شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۰ - ۰۷:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان هاوایی در بررسی‌های خود نشان دادند که استرس همانند سرماخوردگی واگیردار است و افرادی که به استرس مبتلا می‌شوند آن را به دیگران انتقال می‌دهند

stress

رئیس شما ناگهان و نفس زنان وارد دفتر شما می‌شود و خود به خود شما را عصبی می‌کند.
همسرتان پشت میز می‌نشیند و شروع به حرف زدن درباره مشکلات کار می‌کند و به این ترتیب برای شام یک بشقاب اضطراب به شما می‌دهد.

درحقیقت "استرس" همانند سرماخوردگی واگیردار است که مستقیماً از فرد زیر فشار استرس به سیستم عصبی و روانی فرد مقابل منتقل می‌شود. از نظر فنی به این پدیده "استرس کنش پذیر" گفته می‌شود که اکنون گروهی از محققان دانشگاه هاوایی در بررسی‌های خود خطرات این پدیده را مورد بررسی قرار دادند.

این محققان در تحقیقاتی با عنوان "واگیری احساسی" نشان دادند که استرس همانند یک بیماری رفتار می‌کند. در ابتدا یک ناقل اولیه وجود دارد که دیگران را آلوده می‌کند و دیگران اینقدر این استرس را با خود حمل می‌کنند تا همانند بمب منفجر شوند و آن را به افراد دیگری منتقل کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، این روانشناسان در این خصوص توضیح دادند: "افرادی هستند که قادرند با سرعت شگفت انگیزی از حالات چهره، صدا و وضعیت روحی دیگران تقلید کنند. این افراد کسانی هستند که می‌توانند به طور احساسی خود را در زندگی دیگران شریک کنند."

پدیده استرس کنش پذیر در زنان بیش از مردان مشاهده می‌شود که روزنامه‌ها از آن با عنوان "واگیری احساسی زنانه" یاد می‌کنند. درحالی که این اثر در مردان کمتر دیده می‌شود.

علت این مسئله احتمالاً این است که زنان از توانایی بالاتری در شریک شدن با رنج‌های دیگران برخوردارند. اما مشکل اساسی از اینجا شکل می‌گیرد که این احساسات منفی هستند و اگر در دفعات بالایی تجربه شوند توانایی مقاومت در برابر آنها را سست شده و موجب می‌شود که فرد "آلوده" ناگهان رفتاری از خود نشان دهد که مشابه رفتار فردی است که استرس اولیه را وارد کرده است.

برخلاف قرن بیستم که از افسردگی به عنوان "آفت قرن" یاد می‌شد، استرس "آفت قرن 21" است.

یکی از مواردی که در این تحقیق گزارش آن اعلام شده است مربوط به زن جوان 26 ساله‌ای است که متاهل است، در لندن کار می‌کند و در زندگی زناشویی خود احساس خوشبختی می‌کند.

این زن پس از اینکه یک سلسله از داستان‌های مربوط به مشکلات زناشویی همکار خود را شنید به دلیل مشکلاتی که در واقع مربوط به یک خانواده دیگر بود با شوهرش به شدت دعوا کرد.

برپایه این گزارش، انگلیسی‌هایی که به طور متوسط 48 ساعت در هفته کار می‌کنند با مشکلات حاد استرس مواجه‌اند.

چند ماه قبل، نتایج تحقیقات دیگری که توسط پژوهشگران آکادمی علوم فنلاند در "ژورنال اروپایی روانشناسی رشد" منتشر شد نشان داد که کودکان با افت تحصیلی، تاوان استرس و فشارهای عصبی والدین خود را پرداخت می‌کنند.

محققان فنلاندی از بیش از 500 نوجوان و خانواده‌های آنها مصاحبه گرفتند. پاسخ‌های شرکت کنندگان در این تحقیق نشان داد والدینی که با یک پریشانی فیزیکی و احساسی زندگی می‌کنند بیشترین احتمال را دارند که به ویژه فرزندان هم جنس خود را به استرس آلوده کنند.

تحقیقات دیگری که توسط "انجمن ملی صنایع دارویی خود درمانی" ایتالیا بر روی گروهی از افراد بین 18 تا 64 سال انجام شد، نشان داد که استرس به 0.8 افراد (بیشتر زنان) آسیب می‌رساند.

58 درصد از مصاحبه شوندگان این تحقیق اظهار داشتند که سطح استرس آنها در سال‌های اخیر افزایش یافته است که بیشتر به دلیل شرایط کار (54 درصد) و مشکلات اقتصادی (46 درصد) بوده است.

این محققان در این خصوص توضیح دادند: "این پدیده‌ای است که به طور قطعی رو به افزایش است، اما استرس به خودی خود بیماری نیست. بلکه یک واکنش پیچیده ارگانیسم است که می‌تواند به روش ناهنجاری توسعه یابد و منجر به بروز پریشانی و بیماری (حتی جسمی) شده و در نهایت به فرسودگی ختم شود."

همچنین افرادی هستند که ظاهری بسیار صبور دارند. این افراد به حرف‌های دیگران با شکیبایی بالایی گوش می‌دهند، فشارهای روحی را تحمل می‌کنند و به ندرت واکنش‌های استرسی دارند.

این انسان‌های صبور که در 90 درصد از زمان یک مکالمه در نقش شنونده و تنها 10 درصد از آن در مقام گوینده ظاهر می‌شوند، به یک روش کنش پذیر استرس دیگران را در خود نگه می‌دارند و به طور معمول خود را شاد و فعال نشان می‌دهند، اما در نهایت صبر آنها پایان یافته و همانند یک بمب منفجر می‌شوند.

کد خبر 153345
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز