان گل و گیاه نیز امکان استفاده از این کود را دارند.

منیزیم و فسفات موجود در این کود سبب آبرفتی شدن خاک‌‌های کشاورزی و جذب سریع‌تر مواد مغذی درون خاک می‌شود. کمپوست، خاک بسیار غنی و مورد استفاده است که در مکان‌هایی همچون باغ‌‌ها، محوطه‌سازی‌، باغداری و کشاورزی به‌عنوان کود به‌کار می‌رود. کمپوست همچنین به‌عنوان یک آفت‌کش طبیعی برای خاک نیز عمل می‌کند. کمپوست در اکوسیستم‌‌ها برای کنترل فرسایش زمین و جریان بهسازی خاک، ساخت و ساز تالاب و به‌عنوان پوشش دفن زباله بسیار مفید است.

کد خبر 153561

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز